Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 5

Produkter
(logga in för att koppla)

sb45

Aktiv medlem
jag har en testversion av LR5 , jag importerade bilder som ligger i katalogen,sen flyttade jag orginalen dumt nog, nu hittar LR inte filen ,hur tömmer jag katalogen i LR så att jag kan importera igen ,eller vad gör jag. SB

Högerklicka på den saknade mappen i LRs katalog. Den har ett frågetecken på sig för att LR inte hittar den för tillfället.
Då hittar du alternativet "Find missing Files" eller motsvarande.
Välj det så får du upp ett sökfönster och där letar du rätt på den flyttade mappen och markerar den.
Klicka ok och LR fixar resten.

Lars

Högerklicka på den saknade mappen i LRs katalog. Den har ett frågetecken på sig för att LR inte hittar den för tillfället.
Då hittar du alternativet "Find missing Files" eller motsvarande.
Välj det så får du upp ett sökfönster och där letar du rätt på den flyttade mappen och markerar den.
Klicka ok och LR fixar resten.

Lars

tack Lars
jag fick inte det att funka fullt ut,så jag öppnade en ny katalog under arkiv ock importerade igen, nu funkar det

För att slippa såna här missar - det händer då och då - så flytta mappar eller bilder inifrån LR. Det går att göra med dra och släpp.

Lars

För att slippa såna här missar - det händer då och då - så flytta mappar eller bilder inifrån LR. Det går att göra med dra och släpp.

Lars

Eftersom jag läst, att det bästa är att flytta filer inom Ligthroom för att undvika problem, gjorde jag just det när jag nyligen uppmärksammade, att en del bilder vid importen hamnat i 'Min musik'. Hur det gått till förstår jag inte riktigt men där ville jag ju inte ha dem, så jag drog dem till en nästan tom hårddisk på datorn, där jag istället börjat lägga mina importer. Såg ett meddelande om att jag inte skulle kunna ångra flytten men det hade jag ju heller ingen anledning att göra, så jag började. Efter att ha flyttat några mappar, såg jag plötsligt, att det också fanns en varning, att jag om jag fortsatte inte längre skulle ha tillgång till tidigare ändringar av bilderna, som gjorts i Ligthroom. Jag avbröt givetsvis och tror inte, att någon större skada var skedd men eftersom det finns fler mappar på fel plats undrar jag vad jag gjorde för fel. Kan man 'dra' på mer än ett sätt??? Att kunna gå tillbaks till ursprungsbilden är ju en av finesserna med Lightroom.
Eva

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto