Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 4 vs. Nikon Capture NX2 vs. Photoshop Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer2

Aktiv medlem
Har Nikon Capture NX2 (men inte hunnit lära mig hantrera det än).

Har Photoshop Elements 10 (som jag håller på att sätta mig in i med hjälp av Moderskeppets videokurs). PSE 10 hänger sig ofta, ofta. Funderar på att uppgradera till PSE 11.

Plötsligt har Lightroom 4 kommit in i mitt synfält (såg en liten instruktionsfilm på webben).

Vad är vettigt att använda och vad kan förkastas?
Om två eller alla tre programmen är nödvändiga (för samma användare) vilken är den vettiga arbetsgången och vilket program används till vad?

Nej, jag är inte proffsfotograf men kameran tar raw och något/några av programmen kan kanske hjälpa till att göra bilderna bättre.
 
Lightroom som "huvudprogram" kompletterat med PSE ( eller PS för den fetare plånboken ). Sedan är du hemma... :)

LR kostar idag ca 1200 spänn. Löjligt billigt för det programmet..
 
Jag har alla tre. Lightroom använder jag inte alls, Photoshop Elements använder jag bara för att skriva ut färdiga bilder. All bildbehandling sker i CaptureNX2.

Arbetsflödet är väldigt likt i Lightroom och CNX2 men verktygen skiljer sig en aning. Photoshop behövs inte om du inte vill manipulera bilderna litet mer.

Det sägs att resultatet av Nikons RAW-filer blir bäst i CNX2 men jag har egentligen inte jämfört så noga med Lightroom. Jag har lärt mig CNX2 och uppskattar det speciellt för vissa verktyg som bara finns där men som kan köpas som plugin till Lightroom och det är kontrollpunkterna.

Här kommer du förmodligen att få samma svar som om du frågar Nikon/Canon, GT/Expressen mm mm.

/Frode
 
Jag har alla tre. Lightroom använder jag inte alls, Photoshop Elements använder jag bara för att skriva ut färdiga bilder. All bildbehandling sker i CaptureNX2.

Arbetsflödet är väldigt likt i Lightroom och CNX2 men verktygen skiljer sig en aning. Photoshop behövs inte om du inte vill manipulera bilderna litet mer.

Det sägs att resultatet av Nikons RAW-filer blir bäst i CNX2 men jag har egentligen inte jämfört så noga med Lightroom. Jag har lärt mig CNX2 och uppskattar det speciellt för vissa verktyg som bara finns där men som kan köpas som plugin till Lightroom och det är kontrollpunkterna.

Här kommer du förmodligen att få samma svar som om du frågar Nikon/Canon, GT/Expressen mm mm.

/Frode

Frode
Kan du göra panorama och fokus stacking med CNX2? Fungerar det bra med att skärpa bilderna?
 
Frode
Kan du göra panorama och fokus stacking med CNX2? Fungerar det bra med att skärpa bilderna?

Har inte testat och har ingen aning. Jag ser CNX2 som ett verktyg att framkalla bilderna. Som jag skrev så ser jag CNX2 och Lightroom som liknande verktyg. Skall man pyssla med manipulation, t ex fokusstacking och panorama, kanske Photoshop är saken. Jag har gjort något panorama för något år sedan och tror jag använde Photoshop Elements.

För skärpning funkar CNX2 mycket bra. Det går t ex att måla ut skärpa med pensel precis som i Adobes program men det går också t e x att skärpa separata färgkanaler, vet inte om det funkar i Adobes.

/Frode
 
Har inte testat och har ingen aning. Jag ser CNX2 som ett verktyg att framkalla bilderna. Som jag skrev så ser jag CNX2 och Lightroom som liknande verktyg. Skall man pyssla med manipulation, t ex fokusstacking och panorama, kanske Photoshop är saken. Jag har gjort något panorama för något år sedan och tror jag använde Photoshop Elements.

För skärpning funkar CNX2 mycket bra. Det går t ex att måla ut skärpa med pensel precis som i Adobes program men det går också t e x att skärpa separata färgkanaler, vet inte om det funkar i Adobes.

/Frode

Har använt Photoshop i snart 10 år, men blivit nyfiken på och köpt Lightroom 4 och har jobbat med det i några månader. Vet inte ännu hur jag skall ställa mig till bytet/kompletteringen. Kommer troligen alltid att behöva Photoshop. Har ex v en panoramabild över Monument Valley i Arizona som går över mina 2 skärmar och det räcker ändå inte till. Panorama på landskapsbilder är jättehäftigt.
CNX2 har jag aldrig provat, därför var jag lite nyfiken.
 
Tack för svar.

Kanske räcker det med Photoshop Elements för min del. Avstår alltså Lightroom 4.

Måste skynda på att besluta mig. Kampanjpris just nu.
 
Tack för svar.

Kanske räcker det med Photoshop Elements för min del. Avstår alltså Lightroom 4.

Måste skynda på att besluta mig. Kampanjpris just nu.


Har köpt Elements 11 och är mycket besviken på Organiseraren. Hittar inte bilderna i mapparna och skärmen är fyll med mer eller minder onödiga menyer. Och från Adobe är det inte till hjälp. Har tittat på ACD See Pro 6
 
Usch då - och jag som just beställt PSE 11 (kommer med budfirma i morgon).

Jaha, då gäller det att hitta någon som skall få ytterligare en julklapp.

(Hoppsan ! Tittade på din profil och såg att du bor i den "by" där jag är född.
 
När det gäller redigering så påverkar LR hela bilden.
Så fort du vill peta på ngn del av bilden så behöver man ett annat program.

LR är egentligen en databas för att hålla reda på bilder, det är dess styrka.
Sen kan man publisera o greja men det har jag aldrig pysslat med.
 
När det gäller redigering så påverkar LR hela bilden.
Så fort du vill peta på ngn del av bilden så behöver man ett annat program.

LR är egentligen en databas för att hålla reda på bilder, det är dess styrka.
Sen kan man publisera o greja men det har jag aldrig pysslat med.

Det är var väl inte sant.
 
När det gäller redigering så påverkar LR hela bilden.
Så fort du vill peta på ngn del av bilden så behöver man ett annat program.

LR är egentligen en databas för att hålla reda på bilder, det är dess styrka.
Sen kan man publisera o greja men det har jag aldrig pysslat med.

Det där är ju helt helt fel, det finns ju flera verktyg i LR som man kan använda för partiell redigering.
 
Det där är ju helt helt fel, det finns ju flera verktyg i LR som man kan använda för partiell redigering.
Visa gärna hur du lägger på en skärpa i en del av bilden i LR. Det kan ju vara bra att kunna.
Eller när du mörkar vissa objekt som inte är snygga raka horisonter. Jo det kan jag ju själv med penseln när jag tänker efter.
Eller vrider färgteckningen på en häst i landskapet så att den ser solbelyst ut.
 
Visa gärna hur du lägger på en skärpa i en del av bilden i LR. Det kan ju vara bra att kunna.
Eller när du mörkar vissa objekt som inte är snygga raka horisonter. Jo det kan jag ju själv med penseln när jag tänker efter.
Eller vrider färgteckningen på en häst i landskapet så att den ser solbelyst ut.

Som du själv skriver,så använder man justeringspenseln, gäller även när man vill ändra färgteckningen.

Sen håller jag med Rommel, skall man manipulera en bild så är inte LR bästa valet.
 
Senast ändrad:
Det finns ännu fler effektval för justeringspenseln om man klickar med musen vid "Effekt"
 

Bilagor

  • Lightroom pensel.jpg
    Lightroom pensel.jpg
    14 KB · Visningar: 714
Har köpt Elements 11 och är mycket besviken på Organiseraren. Hittar inte bilderna i mapparna och skärmen är fyll med mer eller minder onödiga menyer. Och från Adobe är det inte till hjälp. Har tittat på ACD See Pro 6

Håller med om oecaniseraren. Köpre Elements 10 värdelöst, kastade programmet. CS och Bridge är det inget som slår
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.