Annons

Lightroom segt som bara den!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Är det bara jag som tycker att Lightroom är segt när man skall scrolla mellan bilder i fullskärm ?
Det tar typ 10-15 sekunder innan hela bilden är inläst.
Finns det något annat program som visar bilderna snabbare ?

Jag har Lightroom Ver 5.3 och OS x 10.9.4

Vad har du för dator, vilka specar? Det låter som om din dator inte orkar med rikigt, äldre processor. lite RAM?

/Ulf

Kan det inte bero lite på vilken typ av förhandsvisning (minimal, standard osv.) man väljer i import-rutan?

Är det bara jag som tycker att Lightroom är segt när man skall scrolla mellan bilder i fullskärm ?
Det tar typ 10-15 sekunder innan hela bilden är inläst.
Finns det något annat program som visar bilderna snabbare ?

Jag har Lightroom Ver 5.3 och OS x 10.9.4

Fullskärm, menar du skala 1:1? Du måste ju generera de previewbilder du vill kunna titta på, annars genereras dem allt eftersom du bläddrar och det tar naturligtvis tid.

Ställ in preview storlek och kvalitet under Catalog settings > File handling.

Sedan kan du uppdatera din ver 5.3 till 5.6, så får du tre buggrättningar som kanske spökar.

Fullskärm, menar du skala 1:1? Du måste ju generera de previewbilder du vill kunna titta på, annars genereras dem allt eftersom du bläddrar och det tar naturligtvis tid.

Ställ in preview storlek och kvalitet under Catalog settings > File handling.

Sedan kan du uppdatera din ver 5.3 till 5.6, så får du tre buggrättningar som kanske spökar.
Med fullskärm menar jag när jag trycker på F tangenten.
Ska lägga på den senaste uppdateringen med en gån och se om det hjälper. Tack för tipset.

När det börjar bli mycket bilder behöver man öka cache-minnet för ACR. I Lightroom klicka Redigera - Inställningar - Fliken Filhantering, näst längst ned Inställningar för Camer Raw cache-minnet. 1GB har jag för mig att det står default, prova ett rejält högre tal exempelvis 50GB.

Fler tips från Adobe: http://helpx.adobe.com/se/lightroom...ain_Run_Lightroom_in_64_bit_mode__Lightroom_3_

Gammal sida men ändå aktuell.

Grymt ! Höjde till 50 GB , nu går det mkt fortare, tack som f_n!

När det börjar bli mycket bilder behöver man öka cache-minnet för ACR. I Lightroom klicka Redigera - Inställningar - Fliken Filhantering, näst längst ned Inställningar för Camer Raw cache-minnet. 1GB har jag för mig att det står default, prova ett rejält högre tal exempelvis 50GB.

Fler tips från Adobe: http://helpx.adobe.com/se/lightroom...ain_Run_Lightroom_in_64_bit_mode__Lightroom_3_

Gammal sida men ändå aktuell.

Bra tips, finns det någon övre gräns där det är optimalt? Finns det några andra tips för att öka farten med tex justeringspenseln och graduatet filter?

/Ulf

Cachestorleken hjälper väl inte om previewerna ännu inte skapats, det är väl först när de finns i cacheminnet som det går fortare, eller vad är det jag missar här?

Bara tacka för tipset, det blev en himla fart med justeringspenseln och graduatet filter när cache gick upp till 50 GB..:)

Finns det något lika bra tips för att öka farten på nya PS CC, har redan tilldelat mer ramminne?

/Ulf

Cachestorleken hjälper väl inte om previewerna ännu inte skapats, det är väl först när de finns i cacheminnet som det går fortare, eller vad är det jag missar här?

