ANNONS
Annons

Lightroom + Photomecanic

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Idag använder jag Lightroom för att hantera mina bilder. Jag har alltid tyckt att LR varit segt som attan,
Men efter ett tips i en annan tråd att ändra storleken på chachen, så flyter det på bra nu.

Vad jag förstår så använder alla yrkesfotografer Photomecanic.

Fick ett tips om att man kan köra Lightroom och Photomecanic ihop.
Idag fotar jag mycket sport och mitt mål är att i framtiden jobba med detta.

Vad skulle jag tjäna på att även använda Photomecanic ?
Är det någon här som kör dessa program integrerat med varandra ?

Photo Mechanic är väl i stort sett branchstandard inom sportfoto. Du tjänar grymt med tid på momenten urval och tagga. Även andra moment kan ge tidsvinster. Att ta det vidare till Lightroom och tillbaka till PM för att ftp:a, eller annan typ av distribution är också en baggis.

Kolla lite på Youtube framförallt på momenten som Photo Mechanic kallar ingest, IPTC stationary pad och code replacement. Om man vill speeda upp det lite till (om man tycker att LR jobbar lite segt) så kan man ersätta LR med Camera Raw för redigeringen när det är bråttom, och sedan importera in det i LR senare för att kunna använda flera moduler.

Helt klart den beäst inveterade tusenlappen om man sysslar med sportfoto och har lite krav på att leverera snabbt.

Sök på youtube efter Dan Carr han har ett arbetsflöde för att köra dessa två tillsammans, jag kör det idag funkar super
Är det svårt att lära sig ?
Om jag nu integrerar Phootomecanic med Lightrom, kan jag köra Lightroom som vanligt under tiden jag lär mig Photomecanic ?
Tack för tipsen om Dan, ska kolla så fort jag hinner.

Photomecanic-Lightroom

Hej,
Skulle vilja fortsätta med ytterligare en fråga betr. Photomecanic och Lightroom.
Har httills anv. Capture NX2 och Ph Mec. som ju fungerar perfekt ihop. Dvs. ändringar i ett prg. gäller även i det andra. Skall nu byta ut Capture NX2 mot Lightroom. Jag vill dock fortsätta att använda Ph Mec för prelimminär sortering, namnbyte på filer, rating, nyckelord mm vilket Ph Mec är bättre på än Lightroom. Om jag först gör detta i PH M och sedan importerar går detta OK in i Lightroom. Men hur gör man Ph M -ändringar i filer som redan är importerade? Ett sätt kanske är kanske att först ta bort filerna från Lightroom, göra ändringarna och sedan importera på nytt? Verkar omständigt och kan man vara säker på att inget går förlorat, t ex editeringar?
Tacksam för råd.
/Bengt

Jag har jobbat med PM (Photo Mechanic) och LR (LightRoom) i "Kombination" med varandra i flera år. Det är en utmärkt kombination. Som tillsammans möjliggör ett mycket snabbt arbetsflöde.

Till att börja med så gör jag ett urval av vilka bilder jag ska redigera.
PM visar bilder, även RAW-filer med blixtens hastighet. Vilket gör att PM är väldigt mycket bättre för att göra urvalet än vad LR är.

Därefter skriver jag in "metadata". Dvs Bildtexter och nyckelord.
PM har en massa bra funktioner som rätt använt snabbar upp även denna del av arbetet.
För mig som håller på med sportfoto så är "Code replacement" en funktion som gör en enorm skillnad.
Lite mer om hur just Code replacement fungerar kan ni läsa här:
http://www.sportsshooter.com/news/1951

Med rätt inställningar i både PM och LR så är all metadata läsbar och därmed även sökbar i LR.
Vilket gör att jag har stor nytta av alla smarta katalogiseringsmöjligheter som finns i LR.

Därefter redigerar jag bilderna i LR. Beskärning och övrigt "bildmässigt" redigeringsarbete.

Med rätt plugin så kan man för övrigt även exportera bilder via FTP direkt från LR.

Tack Danne,
Skall absolut testa Code replacement, även om det inte är så mycket sport jag fotograferar.
Betr. 'metadata' så skriver du
'Med rätt inställningar i både PM och LR så är all metadata läsbar och därmed även sökbar i LR'.
Med de inställningar jag hittat i PM och LR (jag har senaste versionerna) så överförs metadata till LR vid den första importen. Men hur gör man om man vill ändra metadata? En ändring i PM går ju inte automatiskt in i LR. Eller? Inställningar?
Använder du DNG eller TIFF?
/Bengt

...
Men hur gör man om man vill ändra metadata? En ändring i PM går ju inte automatiskt in i LR. Eller? Inställningar?
Använder du DNG eller TIFF?
...

När bilderna väl ligger i LR. Så kan du ändra metadatan i "Biblioteksmodulen".
Så det är inga som helst problem att fixa till det i efterhand om det behövs.

Sedan så fotograferar jag i RAW.
Eftersom jag jobbar mot bildbyrå, med inriktning mot dagspress.
Så exporterar jag bilderna i Jpeg.

Man sparar inte nya filer när man gjort en ändring i LR. Utan man jobbar alltid mot orginalfilen.
Själva ändringarna sparas i en databas, och beroende på inställningar även i en "sidecarfil".
När man vill använda sig av det "färdiga resultatet" använder man sig av exportfunktionen.
Och får då en ny fil efter de redigeringar man gjort. Orginalet är dock fortfarande helt orört.

Ibland behöver jag dock göra redigering i PS (Photoshop). Då brukar jag använda mig av TIFF. (16-bitarsläge, för att ha så mycket data som möjligt tillgängligt i bildfilen).

Jag har jobbat med PM (Photo Mechanic) och LR (LightRoom) i "Kombination" med varandra i flera år. Det är en utmärkt kombination. Som tillsammans möjliggör ett mycket snabbt arbetsflöde.

Till att börja med så gör jag ett urval av vilka bilder jag ska redigera.
PM visar bilder, även RAW-filer med blixtens hastighet. Vilket gör att PM är väldigt mycket bättre för att göra urvalet än vad LR är.

Därefter skriver jag in "metadata". Dvs Bildtexter och nyckelord.
PM har en massa bra funktioner som rätt använt snabbar upp även denna del av arbetet.
För mig som håller på med sportfoto så är "Code replacement" en funktion som gör en enorm skillnad.
Lite mer om hur just Code replacement fungerar kan ni läsa här:
http://www.sportsshooter.com/news/1951

Med rätt inställningar i både PM och LR så är all metadata läsbar och därmed även sökbar i LR.
Vilket gör att jag har stor nytta av alla smarta katalogiseringsmöjligheter som finns i LR.

Därefter redigerar jag bilderna i LR. Beskärning och övrigt "bildmässigt" redigeringsarbete.

Med rätt plugin så kan man för övrigt även exportera bilder via FTP direkt från LR.
Jag har precis börjat testa PM och det går ju mkt snabbare att kolla igenom bilderna i PM än det gör i LR.
Vad jag förstår så hanterar PM export och skärpa bättre än LR, eller är det fel ?
Jag testade att exportera en bild i PM som jag redigerat i LR men jag fick inte med mig ändringarna.
Det enda jag får med är beskärrningen, jag får inte med om jag tex ljusat upp bilden.
Jag skrev om detta i en annan tråd men fick inget svar där så jag testar att skriva till dig direkt här.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto