Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 4 vs. Nikon Capture NX2 vs. Photoshop Elements

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, inget för mig med andra ord.

Jag vet inte vad du är ute efter, men LR finns att ladda ner som fullt fungerande 30 dagars testversion. Varför inte pröva själv om det inte kan vara något även för dig. Programmet är ju de facto branschstandard, som används av miljontals fotografer världen över.
 
Jag vet inte vad du är ute efter, men LR finns att ladda ner som fullt fungerande 30 dagars testversion. Varför inte pröva själv om det inte kan vara något även för dig. Programmet är ju de facto branschstandard, som används av miljontals fotografer världen över.

Jag är inte ute efter något. Nöjd med CS6 extended. Diskussionenj uppkom av att någon hävdade att Lightroom var bättre och en annan person menade på att det knappast tillför något för den som redan har CS. Jag kommer troligtvis inte skaffa Lightroom. men kanske jag testar om det nu går att göra det gratis.
 
Jag kör Lightroom 4.2 och undrar bara hur ni gör som kör både Lightroom och Elements. Det känns ju mycket som tårta på tårta. Har inga planer på att adminstrera mina bilder dubbelt och tänker inte köra Camera Raw som ju följer med Elements. Jag hade bara tänkt använda en del verktyg i Elements som saknas i LR men organisera bilderna i LR, som jag numera tycker är fantastiskt bra.

I övrigt så är jag inte alls så imponerad av Moderskeppet som man är bland Fotosidans ledning och en del andra. Jag köpte deras "Lightroom 4 från början" och blev mycket besviken på den. Jag blev uppriktigt förvånad över att den var så väldigt grund och farbroderligt lallande. De som kört LR det minsta rekommenderar jag istället Scott Kelbys böcker både när det gäller Lightroom och Elements. Jag är inte ens beredd att såga Elements efter att ha läst "Elemnents 10 för Digitalfotografer". Det är mycket man får för de pengarna också.

Har även läst Nat Coalsons "Streamlining your digital phtography process" för Lightfroom 3 och både den och Kelbys "Lightroom 4 för digitalfotografer" och i jämförelse med dessa böcker är Moderskeppets alster, som dessutom var dyrare, inte speciellt prisvärt. Det står minst 5 ggr mer matnyttig info i Kelbys bok än i Moderskeppets. Välj den senare om ni verkligen vill lära er programmet. Moderskeppet lämnar er tyvärr på halva vägen i sin bok.

Dessutom inser man ju efter att ha tagit sig igenom böcker som dessa att det är fullständigt omöjligt att lära sig dra nytta av LR:s och Elements fulla potential utan att läsa på. Jag fattar bara inte hur det ska kunna funka med vanlig hederlig "trial and error"-teknik. Så de som sågar Elements här rakt av undrar jag ju om de verkligen givit programmet en chans genom att lära sig det. Med så komplexa produkter finns inga genvägar och de är så våldsamt överlastade med smarta funktioner och effektiva snabbkommandon att man rent av häpnar när dess fulla vidd går upp för en.

Jag har haft tillgång till Photoshop genom jobbet sedan 80-talet men för mig är det onödigt komplext och överlastat. Det har aldrig varit mitt program. Jag tror jag faktiskt jag kommer klara mig tillfredställande med Elements.
 
Jag tror jag faktiskt jag kommer klara mig tillfredställande med Elements.

Jag tycker att hanteringen av arbetsflödet i Lightroom känns bättre än Elements. Lightroom känns mera logiskt och rejält. Elements har lite för mycket av "lekstuga" över sig. OBS! Detta är mina personliga reflektioner baserade på ganska liten erfarenhet av Elements (men desto mer av LR).

Jag tycker det går utmärkt att kombinera Lightroom och Elements (eller annat redigeringsprogram). Använd LR till allt som har med hantering av bilder att göra samt den grundläggande redigeringen. Använd sedan "Edit in..." för de tillfällen när man behöver ha en mer avancerad redigering och "manipulation" av bilderna.

Då får man det bästa av världar.

Tycker jag.
 
Jag tycker det går utmärkt att kombinera Lightroom och Elements (eller annat redigeringsprogram).

Det där tycker jag är ”pudelns kärna”. Det är svårt att säga vilket som är bäst eftersom de kompletterar varandra mer än konkurerar. Lightroom vs Photoshop är ungefär som Kawasaki 1100 vs Volvo V70. Vilken du väljer beror på om du ska två varv runt Kinnekulle Ring eller till fjällen på semester. Båda fixar jobbet men det blir ganska plågsamt att skumpa runt en racingbana med en V70. För att inte tala om att åka till fjällen på en Kawa… ;)
 
Tack för alla svar.

Elements 11 kom hemlevererat för en stund sedan. Får se när jag hinner "stoppa det i maskinen".

Sedan får vi se om jag hamnar på Kinnekulle Ring eller i fjällen.

Tack också för tips om bra böcker i ämnet. Sådana krävs - speciellt om den intuitiva förmågan är en bristvara. Men skam den som ger sig.
 
Jag använder Lightroom för databashanteringen och snabbediteringar och de fantastiska exportmöjligheterna till Dropbox, Wordpress etc.

Capture NX för de väldigt användbara kontrollpunkterna och de suveräna möjligheterna till hantering av Nikons raw filer. Jag har även Nik-plugins.

Mindre och mindr använder jag PS.

Tyvärr så lirar NX och Lightroom inte så bra tillsammans. Jag har dock hittat en plug-in till LR som gör att man kan öppna NX från lightroom och editera Raw filerna i NX. Dock måste filerna sparas i JPG eller TIFF i NX för att editeringarna skall synas i LR. Pluginen gör att man slipper extra momentet med att importera dessa JPG/TIFF filer till Lightroom.
 
Jag använder Lightroom för databashanteringen och snabbediteringar och de fantastiska exportmöjligheterna till Dropbox, Wordpress etc.

Capture NX för de väldigt användbara kontrollpunkterna och de suveräna möjligheterna till hantering av Nikons raw filer. Jag har även Nik-plugins.

Mindre och mindr använder jag PS.

Tyvärr så lirar NX och Lightroom inte så bra tillsammans. Jag har dock hittat en plug-in till LR som gör att man kan öppna NX från lightroom och editera Raw filerna i NX. Dock måste filerna sparas i JPG eller TIFF i NX för att editeringarna skall synas i LR. Pluginen gör att man slipper extra momentet med att importera dessa JPG/TIFF filer till Lightroom.

Tack för svaret och som leder till nya frågor. Finns det några begränsingar i hur man taggar bilderna?
En del här har antytt att man inte kan gå in i bilder och jobba med detaljer, exvis ljusa upp en detalj. Funkar det i LR och NX?
 
Tack för svaret och som leder till nya frågor. Finns det några begränsingar i hur man taggar bilderna?
En del här har antytt att man inte kan gå in i bilder och jobba med detaljer, exvis ljusa upp en detalj. Funkar det i LR och NX?

Kan bara svara för LR. Vet inte vad det skulle vara i så fall, men jag har inte märkt några. Det är inga problem att använda penseln för att ljusa upp delar av en bild, eller lägga på mer skärpa eller brusreducering. Går tom från V4 att ändra färgtemperaturen med penseln har jag för mig. Däremot går det inte att göra avancerad retusch, och klona osv. Men ta bort mindre fläckar, tex smuts på sensorn är inga problem.
 
Lightroom har för varje version inkluderat fler och fler verktyg som gör det möjligt att justera delar av bilden. Det är förstås inte tillnärmelsevis lika kompetent som ett dedikerat redigeringsprogram som Photoshop, men nog har det en hel del användbara verktyg.

Min gissning är att det den trenden kommer att fortsätta och att det kommer till nya verktyg för att justera delar av bilden.

Ett verktyg för kloning finns.
 
Sten-Åke Sändh skrev: Jag tror jag faktiskt jag kommer klara mig tillfredställande med Elements.


Jag tycker att hanteringen av arbetsflödet i Lightroom känns bättre än Elements. Lightroom känns mera logiskt och rejält. Elements har lite för mycket av "lekstuga" över sig. OBS! Detta är mina personliga reflektioner baserade på ganska liten erfarenhet av Elements (men desto mer av LR).

Jag tycker det går utmärkt att kombinera Lightroom och Elements (eller annat redigeringsprogram). Använd LR till allt som har med hantering av bilder att göra samt den grundläggande redigeringen. Använd sedan "Edit in..." för de tillfällen när man behöver ha en mer avancerad redigering och "manipulation" av bilderna.

Då får man det bästa av världar.

Litet missförstånd. Valet står inte mellan Lightroom och Elements utan mellan Elements och Photoshop. Lightroom 4.2 är mitt huvudverktyg och jag klarar mig nästan till 100% med det. Det har blivit mycket bra i sin senaste version. Mer distinkta och logoiska verktyg än tidigare och den nya processmotorn ger verkligen möjlighet till ännu bättre resultat än de jag tidigare fått med version 3. Hade svårt att tro det efter 3.x som var ett stort lyft bara det.

Det jag menade var att Elements verktyg nog kan funka utmärkt som komplement till Lightroom 4.2 för mig. Jag har konstaterat det efter att ha plöjt Scott Kelbys utmärkta Elements 10 för digitalfotografer. Har ännu inte köpt programmet. Jag misstänker också att många som inte läst på om även det enklare Elements riskerar att inte begripa sig på vad programmet verkligen kan användas till och man missar definitivt att få en effektiv hantering av programmet. Även Elements är tämligen komplext och något helt annat än version 3 eller möjligen 4 som jag ratade eftersom det då riskerade att vara förstörande för JPE-filer vid återkommande omsparning. Lightroom har ju alltid lämnat JPEG-orginalen ifred genom att det är en metadataeditor som lagrar alla ändringar i sin metadatadatabas istället för att ändra filerna.

Efter att ha läst på vet jag att jag inte behöver CS eller Photoshop. Det är overkill för mig.

Förrestän, är det någon som har koll på några bra plug ins tlll Lightroom?
 
Lightroom har för varje version inkluderat fler och fler verktyg som gör det möjligt att justera delar av bilden. Det är förstås inte tillnärmelsevis lika kompetent som ett dedikerat redigeringsprogram som Photoshop, men nog har det en hel del användbara verktyg.

Min gissning är att det den trenden kommer att fortsätta och att det kommer till nya verktyg för att justera delar av bilden.

Ett verktyg för kloning finns.

Jag har labbat lite med LR 4.2 och Elements 11 och funnit att det numera går bra att högerklicka på en bild i LR och öppna den med alla ändringar man gjort i LR (någon version tidigare fick man inte med sig ändringarna har jag förstått). Problemet är bara att vad man sedan gör med bilden i Elements inte loggas i LR-databasen.

En riktigt integration skulle kunna ske om Adobe kunde se till att man hade en och samma databas för både Lightroom, Photoshop och Elements i botten. Idag får man ju med ACR i Elements och det är ju inget LR-användarna är speciellt intresserade av.

Elements skulle då mer funka som en plug in med ytterligare funktionalitet till LR och ändringar man gjorde i dessa verktyg skulle då kunna sparas tillsammans med övriga ändringar i databasen. Som det är nu så får man ju aldrig med sig det som görs i Elements.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.