Det trodde jag också innan jag fick detta tips för några år sedan, men det blir tydligen någon sorts stockning när cachen är för liten, som påverkar hela funktionen. Jag får säga som Gösta Ekman om Magic Hole, "Det vete fan hur det går till" men det funkar ;-)

Det trodde jag också innan jag fick detta tips för några år sedan, men det blir tydligen någon sorts stockning när cachen är för liten, som påverkar hela funktionen. Jag får säga som Gösta Ekman om Magic Hole, "Det vete fan hur det går till" men det funkar ;-)

Beror nog på hur mycket internminne du har i burken. För lite internminne kräver mer cacheminne.

Beror nog på hur mycket internminne du har i burken. För lite internminne kräver mer cacheminne.

Nja... senast jag råkade ut för det (hade glömt ändra) var det på en dator med 16GB RAM. Och en Intel i7. Nuvarande huvuddator med 32GB har jag inte provat med för liten cache, bara konstaterat att det går hyfsat bra.

Jag tömde cacheminnet och gick in och redigerade tre bilder jag tidigare inte rört. Det skapas en cachefil per bild och en gemensam indexfil. Sedan tömde jag cacheminnet igen och startade om LR. Den enda upplevbara skillnad jag märker på att ha en cachefil eller inte, är första gången efter jag startat LR och går från Library till Developmodulen. Byter jag mellan bilderna när LR är igång märker jag ingen påtaglig skillnad.

Obegripligt varför man vill avsätta 50GB av en SSD-disk till ett cacheminne som knappt märks skillnad på om det finns filcachat eller ej. Bättre att tömma cacheminnet om det börjar bli fullt. Vad ni ska ha gamla cachade justeringar för gamla bilder till begriper jag inte.

Sätt 1GB och kör några dagar eller rättare sagt en massa bilder, så får du se.

Självklart har jag inte avsatt 50GB på en SSD, det finns ingen anledning att ha katalog och cache på SSD. Den har jag totalreserverat för program. Att lägga katalog och cache på SSD ger inte bättre prestanda, enligt Adobe.

Jag gillar det stora cacheminnet, vare sig du begriper det eller inte ;-). Och om du kollar på länken till Adobes tips tidigare i tråden, ser du varför.

Sätt 1GB och kör några dagar eller rättare sagt en massa bilder, så får du se.

När cacheminnet tar slut blir det slöare när de äldsta cachefilerna ska raderas, framför allt om man som du kör med konventionella diskar.

Självklart har jag inte avsatt 50GB på en SSD, det finns ingen anledning att ha katalog och cache på SSD. Den har jag totalreserverat för program. Att lägga katalog och cache på SSD ger inte bättre prestanda, enligt Adobe.
Fel. Så här skriver Adobe via Ian Lyons:

"Above discussion relates to the Library module previews. However, the Develop module only uses these previews for a very short period, then loads its own preview from the Camera Raw cache whilst at the same rendering the raw photo in the background. While not well documented, the availability of this cached preview will reduce the overall loading time for a photo in the Develop module, and depending on the actual edit type applied to a photo the magnitude of this reduction can range from fractions of a second per photo to a few seconds. [...]

As with Library previews, the fastest load times for Develop module occur when everything is stored on the SSD (4), and the slowest load times occur when everything is stored on the conventional disk drive (5)."

Jag gillar det stora cacheminnet, vare sig du begriper det eller inte ;-). Och om du kollar på länken till Adobes tips tidigare i tråden, ser du varför.
Nej, det framgår inte av Adobelänken varför man vill spara på gamla cachade justeringar från bilder man inte längre jobbar aktivt med. ;-)

Så här skriver Ian Lyons om storleken på cacheminnet:

"Typically, the default size of 1GB is way too small to be of any real use with Lightroom 3, and the maximum of 200GB is too much for any SSD. So, what is the ideal size for the cache? Well, as a general rule, I find that 20GB is more than sufficient when working with Lightroom 3 on a laptop and anything up to 100GB on desktop. On the other hand with Lightroom 4 Adobe have switched to using JPEG for the cache files which means that they take up significantly less disk space than they did in Lightroom 3. This means that when using proprietary raw files (e.g. CR2, NEF, etc) 20GB is probably more than sufficient for both laptop and desktop computers."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar