Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lightroom - skarp förhandsvisning?

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Nu lyckades jag virra till det. Funktionen som jag refererar till finns i Camera Raw, men inte i Lightroom. Beror på att jag använder Bridge för att göra mitt urval av bilder och det är så lätt att tro att en funktion som finns i ett Adobe-program också gör det i ett annat program.

Men tar du in bilderna i Bridge med hjälp av det programmets importmodul och sedan öppnar bilderna i Bridge Camera Raw får du just vad du söker om du ställer in Camera Raw-inställningar.
ahaaa.. då blev jag mindre förvirrad. :)
tack för tips! fast jag kör så som jag alltid gjort tills LR har det jag vill ha, så behöver jag inte hålla på och byta workflow fram och tillbaka.
 
MWPhoto skrev:
I Rawshooter Essentials finns något som kallas magnifier. den ger dig en box med den del av bilden som du pekar på med markören. Detta i 100%. Jag anväder denna funktion för att snabt kika på skärpa. Samtidigt ser du resten av bilden som vanligt förstås. Finns kanske detta i LightRoom?Nu vill jag inte locka dig att börja jobba i detta program eftersom det inte lever längre, men jag tycker det gör sitt jobb att processa mina råfiler på ett ypperligt sätt.
det är något som har funnits i flertalet program jag testade innan jag valde breezebrowser, men det är tyvärr inget som hjälper mig då man måste hålla på och dra boxen runt för varje bild tills man hittar platsen där skärpan ligger (som jag sa tidigare så plåtar jag ofta med extremt kort skärpedjup), vilket i sin tur tar alldeles för lång tid om jag ska gå igenom sisådär 4000 bilder efter ett jobb.
jag plåtar dessutom fortfarande allra mest i jpg, så det är annat än raw-delen som är intressant för mig.
 
Eftersom du fotar med kort skärpedjup så borde du rimligen inte behöva leta runt så mycket eftersom du förmodligen vet var du satt skärpan. Om den inte finns där så är väl bilden troligen inte intressant?
Ursäkta om jag kom med "gammal" info.
I RS så drar man inte boxen, man pekar bara på den punkt av bilden man vill se i 100%...alltså behöver man inte dra runt en bild i 100%. Tar mig 1 sec per bild om jag bara vill kolla skärpan.
 
MWPhoto skrev:
Eftersom du fotar med kort skärpedjup så borde du rimligen inte behöva leta runt så mycket eftersom du förmodligen vet var du satt skärpan. Om den inte finns där så är väl bilden troligen inte intressant?
Ursäkta om jag kom med "gammal" info.
I RS så drar man inte boxen, man pekar bara på den punkt av bilden man vill se i 100%...alltså behöver man inte dra runt en bild i 100%. Tar mig 1 sec per bild om jag bara vill kolla skärpan.
jag menar mest att skärpan ligger på olika ställen för olika bilder och även om man bara pekar på bilden för att få upp en ruta, så tar det mer än en sekund då man måste klicka på lite olika ställen i bilderna, samtidigt som man ska bestämma sig för nån ev. typ av flaggning eller om bilden ska kastas eller bara vara.
jag minns att C1 hade den där lilla skärpekontrollrutan, men jag vill inte "musa" på bilden, bara använda tangentbordet för det måste som sagt gå fort, fort.

om jag låter otrevlig är det bara för att jag är omänskligt trött nuförtiden. jag är tacksam för all input.
 
Re: Re: Re: Re: Re: lightroom - skarp förhandsvisning?

AFJ skrev:
Är detta korrekt?
Nej, det är det inte. :) Satt inte vid programmet när jag skrev inlägget. Du har alldeles rätt, det är en städfunktion. Kom ihåg fel helt enkelt. Ber om ursäkt om det förvirrat någon. Resten gäller dock. Hoppas jag. ;-)
 
Gjorde som jag läst här i tråden och valde att använda library -> previews -> render 1:1 previews

Verkar funka fint. MEN katalogen blev alldeles för stor bara en lite bit in i processen och tar nu upp hela min disk som jag använder som scratchdisk till PS = inte bra. Nu hittar jag inte hur jag får bort dom igen.

Någon som kan hjälpa?

/Micke
 
Om du går in under "Catalog Settings" och väljer "File Handling", i fältet "Automatically Discard 1:1 Previews" och väljer t ex "After one day" så borde de raderas.

Du kan ju också manuellt radera previews. De lagrast i en mapp som heter "Lighroom Database Preiviews.lrdata".

Mvh
Anders
 
Cristel, börja med att gå in i develop modulen
gå sen till detail fliken på höger sida dra i skärpespaken så pass mycket som du tycker bilden ska skärpas sen klickar du på presets fliken plus tecken döp presetet till något och kryssa i sharpening sen var det klart.

Nästa steg antingen så markerar du alla bilder och kör sync längst ner på höger sida och kryssar i skärpningen så får du en skärpa på alla bilder.

Om du importerar bilder så kan du välja den inställningen under importmenyn - information to apply
 
tack för all hjälp, men jag använder än så länge breezebrowser som är snabbare, säkrare och tillräckligt bra för mina behov just nu.
att ACR funkar fint på jpg gör inte saken sämre och än så länge tycker jag att jag klarar mig bra utan LR.
 
En snabb fråga till er som använder Lightroom:
Kan man få bilderna att visas i helskärm (eller nästan helskärm) och i så fall hur?
 
Ett sätt för nästan helskärm är:
E för "Loupe view". Shift-Tab, "göm paneler". F två ggr för fullskärm och slutligen L två ggr för att tona bort paneler som fortfarande visas...

Hyfsat krångligt. Hoppas LR får till riktig fullscreen med ETT knapptryck i nästa version.

/Christian
 
Ytterliggare två varianter.

I "Libery-läget" så kan du rensa hyfsat mycket genom att klicka på de små pilarna som finns klockan 3,6,9 och 12. Klicka på pilen, så fälls respektive panel in. Därefter så räcker det med att hålla muspekaren över kanten, så kommer panelen ut.

Sedan finns ju alltid "Slideshov-läget". Där har du fullskärmsvisning.
 
TrueBluesare skrev:
Är ju nästan skandal att man inte har ett fullskärmsläge för bildvisning i ett så ansett program.

Frågan har varit uppe förut här på fotosidan och jag håller med. I början saknade jag ett vettigt helskärmsläge väldigt mycket. Med tiden har jag vant mig med detta. Det går att få till det ganska bra med hjälp av slideshow men det är inte riktigt som man vill ha det.

Hoppas det kommer ett riktigt fullskärmsläge i kommande versioner.
 
Hur toksnabba datorer har folk egentligen? För mig tar det rätt många sekunder att bara ladda förhandsvisningen i litet format:-O

Sen undrar jag om det är vettigt att ta 3-4000 bilder i taget. Är det seriebildtagning och "sprutmålning" hela tiden då eller? Blir det inte bättre om man tar lite färre bilder?
 
Hugaligen ja, när jag importerar i Lightroom och man sedan ivrigt vill titta på bilderna i 100% så kan man gå och fika under tiden när den "renderar" 1:1 previews (eller vad man kan kalla det).
Jag behöver verkligen en ny dator, synd att inte tomten visste det.

Bridge är avsevärt snabbare men kanske lite lika elegant.
 
AFJ skrev:
Frågan har varit uppe förut här på fotosidan och jag håller med. I början saknade jag ett vettigt helskärmsläge väldigt mycket. Med tiden har jag vant mig med detta. Det går att få till det ganska bra med hjälp av slideshow men det är inte riktigt som man vill ha det.

Hoppas det kommer ett riktigt fullskärmsläge i kommande versioner.

Det finns en variant på fullskärm som kan nås från Window-Impromptu Slideshow. Det finns även ett snabbkommando: Ctrl+Enter. Man backar tillbaka med Esc. Om du störs av ramar och annat skräp så får du välja bort sånt under slideshow inställningarna. Vill du inte att den ska dra igång en slideshow så ska du även stänga av det om det bara är bilden du står på som du vill se. Ctrl+Enter alltså!
 
Knuffar upp denna tråd då jag inte hittade någon bättre...

Jag tycker att mina previews är väldigt oskarpa i LR3. Jag hittar ingen inställning som hjälper, har ändrat till HQ previews, testat både den minsta och största storleken osv..

Många bilder ser suddiga ut i preview men när jag kollar på 1:1-renderingen ser jag att skärpan sitter där den ska.

Fler med samma problem?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.