ANNONS
Annons

Lightroom och TIFF

Produkter
(logga in för att koppla)

H Anders

Aktiv medlem
Jag håller på att bekanta mig med lite olika program för RAW-hantering och turen har kommit till Adobe Lightroom. Jag provar även Aperture och Capture NX. Capture One gillade jag inte så den har gått bort.

Lightroom-demon som jag kör verkar inte kunna importera TIFF. Är det så även i fullversionen?

För mig skulle det vara en fördel om programmet kunde fungera även för katalogisering. Eftersom jag har många scannade TIFF-bilder blir det problem om Lightroom inte kan hantera dessa.

Jag kör Lightroom på PC. Det är inga som helst problem att importera TIFF filer.
Jag brukar ha Canon raw filer CR2,TIFF filer av de jag skall jobba vidare och JPEG för bilder jag skall köra i bildspel på dator.
Allt fungerar.

Det här börjar verka skumt...

Jag har hittat två TIFF-bilder som jag kan importera, men de övriga vägrar Lightroom att känna igen som bildfiler. Har någon en aning vad det handlar om?

Det har delvis löst sig.
Det visade sig att om jag läger till ändelsen .tiff i Finder (jag har Mac) så kan Lightroom se den. Fast de ursprungliga två bilderna som fungerade har inte ändelsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar