Annons

Lightroom och smidigt sätt att ändra storlek så man kan ladda upp dem på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)
tror att du i exporten kan gör en egen exportinställning som du sedan sparar, upp i den översta delen där du kan välja t.ex burn fullsiz osv..ändra inställningarna så de passarfs och spara din preset. vill minnas att man gör det brevid den där dropdown meenyn där man väljer preset. lycka till!

Får det inte att funka ändå. Har hittat där man gör inställningar vid export...
Sedan vid Image setting kan man ju ändra resolution från, hos min bild 240 pix per inch. Men vad ska jag ändra till? Samma fråga står kvar även om jag ändrar till res. pix per cm.

Finns en ruta där man kan "constrain maximum size" efter pixlar, inches lr cm. Men vad skriver man in där?

Synd att Lightroom är snyggt, annars hade jag redan bytt :).

Hade ju viljat haft möjligheten att bara ändra till 300 kb så är det klart sen.

Hej,
Select dina bilder
använd Export (Files to Disk)
Bry dig inte om Resolution!
Välj format JPEG, quality 60? Du får prova dig fram så att filen inte bli för stor i kB.
Color Space sRGB
kryssa i Resize to Fit
och välj max bredd o höjd, som Du önskar
Fotosidans gräns är väl 1024?
/Christer

Jag kan inte påstå att jag är någon mästare på att få optimal kcalitet på så små bilder men jag får det att fungera.
Gå till Library i LR och markera bilden/bilderna du vill ladda upp.
Tryck på export. När dialogen ladddas så markera,
Quality mellan 55-70 brukar ge en fil i närheten av 300 kb.
Colour space sRGB, Resize to fit 1024 long edge.
AFter export show in explorer så du kan kontrollera hur stor filen blev.
Spara som user preset så är det lätt att ladda in inställningarna igen.
That's it.

ok, bilden är uppe. tack för hjälpen.

men någon resizeknapp (lr kryssa i) har jag inte... har v.1.0.
har ni den senare ver?

Chewbacca skrev:

har ni den senare ver?

Du bör absolut uppgradera till 1.3.1! Det är stora förändringar mot den första versionen av Lightroom

Chewbacca skrev:

har ni den senare ver?

Jag minns inte hur det såg ut i 1.0 men eftersom du lyckades så måste du väl någonstans ha angivit en max storlek?

Jag tycker LR är suveränt just när det gäller att exportera bilder i olika varianter.

Jag rekommenderar också att du uppgraderar till senaste varianten. Ge LR lite tid och du kommer säkert att trivas med det!

ska se vad jag kan göra. jag vill gilla LR, mest för det är snyggt men skla man visa bilder ska det ju vara snyggt.

En annan fråga också...

Kan man göra nån inställning i LR som gör att man kan dubbelklicka på en bild i en mapp och man kan se bilden direkt i LR utan att få upp importrutan?

Jo, högerklicka på en jpeg (eller raw för den delen), välj öppna med, välj program,leta upp lightroom och kryssa sedan i öppna alltid den här filtypen med detta programet (eller nått sånt står där). Borde funka.

Lyfter denna tråd. Kan man storleksförändra i lightroom så att man smidigt kan skala ned en bild för att passa i webb delen. Om man lägger in en bild i en snabbsamling för "webb" så blir den 20 Mb.

Använd Export funktionen. Där kan du styra alla egenskaper gällande detta.

Du kan ange bildens dimensioner i pixlar, färgrymd (förslagsvis sRGB till webben) och vilken JPEG komprimering som skall användas. Du kan tom välja att bilden skall bli "max XXXkb stor" så anpassar Lightroom bildens komprimering efter detta.

När du är klar med dina inställningar kan du spara dem och ge dem ett namn, t.ex. "Bilder till Fotosida" som du kan använda när du exporterar framöver.

Jag var med och beta-testade Fotosidan plug-in. Ett utmärkt jobb av utvecklaren.
Till och med bättre än den jag har från SmugMug.
Det är bara att skapa ett antal album och sedan dra raw-filerna t(jpg-filerna)
ill denna publication service.
Sedan sköts allt automatiskt. Alla kommenterar laddas hem nästa gång man synkar med fotosidan..
Denna plugg-in är mycket välskriven och rekommenderas för alla som kör LR och regelbundet laddar upp bilder till fotosidan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto