** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lightroom - skarp förhandsvisning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
jag är lightroom-rookie... öppnade lightroom på min dator för första gången idag.
tidigare har jag använt breezebrowser och varit nöjd, men det programmet är ju rätt begränsat i finesser i jämförelse med LR, om man säger så.

det finns en viktig sak som ligger definitivt högst upp på min "den här funktionen måste programmet ha"-lista, och det är en uppskärpt förhandsvisning.
ska man gå igenom många bilder så är det inte 100% visningsläge som gäller, för på en halv sekund ska jag hunnit med att bedömma komposition, helhet och framförallt skärpa.. har jag lagt skärpan rätt (väldigt viktigt då jag ofta kör min 85mm på bländare 1.6)?
på en förminskad bild på bildskärmen så försvinner skärpan totalt och det blir svårt att bedömma om originalbilden är skarp eller ej.
i breezebrowser så aktiverar man en uppskärpningsfunktion, "high quality" (ctrl+Q) och då läggs en "skärpemask" på bilden i main view. alltså inget som läggs på själva originalbilden utan bara i visningsläget där man ser hela bilden. det avslöjar direkt en oskarp bild och snabbar upp urvalsarbetet enormt.
i lightroom hittar jag inget sådant läge (men jag har fått det berättat för mig att det ska finnas) och följdaktligen så är bilderna jättesuddiga i alla lägen utom, självklart, i 100% visning.

så... alltså.... hur aktiverar jag uppskärpning i visningsläge main view i lightroom?
exempelbilden visar hur suddig bilden ser ut i LR (till vänster) jämfört med BB (till höger). det blir omöjligt att bedömma huruvida bilden är skarp eller ej i LR eftersom skillnaden på en skarp och en oskarp bild inte blir lika tydlig....

Bilagor

• sharp.jpg
    sharp.jpg
    65.9 KB · Visningar: 1,797
Estethia skrev:

i lightroom hittar jag inget sådant läge (men jag har fått det berättat för mig att det ska finnas) och följdaktligen så är bilderna jättesuddiga i alla lägen utom, självklart, i 100% visning.

så... alltså.... hur aktiverar jag uppskärpning i visningsläge main view i lightroom?

Vad jag vet finns ingen sådan funktion i LR men jag kan mycket väl ha fel.

Jag tar alltid upp mina bilder i 100% om jag verkligen skall bedömma skärpan. Jag tycker dock att jag får en första indikation redan genom att titta på previewen.

Det går ju att ställa in storleken på previewen som genereras, kan det möjligen hjälpa?

Estethia skrev:
det finns en viktig sak som ligger definitivt högst upp på min "den här funktionen måste programmet ha"-lista, och det är en uppskärpt förhandsvisning.

Välkommen till den råa sidan :)

Lightroom har inte lika mycket skärpa pålagd från början som andra råkonverterare. Jag använder ofta funktionen att inte skärpa bilden vid export, utan bara lägga på mycket skärpa på förhandsvisningen. Du kan skapa en ny förhandsinställning för din kamera genom att ställa in skärpningen som du vill ha den och sedan spara detta som en förhandsinställning.

Stefan

Re: Re: lightroom - skarp förhandsvisning?

AFJ skrev:
Vad jag vet finns ingen sådan funktion i LR men jag kan mycket väl ha fel.

Jag tar alltid upp mina bilder i 100% om jag verkligen skall bedömma skärpan. Jag tycker dock att jag får en första indikation redan genom att titta på previewen.

Det går ju att ställa in storleken på previewen som genereras, kan det möjligen hjälpa?
det är lite jobbigt att gå igenom 3000 bilder på det sättet.
hur ställer man in storleken på förhandsvisningen?

stefohl skrev:

Lightroom har inte lika mycket skärpa pålagd från början som andra råkonverterare. Jag använder ofta funktionen att inte skärpa bilden vid export, utan bara lägga på mycket skärpa på förhandsvisningen. Du kan skapa en ny förhandsinställning för din kamera genom att ställa in skärpningen som du vill ha den och sedan spara detta som en förhandsinställning.

Stefan
tack tack, jag är fortfarande kokt fotograf dock (jpg ftw). ;)

att inte skärpa bilden vid export utan bara vid förhandsvisning är exakt det jag är ute efter men hur lägger man på mycket skärpa vid förhandsvisningen? hur skapar man och sparar en ny förhandsinställning?

alltså om du bara vill ha en speciell storlek på förhandsvisningen så finns det uppe i navigatorfönstret Fit - Fill - 1:1 och 2:1 mm. Väljer du ex. 1:1 så ligger den kvar för varje bild du bläddrar igenom.

Kanske var det mer avancerat än så?

Christer

Ängsbacka skrev:
alltså om du bara vill ha en speciell storlek på förhandsvisningen så finns det uppe i navigatorfönstret Fit - Fill - 1:1 och 2:1 mm. Väljer du ex. 1:1 så ligger den kvar för varje bild du bläddrar igenom.

Kanske var det mer avancerat än så?

Christer
min ursprungsfråga var lite ostrukturerad (trött så där på morgonen), men att titta på en bild i fullstorlek ger mig dåligt hum om huruvida kompositionen funkar plus att jag måste dra runt i bilden för att hitta punkten där skärpan ska sitta (kör ofta extremt kort skärpedjup).
det blir alltså ett såpass långsamt urvalsförförande att jag direkt skulle förpassa lightroom i papperskorgen. det får inte ta mer än en sekund per bild att se om skärpan sitter (och se var skärpan sitter), att kompositionen är bra och om motivet gör sig bra på bilden.

bara senaste jobbet har gett mig 3000 + 1000 bilder att gå igenom. det måste gå FORT. just nu tar det efvigheter med lightroom och jag går över till breezebrowser hela tiden för att kontrollera hur skärpan egentligen ser ut.

frågan är helt enkelt: hur gör jag för att lägga skärpa på den förminskade förhandsvisningen i lightroom, så jag snabbt kan avgöra både skärpa och komposition utan att slänga upp bilderna i fullstorlek för skärpekontroll?

Re: Re: Re: lightroom - skarp förhandsvisning?

Estethia skrev:
tack tack, jag är fortfarande kokt fotograf dock (jpg ftw). ;)

att inte skärpa bilden vid export utan bara vid förhandsvisning är exakt det jag är ute efter men hur lägger man på mycket skärpa vid förhandsvisningen? hur skapar man och sparar en ny förhandsinställning?
Vad betyder ftw? Jag vet vad btw och wtf betyder men inte ftw. :)

Gällande din fråga tror jag inte att det finns funktionen du efterfrågar. Alltså blir förhandsbilderna som de blir.

Vad kan möjligen förbättra förhandsvisningen är att välja Render Standard-Size Previews i import dialogrutan när du importerar bilderna. Eventuellt ger det skarpare bilder.

En annan sak du kan göra är att gå till File > Catalog Settings och välja High Preview Quality där.

Om Automatically Discard 1:1 Previews är avmarkerat får du även högupplösta bilder. Det saktar ner importen men underlättar att gå in i varje bild i 100% senare när du arbetar med dem.

Re: Re: Re: lightroom - skarp förhandsvisning?

Estethia skrev:
det är lite jobbigt att gå igenom 3000 bilder på det sättet.
hur ställer man in storleken på förhandsvisningen?

Storleken på preview kan du ställa någonstans, kommer inte håg var (har inte LR här), kan vara under "Catalogue settings". Min skärm är 1920 x 1200 och mina previews tror jag är inställda på 1440 x 960 om jag minns rätt. Jag vet dock inte om det spelar någon roll för resultatet.

Jag förstår att om du har 3000 bilder från varje jobb är prestanda avgörande.

Själv är jag bara glad amatör och det "tyngsta" jag kan ha att jobba med är 500-1000 bilder från en motorsporthelg och det händer bara 5-6 gånger per år. Jag lägger nog mer än 1 sekund per bild innan jag markerar som "rejected", jag brukar gallra i omgångnar och detaljskärpan kolla jag liksom i "andra" genomgången när urvalet är lite mindre. Jag tycker dock att det går att upptäcka en markant oskarp bild redan på previewen.

Jag är lite osäker på hur LR funkar med previews, effekten av vissa justeringare, t ex brusreducering och skärpning kan bara ses när man kolla bilden i 100% så previewn har nog aldrig varit tänkt att utgöra underlag för finare bedömningar.

ftw betyder "for the win" och med det menar man "är vinnaren"... eller typ "är bäst!"

hmm. det låter som om jag ska hålla mig till breezebrowser om jag ska kunna fortsätta hålla snabbheten vid urval...
lite tråkigt, för i övrigt lät det som att lr kunde en massa annat smaskigt.
men kan den inte det som jag ser som allra viktigast så åker det i papperskorgen. tyvärr.
jag har inte tid med annat.

Sharpening i Library syns om du zoomar in 100% och sen ut igen. Det är en bugg och kommer (förhoppningsvis!) fixas i nästa version.

stefohl skrev:

Stefan

Jag vet inte men jag har aldrig varit riktigt nöjd med hur Lightroom återger detaljer och skärpa. Om jag jämför med RawShooter Premium som jag fortfarande använder när jag ska ta fram något för utskrift så åker det cirklar runt den kvalitet jag får med Lightroom på skärmen. Detta är skälet till att jag inte använder Lightroom trots att det i grunden är ett mycket bättre program än RawShooter och trots att jag fått det gratis som registrerad Premium-användare.

Så det handlar inte alls om att Lightroom inte lagt på tillräckligt med skärpa "från början" för mig. Jag tycker aldrig jag blir nöjd med det jag får ut ur Lightroom hur jag än försöker! Bäst blir JPG men det beror ju på att kameran redan gjort en stor del av jobbet. Värst är det med mina DNG-bilder. De blir aldrig som jag vill ha dem i LR, men jag blir nästan aldrig besviken om jag gör samma jobb i RSP.

Inte heller de senare revisionerna med omgjorda skärpe- och brusreduceringsfunktioner löste dessa problem, fast man kunde tro att de verkligen skulle anstränga sig för att åtgärda just dessa verktyg efter den massiva kritik de fått just kring dessa funktioners brister. Jag bara undrar varför de inte kunde ha frågat Pixmantec-killarna hur det skulle gå till att få stil på detta. Adobe betalar väl fortfarande deras löner.

Kanske dricker de paraplydrinkar på någon varm strand istället danskarna! I detta vintermörker så är det väl svårt att klandra någon för det men jag tycker det var synd att Adobe inte drog nytta av den kompetens man köpt på ett bättre sätt.

Senast ändrad:
Du kan ställa in LR så att den lägger till vald "develop setting" redan vid importen. Ta upp en bild, valfri. Gör dina justeringar såsom skärpa eller vad det nu är du vill använda för justering som default och spar ner den "develop settingen". Vid importen av nya bilder så ser du till att den används samtidigt med importen, den senast använda brukar ligga kvar om jag nu miss rätt. Jag har fixat en develop som jag använder som default och den justerar just skärpan, clarity och en kontrastkurva som passar merparten av mina bilder.

Vad du åstadkommer är att LR lägger på vilka som helst justeringar. Däremot kan du inte, vad jag vet i alla fall, få LR att visa något i 100% redan vid importen. Det är ju inte riktig vad du frågar efter men nästan :) LR gör ju inga justeringar på själva bildfilen utan alla förändringar är ju oförstörande. Vid en export eller utskrift så få man helt enkelt lägga på andra justeringar så att de passar för det ändamålet.....

Sedan håller jag med den tidigare skribenten att LR inte helt håller måttet rent bildmässigt. Kanske ett användar fel men jag har aldrig helt kommit överens med Adobes ACR i något program. Gillar resultatet från Capture One eller Nikon CNX bättre men detta är givetvis en smaksak. Som flödesprogram är ju LR enastående och för mig så kör jag alla bilder genom det. Däremot brukar jag använda andra programvaror för att kovertera de riktigt kritiska bilderna.....Högiso/stora utskrifter etc...

Senast ändrad:
tack för alla svar!!

jag har kommit fram till att LR inte är programmet för mig.... än, iaf.
en så pass viktig grej får inte saknas i de program jag använder för det är enormt tids-sinkande.
jag får helt enkelt fortsätta använda breezebrowser (som inte på något sätt är dåligt, bara inte lika finessrikt) tills det det jag behöver är fixat i LR.

Estethia skrev:

men kan den inte det som jag ser som allra viktigast så åker det i papperskorgen. tyvärr.
jag har inte tid med annat.
Nu lyckades jag virra till det. Funktionen som jag refererar till finns i Camera Raw, men inte i Lightroom. Beror på att jag använder Bridge för att göra mitt urval av bilder och det är så lätt att tro att en funktion som finns i ett Adobe-program också gör det i ett annat program.

Men tar du in bilderna i Bridge med hjälp av det programmets importmodul och sedan öppnar bilderna i Bridge Camera Raw får du just vad du söker om du ställer in Camera Raw-inställningar.

Bilagor

• forhandsvisa.jpg
    forhandsvisa.jpg
    18.4 KB · Visningar: 619
Re: Re: Re: Re: lightroom - skarp förhandsvisning?

timofej skrev:

Om Automatically Discard 1:1 Previews är avmarkerat får du även högupplösta bilder. Det saktar ner importen men underlättar att gå in i varje bild i 100% senare när du arbetar med dem.

Är detta korrekt?

Inställningen går väl inte att "avmarkera" utan är en drop-down med lite olika alternativ. De talar om efter hur lång tid 1:1 previewerna skall raderas. Alltså är det en "städfunktion" för att spara diskutrymme.

Eller missförstår jag något nu?

Om du vill ha högupplösa previews så skapas dessa antingen

- när du tittar i 100%

- när du vid importen valt att skapa previews i 1:1

- Genom att välja Library-Previews-Render 1:1 previews från menyn.

Estethia skrev:
tack för alla svar!!

jag har kommit fram till att LR inte är programmet för mig.... än, iaf.
en så pass viktig grej får inte saknas i de program jag använder för det är enormt tids-sinkande.
jag får helt enkelt fortsätta använda breezebrowser (som inte på något sätt är dåligt, bara inte lika finessrikt) tills det det jag behöver är fixat i LR.

I Rawshooter Essentials finns något som kallas magnifier. den ger dig en box med den del av bilden som du pekar på med markören. Detta i 100%. Jag anväder denna funktion för att snabt kika på skärpa. Samtidigt ser du resten av bilden som vanligt förstås. Finns kanske detta i LightRoom?Nu vill jag inte locka dig att börja jobba i detta program eftersom det inte lever längre, men jag tycker det gör sitt jobb att processa mina råfiler på ett ypperligt sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar