ANNONS
Annons

Lightroom korrigerar mina bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikrollman

Aktiv medlem
Hej,

När jag jobbar med bilder i Lightroom så ser jag först bilden med färger, vitbalans och kontraster liknande de jag ser på kamerans display. Men när den lilla skylten "Loading" i bildens nederkant är borta så är allt ändrat. Speciellt färger innehållande röda och gula toner som då blir ljusare och allt får en senapsgul ton. 90% av alla bilder ljusas också upp och får lite extra kontrast. Programmet verkar även lägga på lite extra ljus bara för lågdagrarna, vilket gör bilden brusigare. Denna färgbalans som allt detta resulterar i går heller inte att få bort sedan. Hur mycket jag än justerar vitbalansen så får jag aldrig tillbaks samma bild som jag hade innan Lightroom korrigerade den.

Är detta någon idiotisk inställning eller vad är det som händer?

/Fredrik

Det är "default settings" i Quick develop som läggs på! Sätt den på "General – Zeroed" så får du det som du vill se det. Tror jag i vart fall, ska tilläggas!

är det canons CR2-filer?
adobes RAW-konvertering resulterar i mycket dåliga färger på canonbilder, i synnerhet de färger du beskriver. Det finns presets som folk gjort som lär funka bättre för canons RAW-filer. Du kan höra efter i canons utmärkta fotoforum - photography on the net.

http://photography-on-the.net/forum/

Per:
Nja, det hade inte direkt önskat resultat, men tack ändå!

Chris:
Jo, det är CR2 ur en Canon. Riktigt trist om det du säger stämmer. Aldrig hört det förut. Vet du någon mjukvara som är bra för mina filer?

fredrikrollman skrev:
Jo, det är CR2 ur en Canon. Riktigt trist om det du säger stämmer. Aldrig hört det förut. Vet du någon mjukvara som är bra för mina filer?
Den första previewbilden du ser är raw-filens inbäddade jpeg och den ser ut som Canon tycker att en bild ska se ut och så som du ställt in din kamera.

Efter en liten stund har Lightroom byggt sin egen preview och den då annorlunda bilden du reagerar på är baserad på Lightrooms defaultinställningar. Om man inte tycker dessa startvärden ger tillfredställande resultat, så ändrar man dem och sparar dem som nya defaultvärden. (Se till så att du inte har "Apply auto tone adjustments" ikryssat under Preferences > Presets, för då autojusterar Lightroom per bild utan din kontroll.)

Om man vet vad man gör så går det att få en bild i Lightroom/ACR som i princip ser likadan ut som från kamerans jpg-filer eller Canons egen programvara om det nu är det utseendet man eftersträvar. Men om man bara vill åstadkomma det resultatet är det väl bättre att plåta jpg eller använda kamerans medföljande programvara.

Att testa tredjeparts raw-konverterare med defaultinställningar och sedan klaga på att det inte blir bra är ett säkert sätt att visa att man inte lärt sig att hantera dem. De flesta forum är fyllda med dylika kommentarer från olika personer, nästan uteslutande nybörjare. Den som tar sig tid och lär sig använda Lightroom/ACR kommer att upptäcka att man kan skapa bilder som få andra raw-konverterare kan matcha i dagsläget pga alla inställningsmöjligheter programmet har.

Men som bekant så är smaken som baken - delad. Om man inte gillar Lightroom eller det resultat man får, så finns det andra alternativ och du kommer alltid att hitta en samling personer på olika forum som är övertygade om att de ser både det ena och det andra som bevis för att just deras favoritapplikation är bättre. Den diskussionen är lite tröttsam för den startade för så där en fyra, fem år sedan när det verkligen var skillnad på resultatet från olika raw-konverterare.

alfin skrev:

Om man vet vad man gör så går det att få en bild i Lightroom/ACR som i princip ser likadan ut som från kamerans jpg-filer eller Canons egen programvara om det nu är det utseendet man eftersträvar. Men om man bara vill åstadkomma det resultatet är det väl bättre att plåta jpg eller använda kamerans medföljande programvara.

Att testa tredjeparts raw-konverterare med defaultinställningar och sedan klaga på att det inte blir bra är ett säkert sätt att visa att man inte lärt sig att hantera dem. De flesta forum är fyllda med dylika kommentarer från olika personer, nästan uteslutande nybörjare. Den som tar sig tid och lär sig använda Lightroom/ACR kommer att upptäcka att man kan skapa bilder som få andra raw-konverterare kan matcha i dagsläget pga alla inställningsmöjligheter programmet har.

Det är just det som folk inte klarar. Detta gäller inte blott nybörjare. Många yrkesfotografer och andra erfarna fotografer som använder canon har givit upp lightroom för att de helt enkelt inte kan få de färger som DPP ger dem. Vad jag förstår gäller problemen i lightroom inte blott canons RAW-format.

Läs igenom t ex den här tråden på canons forum så förstår ni varför.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=348989

eller sök i forumet.Det finns massor med trådar om problemen med lightroom/acr.

Ni som t ex fotograferar scener med blå himlar med polarisationsfilter i canons program 'landscape' förstår nog vad jag menar. Prova att fixa till färgerna i lightroom eller någon annan RAW-konverterare så att de ser ut som i DPP. Det funkar inte.

Fredrik,

Har du DPP? Det är överlägset Lightroom i färgåtergivningen. Om du sparar bilderna i 16-bitars TIFF i DPP kan du ju editera dem efteråt i ps, ligthroom eller acr eller vad du föredrar och få med dig de fina färger som DPP ger dig.

Det finns en kille som gjort acr/lightroomprofiler för canonmodellerna 5D, 400D och 30D samt några nikon- och olympusmodeller. jag har inte provat dessa men de kan hjälpa. Det står en del info om i tråden på canons forum.

http://www.huelight.com

Hej

Det ligger mycket i vad Lars-Erik skriver.
Jag kör mestadels Capture 1 och är rätt nöjd med den. Har intensivtestat LR 1.0 och har egentligen inga synpunkter på bilderna från 1.0.
Uppgraderade till 1.1 samtidigt som jag började använda min backupkamera, en EOS400D (kör normalt med 1D mk2). Kör alltid RAW.

Då plötsligt upplever jag att bilderna i LR från 400D ser "kostiga" ut i färgerna efter LR renderat klart, jag pratar om genererade JPG filer i fullformat.

Har för skoj skull provat Silkypix och Bibble också nu.
DVS LR, C1, Bibble och LR.

För 400D så ger mina testbilder bäst färg i Silkypix utan att jag gör nån justering alls, dvs dess initialläge på de ca 400 bilder jag lekt med är i färgerna klart bäst i detta läget. Bilderna är från två modellfotosessioner, två album macrobilder på blommor samt ett album veteranbilar på landsväg, dvs rätt blandat.

Bibble kommer 2:a

LR ser konstiga ut med 400D, kan bara säga så, kan inte peka på nån enskilld detalj, men bilden ser inte bra ut tycker jag. Men som Lars-Erik skriver o menar är jag övertygad jag kan få till en acceptabel bild genom att skapa en mall för detta.

C1 gör ju inga autosaker alls, så där ser jag att jag saknar Magnes (ETC) profil för 400D, har för 350D o 5D o 1Dmk2, och det ger klara förbättringar.

Ang detaljer så ser jag ingen skillnad mellan C1, LR, Silkypix medan Bibble ger sämre detajer i naturbilder med mycket grönt, tex fota en åker med skogsparti i horisonten är inte kul, träden blir kostiga.

Testen har givit att jag nu köpt en licens av Bibble pro, dvs har nu licens på LR, C1 pro, Bibble.

Ang canons DPP har jag mentala blockeringar o antagligen obotbar allergi då jag började min resa med Canon D30 (3.3 mpixlaren) via D60, sen 300D, 350D, 400D, 5D o 1D mk2 och körde canons program som då var 1.0 o de sög enormt, zoombrowser käkade bilder o svalde dessa för gott osv. Så det skall till innan man litar på dessa igen. Men i de flesta forum så får nya DPP väldigt bra kritik.

Roine

predestined skrev:
Många yrkesfotografer och andra erfarna fotografer som använder canon har givit upp lightroom för att de helt enkelt inte kan få de färger som DPP ger dem. Vad jag förstår gäller problemen i lightroom inte blott canons RAW-format.
Och jag är övertygad om att tiotusentals andra fotografer världen över fortsätter att använda Lightroom/ACR eftersom de är övertygade om att de kan skapa fantastiska bilder med den programvaran.

Driver du någon sorts korståg här på Fotosidan mot Lightroom/ACR/Photoshop? Är det Microsoft-syndromet där du ser alla stora företag ta över världen, eller har du bara inte lärt dig få rätt på inställningarna än?

peace lars-erik
ta det lugnt nu och gör inte saken personlig när den inte är det,

jag försöker blott hjälpa fredrik att få ordning på sina problem och jag är en flitig användare av vissa av adobes produkter, dock ej lightroom

fredrikrollman skrev:
Hej,

När jag jobbar med bilder i Lightroom så ser jag först bilden med färger, vitbalans och kontraster liknande de jag ser på kamerans display. Men när den lilla skylten "Loading" i bildens nederkant är borta så är allt ändrat. Speciellt färger innehållande röda och gula toner som då blir ljusare och allt får en senapsgul ton. 90% av alla bilder ljusas också upp och får lite extra kontrast. Programmet verkar även lägga på lite extra ljus bara för lågdagrarna, vilket gör bilden brusigare. Denna färgbalans som allt detta resulterar i går heller inte att få bort sedan. Hur mycket jag än justerar vitbalansen så får jag aldrig tillbaks samma bild som jag hade innan Lightroom korrigerade den.

Är detta någon idiotisk inställning eller vad är det som händer?

/Fredrik

Jag tillhör också de som inte är så imponerad av Lightrooms bildrendering vare sig i version 1.0 eller 1.1. Jag är ingen nybörjare med vare sig Lightroom eller RAW men jag har också svårt att bli nöjd med resultatet alla gånger. Främst tycker jag Lightroom presterar betydligt sämre detaljåtergivning och skärpa än exv RawShooter eller Silkypix på bildskärm. Sen påverkas resultatet en del dessutom beroende vilka verktyg man använder när man studerar sina bilder. Det har exv varit stor skillnad i bildkvalitet ibland om man använt Impromptu Slide Show under Window-menyn än om exv. kört ett bildspel, vilket kan tyckas märkligt. I 1.0 använde jag den funktionen för fullskärmsstudium främst för att bildspelsfunktionen alltid började på ruta 1 istället för på bilden man stod på (ändrat lyckligtvis i 1.1)

De problem du har med förvrängning av dina bilder beror på befintliga defaultvärdena som du kanske av misstag fått in. Dessa appliceras på alla dina bilder som läses in. Jag har själv hårdbrottats med detta i dagarna. I Lightroom kan man ändra dessa defaults genom att göra följande:

Importera dina bilder och välj ut en bild som är hyfsat typisk (en bild som inte är alltför avvikande i exponering e.t.c från ett genomsnitt av dina importerade bilder). Ändra bilden i Develop-modulen som du vill ha den. Välj Settings - Copy Settings och kopiera dina inställningar (kryssa i alla eller de du vill ändra). Välj sen Develop - Set Default Settings och klicka på knappen Update to Current Settings.

Markera sen alla dina bilder du just importerat och klicka sen på höger musknapp om du kör Windows-versionen. Välj Delete Photos och klicka sedan på Remove.

Nu kan du importera bilderna igen, så får du alla bilder importerade med dina egna defaults, vilket bör bespara dig en hel del jobb.

Hoppas detta löser åtminstone en del av dina problem.

alfin skrev:
Den första previewbilden du ser är raw-filens inbäddade jpeg och den ser ut som Canon tycker att en bild ska se ut och så som du ställt in din kamera.

Efter en liten stund har Lightroom byggt sin egen preview och den då annorlunda bilden du reagerar på är baserad på Lightrooms defaultinställningar. Om man inte tycker dessa startvärden ger tillfredställande resultat, så ändrar man dem och sparar dem som nya defaultvärden. (Se till så att du inte har "Apply auto tone adjustments" ikryssat under Preferences > Presets, för då autojusterar Lightroom per bild utan din kontroll.)

Men som bekant så är smaken som baken - delad. Om man inte gillar Lightroom eller det resultat man får, så finns det andra alternativ och du kommer alltid att hitta en samling personer på olika forum som är övertygade om att de ser både det ena och det andra som bevis för att just deras favoritapplikation är bättre. Den diskussionen är lite tröttsam för den startade för så där en fyra, fem år sedan när det verkligen var skillnad på resultatet från olika raw-konverterare.

Lars-Erik jag är verkligen en stor fan av Lightroom som jag tycker är ett fantastiskt program med funktioner och en finish som är en fröjd att använda. Icke destomindre tycker jag inte att jag får samma bildkvalitet ur Lightroom som ur RawShooter Premium eller Silkypix. Jag har tagit beslutet att lagra alla mina bilder i Lightroom då jag tror att Lightroom kommer vara min framtid. Jag tror på Adobe och i Lightroom kan jag dessutom hantera både JPG, RAW och DNG med samma verktyg. Jag tror att Lightroom kommer att stöda alla de format jag har och kommer att skaffa mig under överskådlig framtid (KM 7D och sen förmodligen Sony).

MEN, jag använder fortfarande RawSooter Premium då det är så otroligt mycket effektivare och ger så pass mycket bättre resultat för mig. Det är helt enkelt inte försvarbart att lägga ner mycket mer tid i Lightroom än i RSP och ändå få ett resultat som är så pass mycket sämre att jag mår illa av det vid en jämförelse. Jag ser mig inte längre som en nybörjare vare sig i Lightroom eller de andra nämnda RAW-konverterarna (jag har varit med sen andra betaversionen) men jag och många andra tycker inte Lightroom lever upp till våra kvalitetsförväntningar trots alla fantastiska verktyg det begåvats med. Verktygen är faktiskt ointressanta så länge de inte presterar en bildkvalitet åt oss som vi vet att vi kan få på annat håll. Det är inte svårare än så och det är synpunkter både du och inte minst Adobe borde respektera.

Mitt hopp står till att Adobe börjar lyssna på de danskar som en gång utvecklade RSE och RSP, så att de får en chans att rätta till Lightrooms usla bildrenderingslösningar (om de nu jobbar kvar på Adobe) .

predestined skrev:
peace lars-erik
ta det lugnt nu och gör inte saken personlig när den inte är det,

jag försöker blott hjälpa fredrik att få ordning på sina problem och jag är en flitig användare av vissa av adobes produkter, dock ej lightroom
Absolut inget personligt Chris, jag har bara läst flera trådar här där du febrilt försöker övertyga om hur mycket bättre andra programvaror är, så jag var tvungen att fråga.

Sten-Åke Sändh skrev:
MEN, jag använder fortfarande RawSooter Premium då det är så otroligt mycket effektivare och ger så pass mycket bättre resultat för mig. Det är helt enkelt inte försvarbart att lägga ner mycket mer tid i Lightroom än i RSP och ändå få ett resultat som är så pass mycket sämre att jag mår illa av det vid en jämförelse. Jag ser mig inte längre som en nybörjare vare sig i Lightroom eller de andra nämnda RAW-konverterarna (jag har varit med sen andra betaversionen) men jag och många andra tycker inte Lightroom lever upp till våra kvalitetsförväntningar trots alla fantastiska verktyg det begåvats med. Verktygen är faktiskt ointressanta så länge de inte presterar en bildkvalitet åt oss som vi vet att vi kan få på annat håll. Det är inte svårare än så och det är synpunkter både du och inte minst Adobe borde respektera.

Mitt hopp står till att Adobe börjar lyssna på de danskar som en gång utvecklade RSE och RSP, så att de får en chans att rätta till Lightrooms usla bildrenderingslösningar (om de nu jobbar kvar på Adobe) .
Sten-Åke, jag tror jag har testat alla och äger de flesta raw-konverterare som finns. Silkypix kan ge fina bilder om man orkar med gränssnittet, men hur man kan anse att Rawshooter Premium ger bra färger och samtidigt inte få till det i Lightroom överstiger mitt förstånd.

Jag har aldrig lyckats få röd färg korrekt i RSP och jag har aldrig lyckats få bort den gråaktiga mjölkhinnan som ligger som en slöja över var varannan bild. Jag har med framgång använt Magnes profiler för C1 Pro och jag köpte dem till RSP också i tron att det skulle bli lika bra. Så icke. Du kan skicka ett e-mail till Magne så förklarar han för dig varför det blir sämre i RSP. Jag har tyvärr inte kvar mailet. Å andra sidan är väl RSP överspelad vid det här laget, så det är förmodligen bättre att hitta en applikation som håller för framtiden.

Det finns ett fåtal bilder där jag inte lyckats få till exakt likadana gröna nyanser i Lightroom/ACR som jag kan få fram med DPP. Jag tog foton på en trädgård i Nice, där de hade planterat många olika träd och växter och där finns vissa ljusgröna och gulgröna nyanser som DPP tar direkt men som jag inte kan återskapa exakt i Lightroom/ACR, även om jag kalibrerat kamerans färgåtergivning i ACR med GMBs Colorchecker.

DPP är gjord för Canonkameror medan Lightroom/ACR är en generell konverterare som hanterar nästan alla raw-filer. Det finns en del taggar i Canons raw-filer som bara Canon kan läsa och det är väl inte helt otroligt att kameran kalibreras färgmässigt på fabriken och att DPP kan läsa den kalibreringen. Blir då bilden från trädgården i Nice sämre i Lightroom/ACR än från DPP? Nej, den blir bara lite annorlunda återgiven i de gröna nyanserna, men båda är helt acceptabla och rimligt naturtrogna. Som olika filmer du vet.

Men som jag skrev ovan, smaken är som baken och tur är väl det. Tänk om det bara fanns en enda bra raw-konverterare på marknaden som läget var 2003-2004 när Capture One dominerade stort.

Vad det är för synpunkter jag ska "respektera" (märkligt ordval) vet jag inte, du och andra får väl använda vilka programvaror ni vill, men ni lägger ner en ansenlig tid på att tala om för andra hur dåligt Lightroom/ACR fungerar, trots att det förmodligen är de applikationer som flest professionella fotografer och avancerade amatörer världen över väljer. Men kanske alla vi är färgblinda och har fel?

Jag tycker det är bättre att försöka bidra konstruktivt till att förbättra Lightroom, det finns forum för det ändamålet, istället för att ständigt oja sig över att Rawshooter försvunnit som så många fortfarande gör. Alla behöver ju inte jaga billighets- och gratisprogramvara och Pixmantec är väl ett bra exempel på vad som händer när det inte finns tillräckligt med kapital bakom till att driva utvecklingsarbetet framåt.

alfin skrev:
Sten-Åke, jag tror jag har testat alla och äger de flesta raw-konverterare som finns. Silkypix kan ge fina bilder om man orkar med gränssnittet, men hur man kan anse att Rawshooter Premium ger bra färger och samtidigt inte få till det i Lightroom överstiger mitt förstånd.

Jag har aldrig lyckats få röd färg korrekt i RSP och jag har aldrig lyckats få bort den gråaktiga mjölkhinnan som ligger som en slöja över var varannan bild. Jag har med framgång använt Magnes profiler för C1 Pro och jag köpte dem till RSP också i tron att det skulle bli lika bra. Så icke. Du kan skicka ett e-mail till Magne så förklarar han för dig varför det blir sämre i RSP. Jag har tyvärr inte kvar mailet. Å andra sidan är väl RSP överspelad vid det här laget, så det är förmodligen bättre att hitta en applikation som håller för framtiden.

Det finns ett fåtal bilder där jag inte lyckats få till exakt likadana gröna nyanser i Lightroom/ACR som jag kan få fram med DPP. Jag tog foton på en trädgård i Nice, där de hade planterat många olika träd och växter och där finns vissa ljusgröna och gulgröna nyanser som DPP tar direkt men som jag inte kan återskapa exakt i Lightroom/ACR, även om jag kalibrerat kamerans färgåtergivning i ACR med GMBs Colorchecker.

DPP är gjord för Canonkameror medan Lightroom/ACR är en generell konverterare som hanterar nästan alla raw-filer. Det finns en del taggar i Canons raw-filer som bara Canon kan läsa och det är väl inte helt otroligt att kameran kalibreras färgmässigt på fabriken och att DPP kan läsa den kalibreringen. Blir då bilden från trädgården i Nice sämre i Lightroom/ACR än från DPP? Nej, den blir bara lite annorlunda återgiven i de gröna nyanserna, men båda är helt acceptabla och rimligt naturtrogna. Som olika filmer du vet.

Men som jag skrev ovan, smaken är som baken och tur är väl det. Tänk om det bara fanns en enda bra raw-konverterare på marknaden som läget var 2003-2004 när Capture One dominerade stort.

Vad det är för synpunkter jag ska "respektera" (märkligt ordval) vet jag inte, du och andra får väl använda vilka programvaror ni vill, men ni lägger ner en ansenlig tid på att tala om för andra hur dåligt Lightroom/ACR fungerar, trots att det förmodligen är de applikationer som flest professionella fotografer och avancerade amatörer världen över väljer. Men kanske alla vi är färgblinda och har fel?

Jag tycker det är bättre att försöka bidra konstruktivt till att förbättra Lightroom, det finns forum för det ändamålet, istället för att ständigt oja sig över att Rawshooter försvunnit som så många fortfarande gör. Alla behöver ju inte jaga billighets- och gratisprogramvara och Pixmantec är väl ett bra exempel på vad som händer när det inte finns tillräckligt med kapital bakom till att driva utvecklingsarbetet framåt.

Du måste ha missat att jag verkligen är en fan av Lightroom. Problemet är att det sviker mig konstant. Det är inte färgerna vi pratar om för min del utan för mig är det främst skärpan och detaljåtergivningen. Dessutom har jag i Lightroom just de problem du tycker dig ha i RS med slöjor och brist på sting i bilderna och det kan ju emanera ur det faktum att vi har olika RAW-format i botten med olika grundbias. Jag kan överhuvudtaget inte få samma sting i mina bilder i LR som i RSP hur jag än beter mig.

Om du läst på andra ställen på FS så ska du se att jag ansluter mig till din synpunkt i det befängda att jaga gratisprogram som är dead ends utvecklingsmässigt. Jag har aldrig gjort det. Jag har betalvervionen av RS (Premium) så jag har faktiskt fått Lightroom gratis och vill inget hellre än att använda bara det - punkt. Men tyvärr så är jag så pass besviken på resultaten ur LR att jag passar tills vidare. Det är det hela. Ingen skulle vara gladare än jag för LR åker cirklar kring RS (även Premium)funktionsmässigt om det är jag fullständigt överbevisad.

Trots det är det som det är. Jag ser det jag ser och du ser det du ser och vi ser olika saker utifrån våra utgångspunkter i olika utgångsmaterial bl.a.. Det är därför att jag säjer att jag och andra faktisk har problem som du tydligen inte har och vise versa. Jag accepterar att RS inte passar dig utifrån ditt material och dina preferenser och vi andra insisterar på att vi upplever att vi har reella problem med LR trots att du och många andra uppenbarligen lever i den bästa av världar. Men bara för att många proffs och amatörer valt LR så innebär inte det att vi som har problem har fel utifrån våra resp. utgångspunkter. Du kommer kanske ihåg vad det stod i tidningen Blandaren: "En miljon flugor kan inte ha fel. Är skit!" Även en minoritet kan ha "rätt".

Ingen har väl anklagat dig för att vara en obegåvad amatör för att du inte får till det i RS med rödsticken i dina bilder, men det är exakt det du gör när vi säjer att vi har verkligt upplevda problem med LR. Du tycker folk ska logga sina upplevda problem på Adobes forum och medverka till utveckling av produkten istället för att skriva om problemet på FS och det är ju precis det folk gör och gjort.

Precis som Chris Ceder skrivit så är dessa forum fulla med detta. Så Adobe kommer inte missa detta problem just för att dessa användare rapporterat de problem som du tycker är hjärnspöken hos nån obskyr grupp som vill hålla liv i dödsdömda gratisversioner av för länge sen avsomnade mjukvaror. Det är tack vare dessa användare som både du och jag till sist kommer att bli nöjda med Lightroom (ja och även jag har deltagit i betaprogramet, så var det sagt). För handen på hjärtat så finns det säkert nåt du själv inte är riktigt nöjd med i LR som nån annan hjälpt oss med att rapportera på forumet.

Var glad att du inte har våra problem men respektera att vi behöver prata om de problem just vi har och tro inte att vi inte frågat oss redan om det faktiskt inte är oss själva det är fel på! Vi kan avslutningsvis konstatera att vi nog trots allt kommit fram till att det inte varit så vid detta tillfälle.

Senast ändrad:
Det är "default settings" i Quick develop som läggs på! Sätt den på "General – Zeroed" så får du det som du vill se det. Tror jag i vart fall, ska tilläggas!

Har inte lagt märke till det innan. Men jag har tydligen den på
"default". Men vad innebär det? När jag ändrade till "General Zeroed"
fick bilden den där ikonen som talar om att den är redigerad i
develop. När jag sen jämförde före och efter på 2 av bilderna så
märkte jag ingen skillnad.
Vad gör de här 2 inställningarna?

Lightroom 2 D300 preset

Hej!

Det finns ju enorm variation i smak förstås men jag trivs med en LR2-preset som jag labbat fram för D300 som följande (ej nämnda är standardvärden) och läggs på som grundinställning för alla importerade bilder och så fixar jag sedan utifrån det vid behov.

Exposure default
Recovery default
Fill default
Brightness +40
(tycker +50 är alldeles för mycket i dagsljus och +30 för lite för inomhus/kväll)
Contrast +25
Clarity +40
Vibrance +10
Saturation 0
...
Sharpening +40
Radius 0.5
Detail 20
Masking 50
...
Camera Calibration Camera Standard Beta 1 (profil från Adobe för D300)

Jag ska lägga till en preset för högre iso med annorlunda (mindre) skärpning
men inte haft tid.

Vad använder ni för LR2-presets för D300?

/Anders

Jag har en profil för Canon 5D och en för 1DMKIIN som jag använder när jag importerar bilder till LR.
De ligger under Camera calibration och rättar färgerna på ett bra sätt. Sedan kan man ju också lägga till olika brushantering för varje ISO om man vill. Lightroom väljer sedan rätt profil beroende på kamerans serienummer och vilket ISO man använt.
Det finns också user profiles som efterapar Canons standard stilar som Landscape och Neutral m.fl.
Personligen tycker jag t.ex. att Portrait i DPP drar alldeles för mycket åt rött.
Om man använder en preset som General zeroed har man påverkat bilden och LR flaggar för detta.

Har inte lagt märke till det innan. Men jag har tydligen den på
"default". Men vad innebär det? När jag ändrade till "General Zeroed"
fick bilden den där ikonen som talar om att den är redigerad i
develop. När jag sen jämförde före och efter på 2 av bilderna så
märkte jag ingen skillnad.
Vad gör de här 2 inställningarna?

"General Zeroed" är helt enkelt en "nollad" inställning där alla reglage ställts till noll. Det är ju lätt att jämföra mot default setting där vissa reglage, typ kontrast, brightness mfl har vissa inställningar.

General zeroed är INTE det samma som den JPG som kameran skapat.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar