Annons

Lightroom 5 Å Ä Ö

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtCa

Aktiv medlem
Hej,
Just börjat med Lightroom 5 och behöver döpa om en del foldrar och bildfiler. Har tills nu använt bokstäverna å ä och ö.
Fungerar dessa även i LR5 eller kan det bli (programvaru)problem, bortsett att bokstäverna inte finns i så många andra språk.
/Bengt
 
Det fungerar säkerligen men om du kan så rekommenderar jag att man undviker åäö.
Det är en liten uppoffring mot framtida problem som kan uppstå.
 
Hej,
Just börjat med Lightroom 5 och behöver döpa om en del foldrar och bildfiler. Har tills nu använt bokstäverna å ä och ö.
Fungerar dessa även i LR5 eller kan det bli (programvaru)problem, bortsett att bokstäverna inte finns i så många andra språk.
/Bengt

Att Lightroom skulle vara annorlunda än andra program när det kommer till svenska tecken tror jag inte. Som alltid lever jag dock efter regeln att undvika svenska tecken om det inte är absolut nödvändigt att använda dem.
 
TACK FÖR SVAREN.
Det fungerar som jag trodde. Problemen dyker upp om jag t ex har tagit en massa bilder i Malmö. Att döpa filerna till t ex ---Malmo_000x. Men det får man väl ta så länge. Eller hur har ni löst det?

EN ANNAN SAK.
Har gått till LR bl a för att kunna editera i Nik Software. Använde PSE för detta tidigare, men då kan man inte använda Nik's HDR. Detta skall enligt beskrivning gå med LR. Övriga Nik-program öppnas i LR via Foto/Redigera i, men HDR finns inte med i förteckningen. Hur gör jag?
/Bengt
 
TACK FÖR SVAREN.
Det fungerar som jag trodde. Problemen dyker upp om jag t ex har tagit en massa bilder i Malmö. Att döpa filerna till t ex ---Malmo_000x. Men det får man väl ta så länge. Eller hur har ni löst det?
JAG hade undvikit åäö framåt o döpt om de filer som jag ändå pillar med.
Resten hade jag låtit bero. (Är det 1000 så kan man fixa lite då & då. 10 000 njaee)
 
EN ANNAN SAK.
Har gått till LR bl a för att kunna editera i Nik Software. Använde PSE för detta tidigare, men då kan man inte använda Nik's HDR. Detta skall enligt beskrivning gå med LR. Övriga Nik-program öppnas i LR via Foto/Redigera i, men HDR finns inte med i förteckningen. Hur gör jag?
/Bengt

File->Export with preset...
 
Hej,
Just börjat med Lightroom 5 och behöver döpa om en del foldrar och bildfiler. Har tills nu använt bokstäverna å ä och ö.
Fungerar dessa även i LR5 eller kan det bli (programvaru)problem, bortsett att bokstäverna inte finns i så många andra språk.
/Bengt

Det finurliga med LR är att man inte behöver styras av mapp/fil-namnsbegränsningar.
Kör med nyckelord, samlingar & smarta samlingar istället!
 
Det finurliga med LR är att man inte behöver styras av mapp/fil-namnsbegränsningar.
Kör med nyckelord, samlingar & smartaste samlingar istället!
Ja så är det så länge du håller dig till samma system. En vacker dag vill man byta till Mac lr unix lr ngt som inte ens existerar idag. DÅ kan man få problem.
Man skall helt enkelt vara konsekvent och tänka efter före.
 
Även om filnamn med å,ä och ö fungerar i datorn så kan det bli problem när man vill visa bilder någon annanstans. T.ex i vissa Tv-apparater med usb-uttag.
 
De flesta system använder idag UTF-8 som klarar allt från åäö till Klingon, så det där med att undvika åäö är nog mest en rädsla från forna dagar.

Jag hade däremot varit väldigt försiktig med att använda mellanslag. I slarvigt programmerade Linux/Unix lösningar kommer filnamn som "Kalle sommaren 2014.jpg" tolkas som tre filer
"Kalle", "sommaren", och "2014.jpg"


Andra tecken att undvika skulle kunna vara \, / och ;
 
När det gäller svenska tecken i fil- och mapp-namn så är det ju inte LR som styr, utan det underliggande operativsystemet. LR har inga egna mappar eller filnamn, utan använder bara de som operativsystemet tillhandahåller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.