Annons

Lightroom 5 hänger sig vid export

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanne2

Aktiv medlem
Hej!

Jag lyckas inte exportera någon bild. Programmet bara hänger sig, två gånger i följd nu. Måste starta om datorn för att komma ur dödläget. Windows och alla andra program funkar som vanligt.

Såg att någon haft samma problem tidigare, fast det var 2007 med en tidigare version.

Någon som vet vad detta beror på?

Det märkliga är också att Export-fönstret inte syntes helt och hållet, Export-knappen bara till hälften. Jag kunde inte expandera fönstret på högra sidan. När jag klickade runt stängdes fönstret och Lightroom i övrigt hängde sig. Gick inte ens att stänga programmet.

Mycket frustrerande. Jag lyckas göra fina bildjusteringar, men programmet är värdelöst om jag inte kan spara ut någon fil.

Brukar Adobe ge support vid dylika problem?

Något felmeddelande har jag inte fått.
 
Går inte att exportera

Nu har jag kommit ur det låsta läget genom att klicka på Alt + F4 i Windows 7. (Program-fönstret stängs inte.) Men jag kan fortfarande inte använda Export-fönstret. Kan någon program-fil vara skadad?

Jag lyckades dock spara en fil som dng genom att högerklicka direkt på bilden och strunta i det stora fönstret där man kan spara ut som jpg med mera.

När man vill jobba vidare i t ex Elements, ska man då spara som dng? Hur gör man?

Har köpt boken boken Lightroom 5 från början. Bra bok, men där står inte allt.
 
Bibliotek

Har liknande problem, dock inte i den omfattningen. Har löst det genom att exportera från bibliotek och inte direkt från framkallning.
n´Erik
 
Jag såg samma problem nämnas i ett annat forum för bara några dagar sedan och då hade det löst sig för hon soma hade exportproblemet genom att hon skapade en ny katalog och använde den istället.

Så en fråga är om du har en många bildet i katalogen då kanske det är värt att testa med en ny katalog och se om det går bättre att exportera från den?

För mig låter detta som det är något fel i Lightroom 5 och i så fall får vi hoppas de fixar det snarast.
 
Jag såg samma problem nämnas i ett annat forum för bara några dagar sedan och då hade det löst sig för hon soma hade exportproblemet genom att hon skapade en ny katalog och använde den istället.

Så en fråga är om du har en många bildet i katalogen då kanske det är värt att testa med en ny katalog och se om det går bättre att exportera från den?

För mig låter detta som det är något fel i Lightroom 5 och i så fall får vi hoppas de fixar det snarast.

Tack för svar. Jag exporterade bara en enda bild för tillfället och gjorde det från Biblioteket. Vet inte hur det kan hjälpa med en ny katalog. Samma fel upprepades som sagt, efter omstart av datorn. Det är fönstret Exportera fil som är problemet, visas inte korrekt och kraschar varje gång man försöker jobba där. Mina bildjusteringar har Lightroom sparat i alla fall, de har inte gått förlorade.

Kanske kan det hjälpa att installera om programmet.

Undrar om det går att ringa till Adobes svenska support eller måste man ringa till USA? På den svenska support-sidan hittade jag inget alternativ att maila. Chat på engelska är inget bra alternativ vid dylika problem. Något telefonnummer står inte där, endast en varning att det kan kosta mobilsamtal. Har inte orkat klicka mig vidare i natt.
 
Poängen med att skapa en ny katalog är ju att den är tom, jag förstår inte själv varför det skuller påverka exporten och exportfönstret men det kan ju vara värt att testa. Skapa en ny katalog, importera ett par bilder och testa att exportera.

Annars kanske det är något strul med en plugin även om jag inte hört om något sådant. Har du någon tredjeparts plugin installerad kanske det kan vara värt att avaktivera den och försöka exportera igen.

Det går alldeles utmärkt att ringa till Adobes support och chansen att de kan hjälpa dig är nog lika stor/liten som om du ringde den amerikanska supporten.
 
Poängen med att skapa en ny katalog är ju att den är tom, jag förstår inte själv varför det skuller påverka exporten och exportfönstret men det kan ju vara värt att testa. Skapa en ny katalog, importera ett par bilder och testa att exportera.

Annars kanske det är något strul med en plugin även om jag inte hört om något sådant. Har du någon tredjeparts plugin installerad kanske det kan vara värt att avaktivera den och försöka exportera igen.

Det går alldeles utmärkt att ringa till Adobes support och chansen att de kan hjälpa dig är nog lika stor/liten som om du ringde den amerikanska supporten.

Hej igen!

Vet inte riktigt om jag förstår hur du menar. Jag vill exportera en bild jag har jobbat med. Om jag importerar originalfilen igen i en ny mapp måste jag göra om justeringarna.

Har du något telefonnummer till Adobes svenska support? På Adobes supportsida för kontakt måste man klicka sig igenom en massa rullistor med frågor och jag har ännu inte hittat något nummer. Ska försöka igen senare, hinner inte just nu.

Något tredje parts plugin har jag inte installerad.
 
Kolla så det inte är fel på katalogfilen. Gör en backup på den. LR kommer fråga om att kontrollera integriteteten på den.
Annars installera om programmet. justeringarna kommer vara kvar ändå.

/stefan
 
Kolla så det inte är fel på katalogfilen. Gör en backup på den. LR kommer fråga om att kontrollera integriteteten på den.
Annars installera om programmet. justeringarna kommer vara kvar ändå.

/stefan

Tack för svar. Hur kollar man om det är fel på katalogfilen?

Om jag installerar om programmet och importerar katalogfilen igen (eller görs det automatiskt om den hittar filerna på hårddisken?) är det risk att samma fel hänger med. Kanske bäst att radera allt som hör till Lightroom i så fall. Har inte hunnit göra så mycket ännu.

Eller finns det kanske någon Reparera-funktion i programmet om man försöker installera igen?
 
Tack för svar. Hur kollar man om det är fel på katalogfilen?

Om jag installerar om programmet och importerar katalogfilen igen (eller görs det automatiskt om den hittar filerna på hårddisken?) är det risk att samma fel hänger med. Kanske bäst att radera allt som hör till Lightroom i så fall. Har inte hunnit göra så mycket ännu.

Eller finns det kanske någon Reparera-funktion i programmet om man försöker installera igen?

Den kollar den vid krasch och uppstart, men en utförligare kontroll göra vid backup.

menyn
EDIT - > Catalog settings -> Backup

Det är bara att installera om programmet. När den frågar efter din katalog så letar du up den och väljer den. Om du valt standard så lär den öppna den direkt ändå.

/stefan
 
Den kollar den vid krasch och uppstart, men en utförligare kontroll göra vid backup.

menyn
EDIT - > Catalog settings -> Backup

Det är bara att installera om programmet. När den frågar efter din katalog så letar du up den och väljer den. Om du valt standard så lär den öppna den direkt ändå.

/stefan

Ok, tack. Lightroom har redan gjort en backup i går. Det kom upp en fråga efter att programmet hade kraschat. Något felmeddelande fick jag inte. Var backupen hamnade vet jag inte.

Det går alltså bra att installera om programmet utan att avinstallera först?
 
Ok, tack. Lightroom har redan gjort en backup i går. Det kom upp en fråga efter att programmet hade kraschat. Något felmeddelande fick jag inte. Var backupen hamnade vet jag inte.

Det går alltså bra att installera om programmet utan att avinstallera först?

Nja, avinstallera måste nog göra. Starta installationsprogrammet. Den kanske frågar dig lite saker. Ibland kan man välja att reparera, ibland installera rakt över och ibland avinstallation.
Den rör inte din katalogfil och även om den gör det så har du backupen kvar. Den lär ligga i standardmappen och du kan se det under inställningar under EDIT -> PREFERENCES menyn.

/stefan
 
Nja, avinstallera måste nog göra. Starta installationsprogrammet. Den kanske frågar dig lite saker. Ibland kan man välja att reparera, ibland installera rakt över och ibland avinstallation.
Den rör inte din katalogfil och även om den gör det så har du backupen kvar. Den lär ligga i standardm,appen coh du kan se i inställningar under EDIT -> PREFERENCES menyn.

/stefan


Tack igen för svar. Ska testa att installera om senare, när jag får mer tid.
 
Skärminställningar

Hej igen!

Nu tror jag att jag kommit på lösningen.

Märkte att jag fick problem även med andra stora fönster i Lightroom. sådana där man inte kan anpassa storleken genom att t ex dra i kanterna med musen. Själva programfönstret är det inga problem med, däremot visas alltså olika popupfönster inte korrekt. Alla objekt syns inte och Export-fönstret kraschade nästan varje gång.

Förstod att detta hade med bildskärmsinställningarna i min dator att göra. Stod på 150 procents textstorlek. Har haft den inställningen ganska länge och märkligt nog inte upplevt problem med några andra program, bara enstaka webbsidor.

Nu har jag ändrat till mindre storlek och det verkar funka. Men jag får ändra igen när jag inte kör Lightroom. Det är jobbigt att läsa och skriva. Inte alltid en fördel att ha hög skärmupplösning, men jag vill inte ändra den.

Konstigt att jag inte hittar någon på nätet som har råkat ur för exakt samma problem.

Hoppas att Adobe kommer med en uppdatering så att alla fönster kan anpassas. Är det så svårt?

Det finns tydligen en uppdatering 5.2 RC. Undrar när den släpps som en ordinarie uppdatering? Jag kunde inte hitta något om mina problem i förklaringen till den uppdateringen, även om den också löser några exportproblem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.