Annons

Lightroom - Kan inte välja rätt Color Management

Produkter
(logga in för att koppla)

jarnjungfrun

Aktiv medlem
Jag vill låta Lighroom eller som i Ps använda Adobe profilen för att skriva ut med alltså inte låta skrivaren bestämma men på "color management" kan jag inte välja något anat än att låta skrivaren bestämma...
Har ngn nåt tips vad jag gör för fel??

/Magnus
 
Inte helt säker på att jag förstår ditt problem, men i Print modulen längst ner under 'Print job' och under rubriken Color Management står det 'Profile: Managed by Printer' och en liten nedåtriktad pil till höger. Klicka på den lilla nedåtriktade pilen, välj där 'Other...' och sedan välj din skrivarprofil i listan. Du kommer nu att skriva ut via den skrivarprofilen från Lightroom. Glöm inte att stänga av färghanteringen i skrivarens drivrutin.

Om ditt problem är att du inte får upp listan med skrivarprofiler, så var det ett rapporterat problem i betaversionen som bara inträffade på vissa system. Borde vara löst nu i den releasade versionen? Säg till om detta är ditt problem så kanske jag kan hitta min gamla workaround. Det går att komma runt men jag minns inte hur jag gjorde just nu.

Mvh/Lars-Erik
 
det e precis det som händer.. i "other" så e det tomt, jag kan alltså inte välja någon annan profil.

/ Magnus
 
OK, låt oss börja med datainformationen; OS? Ver 2 eller 4 profiler? Sökväg till profilerna?

Mvh/Lars-Erik
 
Bra om du anger vilken printer du avser att printa från också. Glöm det där med version 2 vs 4 profiler, alla fungerar i Lightroom version 1.0.

Sedan efter lite funderande blir jag konfunderad när du skriver "... eller som i Ps använda Adobe profilen för att skriva ut med..." Jag hoppas du inte försöker skriva ut med Adobe RGB eller de andra färgrymderna som går att få fram i Photoshop?

De är inga skrivarprofiler och kommer inte att visas i Lightroom, dvs har du inga "riktiga" skrivarprofiler installerade, kommer du inte att se ett smack i Lightroom när du trycker på 'Other...'.

Men så menade du förhoppningsvis inte...

Mvh/Lars-Erik
 
Senast ändrad:
dessvärre så var det så jag menade..
Jag hade detta problem förut, att bilden var bra i PS men sen så när jag skrev ut den så blev bilden inte alls som i PS varpå jag fick rådet att låta PS bestämma vid utskrift inte låta skrivaren bestämma och då blev det kanon...

Och jag kör med "Adobe (RGB) 1988" i PS och det e med den profilen jag skriver ut med.

Men man kan ju skicka över bilden till PS och skriva ut den där för det funkar ju...

/Magnus
 
men du rekommenderar att fixa riktiga skrivarprofiler att skriva ut med alltså?

Hur slänger man ihop såna så att det passar skrivare och allt???

/Magnus
 
jarnjungfrun skrev:
men du rekommenderar att fixa riktiga skrivarprofiler att skriva ut med alltså?

Hur slänger man ihop såna så att det passar skrivare och allt???

/Magnus

Den korta versionen är att antingen skriva ut med skrivarens drivrutin och hoppas på det bästa, eller ladda ner en generell skrivarprofil för den skrivare och det papper du använder och skriva ut via Photoshop eller Lightroom. Mer avancerat gör du en specifik skrivarprofil för just din skrivare och det papper du avser att skriva ut på.

Vill du ha den långa versionen - säg till.

Mvh/Lars-Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.