Annons

Lightroom-katalog på extern hårddisk kan inte läsas

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag har lagt över både Lightroom-katalog och bilder på en extern hårddisk för att kunna ansluta till vilken PC som helst. Ett problem har dock uppstått: Lightroom kan inte läsa katalogen från en dator som har Windows 7 installerat eftersom alla mappar och filer tydligen är skrivskyddade. När jag ansluter med Lightroom på en XP-dator är det dock inga problem.

Hur jag än gör i Windows 7 får jag inte bort skrivskyddet på mappar och filer.

Någon som känner igen problemet och har löst det?

Det exakta felmeddelandet lyder:

"Lightroom cannot use the catalog named "Lightroom Catalog-3" because it is not writable and cannot be opened."
 
Senast ändrad:
Det exakta felmeddelandet lyder:

"Lightroom cannot use the catalog named "Lightroom Catalog-3" because it is not writable and cannot be opened."

Problemet är löst och jag hoppas mitt felsökande kan hjälpa andra i framtiden.

Anledningen till att det inte gick att öppna katalogen var att min Windows 7-användare helt enkelt enbart hade läs- och kör-rättigheter i mappen. För att ändra på det högerklickade jag på mappen och valde "Egenskaper" och sedan "Säkerhet". Där valde jag "Avancerat" och kunde sedan ändra rättigheterna för den aktuella användaren.

Det här var ingen lätt nöt att knäcka, och det var inte lätt att försöka hitta lösningen på nätet. Förhoppningsvis kan min lösning hjälpa andra. Jag är mycket nöjd över att inte behöva svära mer över det här frustrerande fenomenet. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.