Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom nått för mig

Produkter
(logga in för att koppla)

eek

Aktiv medlem
Hej

använder bara idag phototshop och camera raw(använder uteslutande raw nuförtiden). photoshop har jag använt i ca 10år, så jag kan den biten, till frågan är lightroom nått för mig som naturfotograf (mycket bilder och raw)?

finns det allt man behöver i programmet, för klassik redigering av foton?

det är just arbetsflödet som jag skulle vilja ha lite bätre än idag..då jag kollar av bilder först i acdsee och sen öppnar en bild i taget i camera raw. skulle vilja ha ett program(slippa olika program/tillägsprogram och flippa mellan olika delar av programmen) och ett bättre upplägg.

några andra fördelar för mig med lightroom 2?

Mvh
Erik
 
Lightroom har samma redigeringsmöjligheter som camera raw. Gillar alla dom gratis presets som finns att tillgå på olika sajter för att snabb konvertera tex till svartvita bilder.
 
Hej

använder bara idag phototshop och camera raw(använder uteslutande raw nuförtiden). photoshop har jag använt i ca 10år, så jag kan den biten, till frågan är lightroom nått för mig som naturfotograf (mycket bilder och raw)?

finns det allt man behöver i programmet, för klassik redigering av foton?

det är just arbetsflödet som jag skulle vilja ha lite bätre än idag..då jag kollar av bilder först i acdsee och sen öppnar en bild i taget i camera raw. skulle vilja ha ett program(slippa olika program/tillägsprogram och flippa mellan olika delar av programmen) och ett bättre upplägg.

några andra fördelar för mig med lightroom 2?

Mvh
Erik

Beror mkt på vad du sedan gör i Photoshop. Men LR funkar mkt bra för det mesta. Sen lever programmen mycket tillsammans så det är bara att Trycka på en knapp så öppnas den Lightroom redigerade bilden i Photoshop som TIFF för vidare bearbetning. När du stänger ner photoshop så kan du se den photoshopredigerade TIFF bilden bredvid din RAW fil. Här kan du fortsätta ditt arbete.

Jag använder LR v2.3 tillsammans med CS3, men 99 % är LR tillfredställande för mina behov. Fotograferar mkt människor, landskap och makro.
Retusch gör jag till viss del i LR med dess penslar(inkl healing brush och clonestamp).

/Stefan
 
Hej

använder bara idag phototshop och camera raw(använder uteslutande raw nuförtiden). photoshop har jag använt i ca 10år, så jag kan den biten, till frågan är lightroom nått för mig som naturfotograf (mycket bilder och raw)?

finns det allt man behöver i programmet, för klassik redigering av foton?

det är just arbetsflödet som jag skulle vilja ha lite bätre än idag..då jag kollar av bilder först i acdsee och sen öppnar en bild i taget i camera raw. skulle vilja ha ett program(slippa olika program/tillägsprogram och flippa mellan olika delar av programmen) och ett bättre upplägg.

några andra fördelar för mig med lightroom 2?

Mvh
Erik

Min uppfattning är att Lightroom tills senaste versionen inte full ut varit ett fullgott verktyp för de som vill redigera bilder. Inget bra verktyg fanns tidigare för att redigera delar av bilder men i den senaste versionen är detta avhjälpt på ett fantastiskt sätt. Jag tycker inte att jag har något behov av Photoshop överhuvudtaget längre. Jag tycker LR numera täcker alla mina behov. Jag uppgraderade bara för den nya justeringspenseln som är helt fantastisk och fantastiskt enkel att använda med sin inbyggda automask-funktion.

Photoshop kan nu med varm hand överlämnas till de som vill göra bilden till något annat som den ursprungligen inte är d.v.s. allt mer konstnärligt redigerande och omformande.
 
Kan bara hålla med föregående talare, Lightroom är svårt att vara utan när man väl har börjat. Ju mer du använder det desto mer kommer du hålla dig där och kanske bara göra små utflykter i Photoshop när det verkligen krävs. Sortering, hantering, grundinställningar och alla andra saker som är skönt att ha ett bra arbetsflöde för gör man lättast i LR, tycker jag.
 
Till er som använder Lightroom.. Vad är det ni INTE kan göra där som ni måste använda PS till? Hur är det med lager, fungerar det i LR?

/S
 
Lager fungerar bara i funktioner som du kan "maskera" - annars finns ju inte funktionen i sig självt över huvud taget, om man ska se det strikt.

LR använder jag bara för arbetsflödets skull, katalogiseringsmöjligheterna med stackning av ledord och hierarkiska ledord är ovärderliga om man tar många bilder. Batchningsmöjligheterna vid import av rawfiler anser jag också är vida överlägsna den rena CR-modulen i PS.

Allt "detaljarbete" får fortfarande ske i PS, men kanske 50% av alla bilder som tidigare behövt "gå vägen om" PS kan jag nu ta direkt från raw till export istället.
 
Passar på att sno tråden lite ;).

Jag håller på att digitalisera mitt svartvita analoga arkiv och funderar lite på hur man skall organisera mapparna för att det skall funka på bästa sätt i Lightroom?

Jag tänkte göra en huvudmapp för varje årtal, men sedan kommer frågan, skall man bara trycka in alla filerna i denna mapp eller skall man göra en mapp per skannad film eller...?

Om det går smidigt att lägga till data som datum, filmsort, objektiv osv vid importen finns ju egentligen ingen anledning att bygga upp en massa mapp-strukturer? Hur gör ni som kan flödet?
 
Lager fungerar bara i funktioner som du kan "maskera" - annars finns ju inte funktionen i sig självt över huvud taget, om man ska se det strikt.

LR använder jag bara för arbetsflödets skull, katalogiseringsmöjligheterna med stackning av ledord och hierarkiska ledord är ovärderliga om man tar många bilder. Batchningsmöjligheterna vid import av rawfiler anser jag också är vida överlägsna den rena CR-modulen i PS.

Allt "detaljarbete" får fortfarande ske i PS, men kanske 50% av alla bilder som tidigare behövt "gå vägen om" PS kan jag nu ta direkt från raw till export istället.

Har du verkligen kollat det nya verktyget "adjustment brush" fr.o.m. Lightroom 2.3? Har du inte det så har du nog missat något. Detta verktyg låter dig faktiskt påverka delar av bilden selektivt och det är verkligen något nytt i Lightroom. Om du exv. tagit en bild i motljus och du har ett träd eller en lyckstolpe du vill "ljusa upp" lite så väljer man bara adjustment brush och storlek på "borsten" och vad man vill göra. Sedan kan man klicka i "Auto mask" och börja "måla". Lightroom maskar automatiskt det man målar så att bara det objektet "målas". Det är så lysande elegant i jämförelse med knölandet i PhotoShop och det är så oerhört mycket mer rationellt och effektivt. Den som tar till sig "Adjustment brush" sparar massor med tid och får väldigt bra resultat med minimalt med arbete och svärande.

Jag vet inte varför jag skulle vilja strula i Photo Shop efter detta verktyg gjorts tillgängligt, om jag inte har för avsikt att göra bilden till något den inte i grunden är. Bara då tycker jag PhotoShop är ett naturligare val. Fram till denna version av Lightroom kan jag hålla med om att det saknades verktyg för att korrigera delar av bilden om vi undantar "Spot Removal" men nu känns verkligen PhotoShop suboptimalt för mig och för det jobb jag normalt gör med mina bilder.

Jag skickar med några rader från "http://yanikphotoschool.com/tutorials/video_tutorials/lightroom-2-tutorial-adjustment-brush/":

citat av "Yanik":"Why Lightroom instead of Photoshop, you might ask? The main reason is that I’ve been using Lightroom (LR) for a while now. I used version 1 primarily as an image database and to easily create beautiful, professional web galleries. I also used it for basic image correction but most of my post processing was done in Photoshop. This has all changed now with the introduction of Lightroom 2. There are tons of new features but the main one is the adjustment brush. This powerful tool, let you adjust exposure, brightness, contrast, saturation, clarity and sharpness… locally and non-destructively. No more going into Photoshop and using adjustment layers with masks. One click instant masking! Just this feature alone is worth the cost of Lightroom 2. Just the amount of time I’ll save on post processing using the adjustment brush justifies the upgrade. It will pay for itself in a few weeks."

Jag tror många fler kommer att upptäcka vad jag och sagde Yanik redan upptäckt - bara det nya Adjustment Brush var värt priset för uppgraderingen. Vilket lyft!

(Jag har faktiskt haft fri tillgång till Adobes produkter sedan jag började på Esselte Datasoft 1989 och jag har sett dataprogram komma och gå till leda. Jag är nog mjukvaruyrkesskadad och fullständigt datorblasé vid detta laget. Det är numera mycket långt mellan gångerna jag blir riktigt imponerad och höjer på ögonbrynen. Senast var det väl år 2000 då jag fyllde 50 och fick en GPS som tillsammans med Fugawi "Moving map"-mjukvara gjorde min PC och min båt till rena gubbdagiset. Adjustment Brush har det gemensamt med GPS-en att det är en lysande lösning som dessutom ger verkligt mycket nytta för pengarna.)
 
Senast ändrad:
Jag trodde det var just det jag skrev.... Antalet "lagerfunktioner" man kan justera i är dessutom ganska begränsat - Framför allt finns det vissa typer av selektiv skärpning och kontrastbehandling (som jag använder en hel del) som bara inte finns, eller kan göras. Och ett par hundra saker till som jag använder med ganska jämna mellanrum.

Visst är den nya funktionaliteten bra för vissa användare, men jag är inte speciellt imponerad. Både penselappliceringen av masken (och "AutoMask-funktionen") och funktionerna i sig självt är väldigt begränsade. För enklare småkorrigeringar av färg/mörkhet som inte kräver någon större precision är det väl helt ok, men som förberedande till tryck eller publicering så ser jag väldigt liten nytta med verktyget. Jag har haft licensen på 2.3 sedan första veckan den engelska versionen släpptes, och provade att använda "penselverktygen" en stund - men lade ner det ganska snabbt igen. För det jag gör, och på sättet jag arbetar efter är det fullständigt värdelöst. För mig går det MYCKET fortare att öppna tiffen i PS omedelbart efter export än vad det gör att sitta och svära över dålig precision i penselverktyget i LR i en kvart (och sedan ändå ge upp försöken att få det som man vill).
 
Passar på att sno tråden lite ;).

Jag håller på att digitalisera mitt svartvita analoga arkiv och funderar lite på hur man skall organisera mapparna för att det skall funka på bästa sätt i Lightroom?

Jag tänkte göra en huvudmapp för varje årtal, men sedan kommer frågan, skall man bara trycka in alla filerna i denna mapp eller skall man göra en mapp per skannad film eller...?

Om det går smidigt att lägga till data som datum, filmsort, objektiv osv vid importen finns ju egentligen ingen anledning att bygga upp en massa mapp-strukturer? Hur gör ni som kan flödet?

Jag kan iofs inte flödet men har nu funderat på hur organisera bilderna.

Organisera kan man göra på hur många sätt som helst, en hel vetenskap.
Hur man vill ha det beror på hur man ha det, behov och faktiska möjligheter till organisering. Filer med välmatade taggar ger ju större möjligheter till valfri organisering och omorganisering. Det är viktigt att katalogiseringen är ett öppet standardsystem som går att emigrera och exportera till framtida bättre användarlösningar. System där man inte på ett ”enkelt” sätt kan extrahera sina katalogiseringsmödor till öppna standardformat bör undvikas. Om man av någon anledning skall bränna back-up på sina fotografiska mödor på DVD/CD kan det vara ide att mapparna inte blir större än de får plats på en sådan.

Om man använder Windows är det bra om man enkelt kan ”browsa” sin bildorganisation i Explorer, en utmärkt filbrowser.

En trevlig sak med W-explorer är att man kan göra en genväg till vilken mapp som helst och få denna som Rotmapp i explorer. Så här skriver man i genvägs properties
%SystemRoot%\explorer.exe /e,/root,"G:\_Photo_01"
Och “G:\_Photo_01” blir rotmapp i explorer trädet.

Nu e inte en annan nån fena på att organisera sig, men jag la upp så här:
Källkod:
G:\_Photo_01
   \Photos_orgImg
      \Lars
         \2009
            \_2009_03
               \_Blandad\rXS_0310.CR2
               \händelse1\rXS_0209.CR2
               \etc...
            \_2009_04
               \etc...            
            \annat tex "’projekt’ som hänger ihop över månadsklassificering"
         \tex "’projekt’ som hänger ihop över årsklassificering"
      \Sofia
         \01_babysim\ "bilder från andra som betraktas som 'orginal'"
      \Fuji "bilder från gamla kompaktkameror"
         \2002
            \_Blandad\Fuj_0020_0201.JPG
            \etc
      \Skannade
         \1985

   \Photo_Ut
      \_Ut_2009
         \_Blandad\
         \etc…
         \_2009_03
            \_Blandad\rXS_0310C_01.tif
            \händelse1\rXS_0209C_02.pdf
        etc…
Inleder med understrykningstecken på en del mappar för att de skall hamna överst. Separerar original och sådant som skall behandlas på något sätt så det blir lättare att söka och filtrera bland originalen och kopiorna separat så de har varsin rot. Jag gör filnamnen kamerabeteckning_ löpnr. På kopiorna läggs det till ett "C" (Copy) samt nån sorts löpnr, lite rörigt det där sista att hålla reda på har inte använt det tillräckligt för att få struktur och hur det skall fungera med många filer.


”Om det går smidigt att lägga till data som datum, filmsort, objektiv osv vid importen finns ju egentligen ingen anledning att bygga upp en massa mapp-strukturer?”

Om nu inte skannings proceduren har möjlighet att tagga bliderna kan det ju vara ide att skanna dem typ sorterat efter år, månad, filmsort, kamera, objektiv. Alltså det som är de vanligaste kombinationerna så så många som möjligt kan auto-taggas i batchen. Om inte organiseringen av de skannade bilderna redan finns i något databas-format blir det nog ändå till att sätta på fotriktiga dojor och göra stora delar av fotarbetet manuellt.

Av det jag tittat på LR så kan man göra sk presets för det mesta så aven vad som skall taggas vid import, det finns även möjlighet att göra egna script i något som kallas för lua-skript. De olika preseten verkar också vara gjorda i detta scriptspråk och kan manipuleras av användaren. Man kan tex hacka scriptet och uppgradera räkneverket från femsiffrigt till sexsiffrigt så man inte går in i väggen vid ”ynka” 99.999 bilder.

Om man vill Exif, Itpc, xmp etc tagga enskilda filer eller hela mappar (även rekursivt), är Phil Harveys synnerligen kompetenta gratisprogram som är både enkelt och kompetent. Förvisso måste man kunna lite dos batch och ännu hellre och lättare grundläggande enkel js/vbs Windows script. Då kan man skriva in de taggar man vill ha och bara släppa en fil eller mapp på batch/scriptfilen eller läsa taggarna från en annan fil. Man kan naturligtvis även skriva externa taggfiler som XMP etc med Harveys program.

Om man vill radera all exif etc men behålla ICC och lämna datum intakt släpper man bara filer eller mappar på ett script som ser ut så här, denna säger också att bara processa jpg filer:
"exiftool -k -P -ext .jpg -all= --icc_profile:all [filadress]"

Om det är i ett script måste man loopa igenom inkommande argument dvs filnamnen
Använder man exe filen direkt ser de tut så här så hanterar programmet filer och mappar själv
"exiftool(-k -P -ext .jpg -all= --icc_profile:all).exe"

Skriva taggar:
exiftool -k [fil]
-iptc:LocalCaption="Bästa bilden"
-iptc:Caption-Abstract="världsklass bild"
-UserComment="Hurra va bra"
-Model="etc…"
-ExposureTime="etc…"
-FNumber="etc…"
-ISO="etc…"
-FocalLength="etc…"

Fungerar på alla plattformar, egentligen Perlscript och kan man det så kan man göra mer, som tex att tillverka custom taggar.

Det finns något LR plug-in som använder Phils komptenta lilla program för att manipulera taggar vid export.

I LR kan man kan välja om filerna i alla undermappar skall visas i föräldramappar. Det kan vara praktiskt. Då kan det vara praktiskt att inte förvara filer i mappar som är föräldramappar så man inte rör till det i onödan.

Det finns ju inget som hindrar att man inte kan ha flera ”databaser” i LR, om det enligt ovan börjar bli mycket kan man ju starta en ny likadan när det gått något år, om sen låta dessa ligga strukturerade under en rot så kan man göra en tung huvuddatabas med alltihopa när behov finns att söka och i allt material, till vardags kan man ju ha en mindre, snabbare och lättare databas baserade på senaste understruktur.Lämpligen bör man kanske då lägga till en notering i filnamnet om vilken struktur/underdatabas filen tillhör, torde vara vettigare än kamerabeteckning.
 
Kolla interface och ha snabb dator

Jag köpte LR därför att min dator har gamla processorn (Mac 1,67 Ghz 2 MB RAM) och inte stöder PS 4. Annars tycker jag PS och Bridge duger till mig som jobbar med en bild i taget.

Tycker LR har mycket bra framkallningsfunktion. Men allt går långsamt, det tar länge innan LR kommer till skott. Sen har jag svårt för interfacet, mörkgrå text på mörkare grå botten är bara jobbigt för mig. Det går inte att ändra (åtminstone gick det inte i julas då jag frågade.)
 
Jag kan iofs inte flödet men har nu funderat på hur organisera bilderna.

....

Det jag funderade på var egentligen om denna typ av mapp-hierarkier kan ställa till problem när man skall ta upp bilderna i lightroom. Jag har själv jobbat med utveckling av relationsdatabaser och där är det inte smart att bygga för många hierarkier. Men det ger alltså inga problem att skapa tex mappen bilder och i denna lägga mappen 1995 och i denna lägga mappen januari och i denna sedan lägga en mapp för varje film? Det var detta jag undrade över om det skulle skapa problem i lightrooms databas?

Jag vill allts kunna välja att jobba med och skapa samlingar från alla mina bilder utan att mappstrukturen krånglar till det i ett senare skede.
 
Det jag funderade på var egentligen om denna typ av mapp-hierarkier kan ställa till problem när man skall ta upp bilderna i lightroom. Jag har själv jobbat med utveckling av relationsdatabaser och där är det inte smart att bygga för många hierarkier. Men det ger alltså inga problem att skapa tex mappen bilder och i denna lägga mappen 1995 och i denna lägga mappen januari och i denna sedan lägga en mapp för varje film? Det var detta jag undrade över om det skulle skapa problem i lightrooms databas?

Jag vill allts kunna välja att jobba med och skapa samlingar från alla mina bilder utan att mappstrukturen krånglar till det i ett senare skede.

Jag har inte sett någon varning för detta. I LR är där ju en mappstruktur där man håller reda på det man har sas ”importerat”, sen är där Collections och smarta dito de senare är som typ Query’s i wizard format. Alltså man väljer vilket ”fält” man vill använda, väljer ”lika med”, ”innehåller”, ”större än” etc mot sökkriteriet. Man kan göra ett antal sådana rader med sökkriterier.

Där är en Katalog tab men där verkar mest vara allmän info om antal foto, senaste import och en möjlighet till Quick Collection. Annars är huvudstrukturen mappsystemet och det måste stämma med vad som finns på disken, om man gör ny mapp i LR skapas en ny mapp i den hierarkin som är finns på disken.

Alltså har man ingen mapphierarki har man ju ingen ordning alls i LR.

Jag tror inte LR är någon ”riktig” databas utan någon sorts filsystem och/eller något objektorienterat. Ungefär som nya posten som förvisso kan fungerara men inte är det en ”riktig” post inte. :)


PS.
Sen är där ju också ett filtreringsystem, det kan man ju dels använda på sina sökresultat men också på mappsystemet och har man inte strukturerat sitt mappsystem så kan man ju inte selektivt filtrera på olika nivåer. Här kommer möjligheten in med att man i föräldramappen kan välja att visa allt som ligger under denna.
 
Senast ändrad:
Jag få väl modifiera det där med ”ingen ordning” man kan ju också skapa ett virtuellt hierarkiskt mappsystem i Collections där man med Querys bestämmer vad de olika mapparna/Collections skall innehålla det ger ju stora möjligheter att ha olika organisation på samma bildmängd. Men jag tycker no att det inte skadar att ha någon sorts ordning på filstrukturen som används.
 
Jag trodde det var just det jag skrev.... Antalet "lagerfunktioner" man kan justera i är dessutom ganska begränsat - Framför allt finns det vissa typer av selektiv skärpning och kontrastbehandling (som jag använder en hel del) som bara inte finns, eller kan göras. Och ett par hundra saker till som jag använder med ganska jämna mellanrum.

Visst är den nya funktionaliteten bra för vissa användare, men jag är inte speciellt imponerad. Både penselappliceringen av masken (och "AutoMask-funktionen") och funktionerna i sig självt är väldigt begränsade. För enklare småkorrigeringar av färg/mörkhet som inte kräver någon större precision är det väl helt ok, men som förberedande till tryck eller publicering så ser jag väldigt liten nytta med verktyget. Jag har haft licensen på 2.3 sedan första veckan den engelska versionen släpptes, och provade att använda "penselverktygen" en stund - men lade ner det ganska snabbt igen. För det jag gör, och på sättet jag arbetar efter är det fullständigt värdelöst. För mig går det MYCKET fortare att öppna tiffen i PS omedelbart efter export än vad det gör att sitta och svära över dålig precision i penselverktyget i LR i en kvart (och sedan ändå ge upp försöken att få det som man vill).

Jag vet inte men jag satte också igång med prova penselverktygen en stund och jag måste säga att jag inte fattade storheten i detta nya verktyg först. Jag tyckte också att jag hade svårt med kontroll och precision kring vad som påverkades och inte. Sedan dess har jag tagit mig tid att studera en mängd tutorials på nätet och efter det inser jag hur otroligt kraftfullt flexibelt och mångsidigt detta verktyg verkligen är. Jag har svårt att se vad man faktiskt inte kan göra som jag behöver göra med en bild - och det med precision. Men en sak är säker, precis som med andra avancerade verktyg - hur enkla de en förefaller, så måste man skaffa sig djupare kunskap för att verkligen kunna dra nytta av alla de finesser som verktygen faktiskt har. Adjustment brush förefaller ha låg inlärningströskel vid en första anblick, men så är det inte riktigt om man verkligen vill förstå och dra full nytta av dessa verktyg - för det är inte ett verktyg utan många i ett. Det är dessutom ett måste att lära sig snabbkommandona i Develop-modulen och detta verktyg för att det ska bli riktigt användbart.

Att Adjustment Brush inte passar för alla till allt är väl inget att säga om. Om man sedan är van att arbeta på ett sätt som funkar, så finns det kanske inte några större skäl att ändra på det, särskilt som dessa verktyg inte finns i PhotoShop ännu. En del andra nya verktyg som även proffs visat uppskattning såsom vitbalanspipetten finns väl även den bara i LR (om jag inte är felinformerad) och det är inget konstigt att dessa starkt användarvänliga verktyg dyker upp först där de gör mest nytta - i händerna på icke proffsen. För mig är det värdefullt att slippa vandra mellan olika mjukvaror - hur integrerade dessa än är för att nå färdigt resultat. Arbetsflödet i Lightroom är nu nästan i klass med gamla RawShooter. Funktionerna åker cirklar kring denna gamla trotjänare i alla andra sammanhang utom preview renderingen som trots att den blivit mycket bättre ännu inte nått riktigt ända fram till den i RawShooter och för att inte tala om skillnaden i snabbhet. Detta gäller speciellt vid användningen av Adjustment Brush som är mycket processorkrävande. Adjustment Brush-verktyget är i version 1.0 ännu och kommer säkert finslipas ytterligare lite framöver. Säkert kommer än fler variabler att kunna påverkas med samma mask som idag - om användarna så önskar även om jag personligen har svårt att se att jag skulle behöva så särskilt mycket mer.
 
Senast ändrad:
Verktygen är inte dåliga, och jag kan se användningen av dem. Jag kan bara inte se MIN användning av dem...

Vitbalanspipetten fungerar alldeles utmärkt i PS, och har gjort så sedan version 4 om jag inte minns fel. Man måste bara se till att man är i rätt gamma-format först.... :) Den största fördelen som jag ser med redigering i LR är (förutom att det är icke-förstörande) att alla bildförändringar utförs med hög precision, i gamma 1 (linjärt), och med ProPhotos primärer INNAN en omvandling till en mindre färgrymd. Detta brukar i många fall enligt mitt tycke ge betydligt "naturligare" förändringar som inte ser lika uppenbart "redigerade" ut. Stort plus där, framför allt i jmf med resultatet för folk som annars hade gått in och redigerat i en 8-bit a- eller sRGB jpg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.