Annons

Lightroom - jag blir vansinnig! Behöver råd.

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej igen!

Jag har min katalog på en extern hårddisk (Lacie). Nu ville jag börja jobba med mina bilder och satte igång den. Då brukar automatiskt Lightrooms importsida dyka upp. Men eftersom jag inte ville importera något (katalogen är ju färdig) så klickade jag på cancel. Då kom jag helt riktigt in i biblioteket - men LR påstår att samtliga filer är offline. Men det är de ju inte!
Varför blir det så?
Första frågan.

Andra frågan:
Då har jag alltså samtliga mappar med ett frågetecken. Jag inbillade mig att det var lätt att åtgärda: Bara högerklicka på översta mappen och välja "find missing folder". Men då kommer ju tydligen inte med alla subfolders. Ska jag verkligen gå in i varje enskild mapp och be LR att hitta den igen? Hur annars?

Jag testade lite själv. Men det blir bara ett enda krångel. Ibland blir det en ny "mellanmapp" (t.ex. "2011" under "2011"), ibland påstår programmet att mappen redan finns och frågar om de ska sammanläggas. Men klickar jag på "merge" så är denna mapp borta helt och hållet!

Vad i h** är det egentligen som händer?
Jag var så glad att jag äntligen hade fått ihop min katalog, och nästa gång när jag sätter på hårddisken får jag bara upp en massa frågetecken! Ska det vara så? Måste jag ha katalogen på min interna hårddisk eller vad då?
Jag exporterade ju också hela katalogen på en annan extern hårddisk. Men hur kan jag veta att inte samma händer när jag sätter in den hårddisken i datorn?

Nu har det blivit mycket oordning i hela katalogen pga mina försök.
Finns det någon videoguide om hur man hanterar sånt?
Vad är "synkronisera mappar" för nånting? Vad gör det och är det det som behövs här? Kan någon förklara det på ett nybörjarvänligt sätt?
Det jag vill är bara att ha allting så igen som det var när jag stängde av datorn resp. hårddisken efter mitt senaste katalogarbete.

Riktigt kul känns det inte eftersom en del utsatta nyckelord och virtuella kopior nu riskerar att gå förlorade.

Någon som kan hjälpa?
Tack på förhand!

1) En möjlig orsak är att din externa hårddisk tilldelas olika enhetsbokstäver när den pluggas in. Det kan hända om du har flera hårddiskar igång som du pluggar in och ur.

2) Det borde räcka att göra som du beskriver - dvs att peka "topp-mappen" rätt så skall det andra hänga med. Har ingen idé om varför det inte funkar.

Personligen föredrar jag att ha allting på interna hårddiskar. Det är snabbare och stabilare, men har man behovet att jobba från flera olika datorer kan jag förstå att man föredrar en extern disk. Det är väldigt många som gör så här på fotosidan utan några som helst problem.

Det finns en del böcker om Lightroom och många videos på nätet. Lightroomkillertips.com är min favorit men det finns många fler.

Att "fixa" en databas och fil-struktur som kommit i oordning genom att ge råd på distans är inte så lätt.

Vad är "synkronisera mappar" för nånting? Vad gör det och är det det som behövs här? Kan någon förklara det på ett nybörjarvänligt sätt?
Det jag vill är bara att ha allting så igen som det var när jag stängde av datorn resp. hårddisken efter mitt senaste katalogarbete.

Att synkroniser en mapp innebär att Lightroom kollar igenom mappen på hårddisken och jämför dess innehåll med vad som finns lagrat i databasen. Hittar den någon bildfil som inte är med i databasen så öppnas importdialogen och man får chans att importera den. Jag tror inte det är lösningen på ditt problem.

Att gå tillbaka till en tidigare databas kan du göra på flera sätt. Enklast om du har använt programmets inbyggda backup-funktion. Du bör då ha en mapp som innehåller mappar som än namngivna med datum och klockslag. I den finns en lrcat-fil med samma namn som din vanliga katalog. Kopiera den filen till någon plats där du vill ha den (skapa en ny mapp bredvid din ordinarie kanske) och prova sedan att göra File-Open Catalog innifrån Lightroom och välja backup-filen.

Om du inte har använt Lightrooms funktion, kan återställa från din ordinarie fil-backup för ditt system - förutsatt att du har en sådan...

1) En möjlig orsak är att din externa hårddisk tilldelas olika enhetsbokstäver när den pluggas in. Det kan hända om du har flera hårddiskar igång som du pluggar in och ur.

Egentligen sitter Lacie-disken i samma usb-uttag. Det jag gör ar att jag bara trycker på strömknappen. Jag kommer faktiskt inte ihåg vilen bokstav den fick vid tidigare tillfällen.

Ska kolla upp din länktips!

Att gå tillbaka till en tidigare databas kan du göra på flera sätt. Enklast om du har använt programmets inbyggda backup-funktion. Du bör då ha en mapp som innehåller mappar som än namngivna med datum och klockslag. I den finns en lrcat-fil med samma namn som din vanliga katalog. .

Jag har kört katalog-backup utifrån LR varje gång jag använde programmet, utom när jag bara kort hade öppnat det men inte gjort nåt, då hoppade jag över det. Jag har alltså en lrcat-fil daterad 22/1.

Kopiera den filen till någon plats där du vill ha den (skapa en ny mapp bredvid din ordinarie kanske) och prova sedan att göra File-Open Catalog innifrån Lightroom och välja backup-filen

Nu hänger jag inte riktigt med. Varför ska jag kopiera den?
Och sen vet jag faktiskt inte var jag vill ha den. Var borde jag ha den för att få det att fungera? Hur avgör jag det?
Men om jag nur gör så, vad kommer troligen att hända enligt din prognos? Är då allting som förr?

Nu hänger jag inte riktigt med. Varför ska jag kopiera den?
Och sen vet jag faktiskt inte var jag vill ha den. Var borde jag ha den för att få det att fungera? Hur avgör jag det?
Men om jag nur gör så, vad kommer troligen att hända enligt din prognos? Är då allting som förr?

Om du bara öppnar den säkerhetskopierade lrcat-filen på sin befintliga plats så kommer Lightroom att börja jobba mot den platsen och lägga sina preview filer etc där. Det tycker jag är onödigt.

Var du vill ha din LR-katalog får du ju själv bestämma. Jag som är lite kontrollfreak har skapat en egen mapp på hårddisken där jag har mina katalogfil.

Om du aldrig har gjort något aktivt val så hittar du sannolikt din katalogfilen under Mina Bilder-Lightroom- Min Katalog eller något liknande. Om du är 100% säker på att du vill jobba med backupen istället för din nuvarande fil kan du ju helt sonika ersätta den skarpa filen med backupfilen MEN det kan du ju inte vara säker på. Backup-filen kanske inte heller är OK eller innehåller andra fel. Därför är mitt förslag att skapa en ny mapp där du lägger backup-filen och öppna den och se att allt verkar OK. Den mappen skulle ju kunna vara Mina Bilder-Lightroom-MenNyaKatalog eller något liknande.

Sorry om det är otydligt, men att ge råd om sånt här på distans är inte lätt.

Säkert finns det någon video om hur man gör en återställning på bästa sätt.

Tillägg, om du googlar lite på restore Lightroom catalog hittar du lite olika tips om hur man gör.

Katalogfilen har jag hittat och nu lagt i den ny parallel mapp.

Vad menas med "skarp fil"? Den senaste katalogfilen? Förlåt, jag är inte så förtrogen med dessa begrepp.

Men hur som helst så har jag relauncht LR med både den senaste och nästsenaste lrcat. Varken den ena eller den andra funkar. Antingen så får jag en för tidig eller en för sen version. Vilket är konstigt eftersom jag är säker på att jag visst har gjort en backup när jag var färdig med katalogen så som jag vill ha tillbaka den nu. Alltså versionen däremellan.

Men katalogen finns ju i alla fall på min andra hårddisk. Nu är jag bara rädd att jag förstör även den när jag stoppar disken i datorn.... Jag får väl motstå frestelsen att pilla på katalogen utan så snabbt som möjligt exportera den på den interna hårddisken eller vad rekommenderar du?

Ja , med "skarp" version menade jag den senaste versionen som du normalt jobbar med.

Om du inte har någon backup som är korrekt så tror jag det bästa vore att arbeta med den versionen och försöka fixa till det som är fel.

Vad som behöver göras är svårt att säga så här på distans.

Om du kan beskriva mer i detalj, gärna med skärmdumpar, så kanske vi kan hjälpas åt att få dig på rätt spår igen.

Men katalogen finns ju i alla fall på min andra hårddisk. Nu är jag bara rädd att jag förstör även den när jag stoppar disken i datorn.... Jag får väl motstå frestelsen att pilla på katalogen utan så snabbt som möjligt exportera den på den interna hårddisken eller vad rekommenderar du?

Det här förstår jag inte. Har du två diskar med två olika kataloger eller menar du att du har en disk som backup?

Det här förstår jag inte. Har du två diskar med två olika kataloger eller menar du att du har en disk som backup?
Exakt. En backup på alla filer samt katalog på en ytterligare extern hårddisk. Exporterade hela katalogen dit utifrån LR. Men där saknas det en del nyckelord som jag satte ut i katalogen på Lacie, men som inte backuppades på den där backup-hårddisken.
Därför skulle det vara önskvärt att kunna reparera det nuvarande skicket på Lacie. Ingenting är ju borta, bara omrört.

Om du kan beskriva mer i detalj, gärna med skärmdumpar, så kanske vi kan hjälpas åt att få dig på rätt spår igen.

Tack snälla!
Har lagt upp en skärmdump.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2555864&target=_blank

Jag skulle vilja börja med mappen "Fotos_jpg_bis_2011" eftersom jag inte rörde någonting där.
("2011" och "2012" där mina dng ligger har blivit konstiga pga att jag tydligen gjorde fel. Det kanske vi kan ta senare.)
Vad ska jag alltså göra för att få bort alla frågetecken på samtliga undermappar med en gång?

Ska ändå titta på dina videotips. Man ska alltid lära sig. Men i det här akuta läget är jag tacksam för konkreta råd.

Bra, om jag ser rätt på skärmdumpen så tror Lightroom att alla mapparna ligger på samma enhet - I:.

Lightroom har hittat bilderna för 2011 och 2012.

Lightroom har INTE hittat bilderna för bildern före 2011.

Hur ser det ut i utforskaren? Kan du göra en skärmdump från den också som visar I:?

Det borde vara så att du kan högerklicka "Fotos_jpg_bis_2011" och välja "Locate missing folder" och sedan bläddra dig fram till denna mapp på Lacie disken, markera och välja den. Då skall alla frågetecknen försvinna. Den tekniken visas t ex i den video från 2008 som jag länkade till. Förstås förutsatt att mappen finns på Lacie disken.

Ha det så roligt!

Ska bara skriva färdigt här, sen lägger jag också av för ikväll.

Lightroom har hittat bilderna för 2011 och 2012.
Riktigt så är det tyvärr inte.
2012 hade bara en undermapp, nämligen 01 (15 bilder). Undermappen hade försvunnit på nåt sätt när jag klickade på någon merge-knapp. När jag försökte återställa det så gott jag kunde då kom visserligen mappen "01" tillbaka med alla 15 bilder. Men i den överliggande mappen (2012 alltså) ligger nu också dessa 15 bilder plus 15 dubletter, de sistnämnda fortfarande markerade med ?. Se här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2555903&target=_blank

Kan jag utan att riskera nåt markera alla dessa och remove dem från katalogen??

En mapp som har försvunnit på nåt sätt är 2011 / 2011_11. När jag pillade på den fick jag också upp någon merge-knapp som jag klickade på, och så var allt borta. Men i filstrukturen finns den ju (skärmdump följer). Har inte testat än vad LR säger om jag försöker importera den igen. Det ska jag göra.
Här kommer skärmdumpen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2555926&target=_blank

Mappen längst ovan "I:" har lagts till. Den fanns inte där förr. Mappen "Bilder_LR" kom strax under "Lacie".

Jag känner mig osäker på vilken mapp jag ska välja när jag högerklickar och väljer "Find missning folder". Ska jag välja den överordnade mappen till mappen jag vill få bort frågetecknet ifrån, den som jag alltså vill hitta? Eller exakt just den mappan med frågetecknet som jag är ute efter?

Tack för att du tar dig tid!

Jag känner mig osäker på vilken mapp jag ska välja när jag högerklickar och väljer "Find missning folder". Ska jag välja den överordnade mappen till mappen jag vill få bort frågetecknet ifrån, den som jag alltså vill hitta? Eller exakt just den mappan med frågetecknet som jag är ute efter?

Naturligtvis skall du peka ut mappen ifråga. INTE den överordnade mappen.

(Dessutom skulle jag rekommendera att man inte har kataloger/previews på externa diskar av prestandaskäl)

Naturligtvis skall du peka ut mappen ifråga. INTE den överordnade mappen.

(Dessutom skulle jag rekommendera att man inte har kataloger/previews på externa diskar av prestandaskäl)

Jag håller med men vi kanske kan vänta med "fine-tuning" tills det har blivit ordning och reda i basfunktionerna.

Ha det så roligt!

Ska bara skriva färdigt här, sen lägger jag också av för ikväll.

Riktigt så är det tyvärr inte.
2012 hade bara en undermapp, nämligen 01 (15 bilder). Undermappen hade försvunnit på nåt sätt när jag klickade på någon merge-knapp. När jag försökte återställa det så gott jag kunde då kom visserligen mappen "01" tillbaka med alla 15 bilder. Men i den överliggande mappen (2012 alltså) ligger nu också dessa 15 bilder plus 15 dubletter, de sistnämnda fortfarande markerade med ?. Se här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2555903&target=_blank

Kan jag utan att riskera nåt markera alla dessa och remove dem från katalogen??

En mapp som har försvunnit på nåt sätt är 2011 / 2011_11. När jag pillade på den fick jag också upp någon merge-knapp som jag klickade på, och så var allt borta. Men i filstrukturen finns den ju (skärmdump följer). Har inte testat än vad LR säger om jag försöker importera den igen. Det ska jag göra.
Här kommer skärmdumpen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2555926&target=_blank

Mappen längst ovan "I:" har lagts till. Den fanns inte där förr. Mappen "Bilder_LR" kom strax under "Lacie".

Tack för att du tar dig tid!

Du har redan fått svar på "Missing folder" frågan.

Angående problemen med 2011 och 2012 tror jag fakiskt (till skillnad mot vad jag sa tidigare) att du kan lösa dessa problem med synkronisering.

Gör så här:

I Lightroom, markera den övre mappen "2011", högerklicka, välj syncronize folder och klicka i alla alternativen. Du borde då få upp importrutan och de bilder som ligger i 2011_11, acceptera valen (borde vara add to catalog).

Upprepa för 2012.

Angående en "extra mappen" I: så är jag lite osäker, vi tar det senare.

Angående en "extra mappen" I: så är jag lite osäker, vi tar det senare.

Har kollat lite, den tycks uppkomma om man är längst upp i trädet och väljer "Add parent folder". Då läggs själva rooten på disken till.

Du bör kunna få bort den genom att högerklicka den och välja "Promote subfolders" (I LR 4 beta kallar man det för "Hide This Parent" vilket låter lite mera lättförståeligt.)

Då brukar automatiskt Lightrooms importsida dyka upp. Men eftersom jag inte ville importera något (katalogen är ju färdig) så klickade jag på cancel.

Jag kikar lite på ditt ursprpungsinlägg igen, och funderar lite på om det är så att du har missförstått vad en "katalog" är i Lightroom.

Anledningen till min fråga är att en katalog aldrig är "färdig", för allt du gör med bilderna (exporterar dem, redigerar dem, döper om dem, ändrar nyckelord, skriver ut dem, etc) ändrar i katalogen.

Katalogen är INTE statisk.

Vidare så skulle jag verkligen rekommendera att du inte har automatisk import aktiverad mot en hårddisk där du har arbetsfiler och katalogfiler. Det är lite en inbjudan till kaos.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar