ANNONS
Annons

Lightroom fungerar inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Lightroom funkar inte.

Ni är ju många som använder Lightroom och vad jag har sett hittills så verkar det som om programmet fungerar utan problem. Eller...

Det är inte min erfarenhet!
Jag har provat Lightroom några gånger de senaste månaderna, och är mycket besviken!
Jag har laddat hem och installerat provapå-versionen vid 3 olika tillfällen, senast i fredags kväll den 15/6.
Nerladdning och installation går utan problem och programmet startar normalt varje gång.
Så långt är allt väl, men när jag börjar använda programmet börjar det strula. För det första är det oerhört långsamt och segt. När jag försöker importera mappen Mina bilder så kraschar Lightroom efter ca 20 - 30 min. Längst upp i namnlisten dyker den käcka texten "Programmet svarar inte" upp. Enda sättet att då få stopp på eländet är att avbryta det via Aktivitetshanteraren!
Detta upprepas gång på gång men efter olika lång tid, ibland efter 5 min. ibland efter 25 min. Jag har inte lyckats finna någon logik i galenskaperna. Det är inte samma bild som håller på att importeras när programmet kraschar.
Datorn blev också otroligt låååångsam i uppstarten efter installationen av Lightroom! Det tog uppemot 15 minuter (!) innan ett fungerande skrivbord visade sig!
Nu har jag gett upp och plockat bort ALLT som har haft med Lightroom att göra från datorn! Och det var mycket som lämnades kvar efter den så kallade avinstallationen! Det var ett flertal mappar, filer och bilder! Dessutom fanns det 32 olika nycklar och värden kvar i Registret efter avinstallationen!

Är det någon forumdeltagare som har liknande erfarenheter av Lightroom eller är det något i min dator som inte kommer överens med Lightroom? Eller är det "bara" provapå"-versionen som bär sig åt så här? Dålig reklam för programmet i så fall!

Jag vill också tillägga att jag har inga problem med Photoshop CS3 och Bridge! De funkar alldeles utomförträffligt!

Det intressanta är att vissa får det att fungera och vissa inte. Sen är det någon som klagat på detydligt försämrad prestanda när man importerat ett antal tusen bilder... vilket inte är bra.

Jag konfronterade Adobes försäljningschef i Sverige om detta och hans dåliga förklaring var "att man inte kan testa på alla tillgänglig hårdvara/mjukvara på marknaden".

Jag har dock sedan länge använt andra produkter ifrån Adobe bla hela CS utan det minsta problem. Min slutsats som andra delar också är att programmet inte var klart när det släpptes.

Jag kom aldrig längre än import av några 10-tal bilder innan programmet kraschade.

Visst har Adobes försäljningschef rätt när han säger att de inte kan testa på alla kombinationer av mjukvara/hårdvara som finns. Det begriper vem som helst!

Och som jag skrev så har jag inga problem med CS3/Bridge och inte heller med CS2/Bridge.

Nej, det är nog så att Lightroom ännu inte är färdigt för marknaden!

För mig fungerar Lightroom finfint. Dock så slutade programmet att svara medan det importerade en massa bilder, men började svara igen när importen var klar. Altså, att ett program slutar svara betyder inte alltid att det har kraschat, det kan också betyda att det är upptaget med något, och att programmerarna har prioriterat att låta programmet sköta sitt och strunta i att svara när det är upptaget.

hej

det e några saker väldigt många drabbas av och vissa saker kan man påverka som en nödlösning.

1. Se till att virusprogrammet inte scannar de kataloger där du lagrar databasen i lr, påverkar prestandat enormt för vissa

2. Stäng av Windows indexering i dessa kataloger också

3. Generera inte standardpreviews vid importen eller lägg till nyckelord då, gör det efter importen. Låt datorn via i frid under importen, rör den inte det minsta

4. Se till att importera i omgångar, max ett par 1000 i taget, det tog mig ca 2,5 veckor få in 70 000 bilder med alla omstarter

jag har skrivit ett litet häfte om lr och där klippt in en del kända fel o hur komma runt dessa.

länk finns på www.roine.nu , längst ner i vänsterkanten bland länkar.

Roine

För mig har Lightroom aldrig strulat och jag är säker på att det inte kommer att göra det heller! :)

Det kommer ju en version 1.1 alldeles snart, så ge inte upp än! Förhoppningsvis har de då fixat prestanda och buggar förutom ett gäng nya funktioner. Jag tillhör dem som knappt haft några bekymmer, i princip bara vid importen som Roine beskriver.

Min erfarenhet är att om programmet är upptaget så visas timglaset. När texten "svarar inte" dyker upp, både i programmets namnlist och i aktivitetshanteraren brukar det innebära att IRQ-anrop till programmet inte känns igen, programmet har tappat kontakten med operativsystemet. Det går inte heller att avbryta programmet genom att klicka på krysset, programmet svarar överhuvudtaget inte på IRQ-anrop. Det enda sättet var att avbryta det via aktivitetshanteraren.
Jag testade en gång att låta Lightroom "tänka" färdigt. Det tänkte under natten och hade inte tänkt färdigt på morgonen!

Jag sällar mig till den skaran som inte heller har några problem med Lightroom. Jag kan t.o.m använda datorn under tiden jag importerar ;) Ja, jag kan t.o.m. använda Lightroom under tiden som jag importerar, även om det är segare då.

Nu har jag iofs. långt ifrån Roines 70.000 bilder. Men att importera mina drygt 20.000 bilder tog inte mer än dryga timmen, utan omstart.

Kan det vara så att programmet inte fungerar lika bra tillsammans med Windows? Jag kör OS X (MacPro med 5GB RAM).

Däremot har jag upptäckt att Lightroom är glad i RAM-minne. 1,5GB äter den lätt när arkivet växt.

Men jag har inga problem med att scrolla runt och fixa och dona i lightroom..

Jag får Lightroom att fungera rent tekniskt (om än långsamt med vad den nu gör i bakgrunden).

Jag fick en licens som kompensation för att Adobe köpte och slaktade RawShooter. Men jag kan bara inte begripa mig på programmet. Det är varken en bra DAM eller en smidig RAW-konverterare, så vad ska man ha det till? Tro mig, jag har försökt, men nu blev det till slut CaptureOne. Det är en RAW-konverterare utan onödigt bjäfs. DAM finns det också ändamålsenliga program till.

Frågan är ju vad LightRoom kommer att utvecklas till i framtiden? Jag tvivlar på att det blir smidigare och snabbare, snarare kommer nog Adobe att som vanligt göra bloatware av produkten.

Benny, här får du ett tips. Det finns ett verktyg till Windows som heter Altiris SVS. Det kan man använda för att göra en virtuell installation när man ska testa olika program. Då körs programmet isolerat och tröttnar man så är det bara att ta bort med ett kommando. ALLA spår försvinner från filsystem och registry. Funkar programmet man testar bra, så kan man exportera till en sk. VSA-fil som sedan dels är backup, dels kan importeras om du skulle byta dator. Funkar fantastiskt bra för de flesta program. Dessutom, det är fritt att använbda för privat bruk.

/ Paj

Tack för tipset, Paj! Har du någon länk till programmet?
Jag börjar nog också tro att Lightroom är optimerat för Mac.
Jag kan egentligen inte heller se att jag har någon användning för det så jag lägger nog de pengarna på något kameratillbehör i stället!

vaktmästaren skrev:
Tack för tipset, Paj! Har du någon länk till programmet?
Jag börjar nog också tro att Lightroom är optimerat för Mac.
Jag kan egentligen inte heller se att jag har någon användning för det så jag lägger nog de pengarna på något kameratillbehör i stället!

Börja här:
http://juice.altiris.com/svs

Det är en sak man måste tänka på förresten. Eftersom programmet körs isolerat så måste man tala om vilka kataloger på disken som ska exkluderas om det sker förändringar. Annars kan man hamna i ett läge där du väljer 'Spara som...' och skapar en ny fil som sedan försvinner när du raderar programmet (eftersom filen har skapats av det skyddade programmet). Det var inte lätt att förklara, märker jag. Testa själv ;-)

/ Paj

Håller med Jesper..
Jag kan ha en massa program öppet, spela musik via mediaspelaren, ha både explorer och firefox öppet, ladda hem filer, mm samtidigt som jag använder LR utan att det blir segt på något sätt.
Fast när jag arbetar med bilder så har jag ju bara LR och PS öppet.
Jag har väl ganska "normal dator" med Windows XP, 2GB ram, Pentium 4 3,20GHz och så har jag en WD Raptor 74GB hårddisk.
Ingenting har strulat i min dator och jag gör ominstallation av XP + alla program 1-2ggr/år för att få en pigg dator.
Jag tycker man kan få väldigt bra resultat med ACR 4.1, LR, C1 och senaste DPP.
Vad man sedan föredrar att använda är en smaksak enligt mitt tycke.
/Benny

MacPro med 5GB RAM är inte precis vanlig dator som de flesta har hemma :) Dubbla Xeon processorer med så mycket minne är ett självklarhet att LIGHTROOM fungerar bra.

Jag har Lightroom på Macbook Pro 17 med 2 gb minne och Inte core 2 duo på 2.4 ghz och den fungerar ok men inte mer än ok.

Den är iallafall snabbare än Aperture fast inte lika skön att jobba med.

Jag tror att Adobe kommer att åtgärda de problemen som 1.0 versionen dras med. Vi väntar med spänning på uppdateringen.

Jag kör Lightroom på PC med XP Pro och har i stort sett inga problem, om man undantar de mer eller mindre väl definierade buggar som finns i version 1.0. Exempel på dessa är att import av bilder kan krascha efter sådär 2-3000 bilder, det går segt med Keyword-editering med mer än 10-15000 bilder i databasen, man kan få "Out of Memory"-problem, plus en del andra mindre problem.

Det verkar onekligen som Mac-användare har något mindre problem med dessa buggar, men jag har aldrig sett någon egentlig förklaring till varför det är så.

På det hela taget tycker jag inte problemen med LR är oöverkomliga, med tanke på att det faktiskt är en 1.0-utgåva vi talar om och att det kommer en 1.1-uppdatering vilken dag som helst (de flesta av de kända buggarna åtgärdas ju på 10s med en omstart, och inga data går förlorade). Och med tanke på att ACR 4.1 redan är släppt sedan en tid tillbaka, så kan man nog vara ganska säker på att det är just buggarna (förutom ACR 4.1-delarna i LR) som Adobe fortfarande sitter och filar på.

swepri skrev:
Jag får Lightroom att fungera rent tekniskt (om än långsamt med vad den nu gör i bakgrunden).

Jag fick en licens som kompensation för att Adobe köpte och slaktade RawShooter. Men jag kan bara inte begripa mig på programmet. Det är varken en bra DAM eller en smidig RAW-konverterare, så vad ska man ha det till? Tro mig, jag har försökt, men nu blev det till slut CaptureOne. Det är en RAW-konverterare utan onödigt bjäfs. DAM finns det också ändamålsenliga program till.

Frågan är ju vad LightRoom kommer att utvecklas till i framtiden? Jag tvivlar på att det blir smidigare och snabbare, snarare kommer nog Adobe att som vanligt göra bloatware av produkten.

Benny, här får du ett tips. Det finns ett verktyg till Windows som heter Altiris SVS. Det kan man använda för att göra en virtuell installation när man ska testa olika program. Då körs programmet isolerat och tröttnar man så är det bara att ta bort med ett kommando. ALLA spår försvinner från filsystem och registry. Funkar programmet man testar bra, så kan man exportera till en sk. VSA-fil som sedan dels är backup, dels kan importeras om du skulle byta dator. Funkar fantastiskt bra för de flesta program. Dessutom, det är fritt att använbda för privat bruk.

/ Paj

Varför använda flera olika program för att göra det man kan göra i ett enda program? Lightroom skapar ett smidigt arbetsflöde, med _samtliga_ steg inom programmet, såvida man inte behöver in och pilla manuellt i photoshop.

Jag vet vissa som har ett program för att tanka ner bilderna från minneskortet, ett andra för att katalogisera, ett tredje för raw-konvertering, plus photoshop. Tre (fyra) program för att göra det ett (två) program klarar? Nejtack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar