Annons

Lightroom Backup

Produkter
(logga in för att koppla)

ottoangel

Aktiv medlem
I Lightrooms backupmapp ligger väldigt många backupkataloger. Kan man ta bort de gamla och bara behålla den senaste? De tar upp en hel del plats nämligen. Det som ligger i dem är ju en fil som heter Lightroom 2 Catalog.lrcat. Antar att det är samma grejer på dem och att det bara blir nyare saker på dem inkl. de gamla.
 
I Lightrooms backupmapp ligger väldigt många backupkataloger. Kan man ta bort de gamla och bara behålla den senaste? De tar upp en hel del plats nämligen. Det som ligger i dem är ju en fil som heter Lightroom 2 Catalog.lrcat. Antar att det är samma grejer på dem och att det bara blir nyare saker på dem inkl. de gamla.

Bara att radera så långt du vågar. Jag sparar de flesta tills jag får ont on utrymme.

/Stefan
 
Alla förändringar jag har gjort ligger väl ändå kvar i den senaste backupen? Annars vore det helt tokigt.
 
Alla förändringar jag har gjort ligger väl ändå kvar i den senaste backupen? Annars vore det helt tokigt.

Ja, det gör de.

Tänk också på VAR du lägger din backup. Den bör inte ligga på samma plats som du har dina bilder och din Lightroom-installation. Då försvinner din backup tillsammans med annan data om olyckan är framme.
 
Jag har mina bilder på datorn en extern disk samt en NAS med RAID5.
Backupen av katalogerna är på NASen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.