Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom för flera användare?

Produkter
(logga in för att koppla)

MikeTheBike

Aktiv medlem
Har inte satt in mig tillräckligt i hur databasen i Lightroom fungerar. Om man är två användare av Lightroom mot samma databas dvs jag och min kollega sparar bilderna på en server men kör Lightroom lokalt. De editeringar jag gör i en bild vill jag att min kollega ska "få med sig" när han tar upp samma bild i "sitt" Lightroom: Är detta möjligt? Hur gör man i så fall?

hej

jag försöker också se på detta.

Som jag ser det just nu kan man glömma att inte ha databasen lokalt, att köra över nätverket ger den sirapsliknade produkten status av att lägga den i kylen, det är inte realsitiskt med mer än ett par 100, max ett enskilt antal 1000 bilder. Har nu ca 50000 bilder i fyra träd i den o det går inte köra över ett 100mbitnät, den kan vara borta 5-10 minuter plötsligt o svarar inte på nått tilltal.

De har i 1.0 tagit bort en sk binderfunktion som kunde ta ett utsnitt o exportera allt du behöver till den centrala o så importerade du där. Den fanns under file

Håller just på att söka efter info om varför den försvann o hur det e tänkt att göra istället.

Kanske detta hjälper:

Create a new library
--------------------
Hold down the Alt key (Windows) or Options key (Mac OS) when starting Lightroom.

In the Select Database dialog box, click Create New Database.

In the Create Folder For New Database dialog box, type a name for your new library in the Save As text box.

Navigate to the location where you want to save the library and click Create.

hej

på vilket sätt skulle en ny tom databas hjälpa?

de verkar ha ruggiga problem med filhanteringen, i betan fanns ett val, skapa fotobinder som tog ut ett extrakt för import i en annan databas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar