gunnargren
Aktiv medlem
Håller med om oecaniseraren. Köpre Elements 10 värdelöst, kastade programmet. CS och Bridge är det inget som slår
Jo, Lightroom ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Håller med om oecaniseraren. Köpre Elements 10 värdelöst, kastade programmet. CS och Bridge är det inget som slår
Jo, Lightroom ;-)
LR är detsamma som ACR i PSHar faktiskt aldrig kört Lightroom. Men antar att du med ditt inlägg syftar på arbetsflödet. För inte är väl Lightroom bättre än CS6 ur ren redigeringssynpunkt.
LR är detsamma som ACR i PS
LR är detsamma som ACR i PS
Ok, inget för mig med andra ord.
Jag vet inte vad du är ute efter, men LR finns att ladda ner som fullt fungerande 30 dagars testversion. Varför inte pröva själv om det inte kan vara något även för dig. Programmet är ju de facto branschstandard, som används av miljontals fotografer världen över.
Jag tror jag faktiskt jag kommer klara mig tillfredställande med Elements.
Jag tycker det går utmärkt att kombinera Lightroom och Elements (eller annat redigeringsprogram).
Kommer du från Peppinge?
Jag använder Lightroom för databashanteringen och snabbediteringar och de fantastiska exportmöjligheterna till Dropbox, Wordpress etc.
Capture NX för de väldigt användbara kontrollpunkterna och de suveräna möjligheterna till hantering av Nikons raw filer. Jag har även Nik-plugins.
Mindre och mindr använder jag PS.
Tyvärr så lirar NX och Lightroom inte så bra tillsammans. Jag har dock hittat en plug-in till LR som gör att man kan öppna NX från lightroom och editera Raw filerna i NX. Dock måste filerna sparas i JPG eller TIFF i NX för att editeringarna skall synas i LR. Pluginen gör att man slipper extra momentet med att importera dessa JPG/TIFF filer till Lightroom.
Tack för svaret och som leder till nya frågor. Finns det några begränsingar i hur man taggar bilderna?
En del här har antytt att man inte kan gå in i bilder och jobba med detaljer, exvis ljusa upp en detalj. Funkar det i LR och NX?
Sten-Åke Sändh skrev: Jag tror jag faktiskt jag kommer klara mig tillfredställande med Elements.
Jag tycker att hanteringen av arbetsflödet i Lightroom känns bättre än Elements. Lightroom känns mera logiskt och rejält. Elements har lite för mycket av "lekstuga" över sig. OBS! Detta är mina personliga reflektioner baserade på ganska liten erfarenhet av Elements (men desto mer av LR).
Jag tycker det går utmärkt att kombinera Lightroom och Elements (eller annat redigeringsprogram). Använd LR till allt som har med hantering av bilder att göra samt den grundläggande redigeringen. Använd sedan "Edit in..." för de tillfällen när man behöver ha en mer avancerad redigering och "manipulation" av bilderna.
Då får man det bästa av världar.
Lightroom har för varje version inkluderat fler och fler verktyg som gör det möjligt att justera delar av bilden. Det är förstås inte tillnärmelsevis lika kompetent som ett dedikerat redigeringsprogram som Photoshop, men nog har det en hel del användbara verktyg.
Min gissning är att det den trenden kommer att fortsätta och att det kommer till nya verktyg för att justera delar av bilden.
Ett verktyg för kloning finns.