Annons

Lightroom 4 gör bilderna snyggare

Produkter
(logga in för att koppla)
För ett par veckor sedan fick jag en aha-upplevelse när jag tog upp en bild i Lightroom 4. Det var en bild jag alltid gillat innehållsmässigt men där den tekniska kvaliteten inte gjorde den rättvisa. Jag trodde att det var en "förlorad" bild, men när jag lät rawmotorn i Lightroom 4 ta sig an bilden så blev resultatet häpnandsväckande.

Jag har försökt visa det här i ett klipp jag gjort:

http://www.bilderavmig.se/index.php...deo-om-hur-lightroom-4-goer-bilderna-snyggare

Är det någon annan som fått en liknande upplevelse av att "sämre" bilder plötsligt ges rättvisa i Lightroom 4?
 
Tjena,

Kanske bara jag som är dum, men när du kör LR3 algoritmen står ju tex kontrast på +49 och i LR4 kontrast -4. Skulle det på något sätt vara samma kontrast? Om inte kan du inte göra om samma fast med samma settings?

Helt klart att bild från LR4 är bättre, men jag vet ju hur mycket som beror på att setting har helt andra värden och vad som beror på nya algoritmer.

Bra video iaf.
 
Jag gör nog lite av samma reflektion. Illustrationen i videon jämför päron och äpplen. De skillnader som syns i bilden beror till stor del att reglagen står olika - inte i sig på bytet mellan processversionerna. Om man tar en bild där man inte har gjort några redigeringar och sedan switchar mellan de olika processversionerna så ser man inga tydliga skillnader tycker jag.

Jag håller dock med om att LR 4 innebär en förbättring - speciellt clarity-verktyget är som Magnus säger mycket bättre och ger inte alls samma negativa bieffeketer.

Allt ovanstående sagt med reservation för att jag inte använt LR 4 så värst mycket ännu.
 
Den enda förändring jag gör är att byta processversion. Med det följer att Lightroom justerar olika inställningar.

Min jämförelse handlar alltså om hur samma bild blir så mycket bättre utan att man behöver göra något annat än att byta processversion. Om jag hade börjat justera reglagen hade jämförelsen blivit mellan äpplen och päron. :)
 
Den enda förändring jag gör är att byta processversion. Med det följer att Lightroom justerar olika inställningar.

Min jämförelse handlar alltså om hur samma bild blir så mycket bättre utan att man behöver göra något annat än att byta processversion. Om jag hade börjat justera reglagen hade jämförelsen blivit mellan äpplen och päron. :)

Jo men du utgår ju ifrån en bild som är justerad.

Gör fölljande:

Skapa en ny virtuell kopia.
Gå till develop.
Tryck reset.

Du har då en bild såsom den ser ute default vid import.

Om du då växlar mellan mellan processversionerna så kommer du se att skillnaderna är marginella.

Att du blev nöjd med resultatet på bilden i din video var bra men man kan inte dra den slutsatsen att byte av processversion alltid leder till en förbättring.

Den gängse rekommendationen bland experterna på nätet tycks ju vara att man inte skall uppdatera alla sina bilder till den nya versionen i batch utan göra det bild för bild eftersom resultaten kan variera.

Sedan håller jag med dig om den grundläggande slutsatsen - verktygen i LR4 är förbättrade och ger möjlighet till ett bättre slutresultat.
 
Jo men du utgår ju ifrån en bild som är justerad.

Gör fölljande:

Skapa en ny virtuell kopia.
Gå till develop.
Tryck reset.

Du har då en bild såsom den ser ute default vid import.

Om du då växlar mellan mellan processversionerna så kommer du se att skillnaderna är marginella.

Att du blev nöjd med resultatet på bilden i din video var bra men man kan inte dra den slutsatsen att byte av processversion alltid leder till en förbättring.

Den gängse rekommendationen bland experterna på nätet tycks ju vara att man inte skall uppdatera alla sina bilder till den nya versionen i batch utan göra det bild för bild eftersom resultaten kan variera.

Sedan håller jag med dig om den grundläggande slutsatsen - verktygen i LR4 är förbättrade och ger möjlighet till ett bättre slutresultat.

Vi pratar nog om olika saker.

Med mitt klipp ville jag visa att enbart genom att byta processversion kan en tidigare redigerad bild förbättras, på grund av den nya "motor" Adobe stoppat in i Lightroom. Har man bilder som man tror kan bli bättre kan man därmed prova att enbart byta processversion.

Notera att exponeringen står på noll i den tidigare bildversionen. När jag byter till PV 2012 sänker Lightroom exponeringen med ett halvt steg.

Det finns - precis som du skriver - ingen som helst anledning att göra en total uppgradering till processversion 2012 på alla bilder man har. En så omfattande process är helt onödig.

Att vissa bilder kan bli sämre om man byter processversion är sannolikt fullt möjligt. Jag tror dock att man generellt kan vara rätt säker på att om någon förändring sker så är den till det bättre.
 
Jag gör nog lite av samma reflektion. Illustrationen i videon jämför päron och äpplen. De skillnader som syns i bilden beror till stor del att reglagen står olika - inte i sig på bytet mellan processversionerna. Om man tar en bild där man inte har gjort några redigeringar och sedan switchar mellan de olika processversionerna så ser man inga tydliga skillnader tycker jag.

Reglagen står visserligen olika, men det beror på att Lightroom 4 har en annan skala än tidigare versioner av programmet.
 
Era reflektioner är intressanta, och jag ska kika lite mer ingående på vad som faktiskt händer. Att bilderna blir bättre är likafullt ett faktum - och roligt. :)
 
Det är lite svårt att se på videon för mig men om jag ser rätt så har du i ursprungsbilden gjort ett antal justeringar av clarity, brightness och kontrast.

När du sedan byter processversion så försöker Lightroom uppenbarligen översätta dina gamla redigeringar till de nya verktygen. Ett exempel är ju att brightness inte längre finns så översätts den justeringen till exposure.

Därför blir det skillnad mellan bilderna.

Om du däremot utgår ifrån en bild som inte är redigerad alls så kommer byte av processversioner inte ge någon uppenbar förbättring.

I det här fallet upplever du att förändringen är till det bättre men jag tror det är farligt att anta att det blir så på alla bilder.

Däremot kan det mycket väl vara värt att gå tillbaka och se över gamla bilder och se vad som händer när man konverterar och se om man kan nå ytterligare förbättringar.

Samma sak gällde ju förra gången det kom en ny processversion. Då var det brusreduceringen som var kraftigt förbättrad och jag gick igenom hundratals gamla hög-ISO bilder och bytte processversion och ändrade reglagen för brusreduceringen.
 
Jag roade mig med att gå igenom ett 20-tal fågelbilder där jag bytte processversion. Skillnaden är hårfin och någon dramatisk förbättring kan jag inte påstå att det blir.
 
I det här fallet upplever du att förändringen är till det bättre men jag tror det är farligt att anta att det blir så på alla bilder.

Däremot kan det mycket väl vara värt att gå tillbaka och se över gamla bilder och se vad som händer när man konverterar och se om man kan nå ytterligare förbättringar.

Samma sak gällde ju förra gången det kom en ny processversion. Då var det brusreduceringen som var kraftigt förbättrad och jag gick igenom hundratals gamla hög-ISO bilder och bytte processversion och ändrade reglagen för brusreduceringen.

Alla bilder blir inte bättre, det tror inte jag heller. Däremot vidhåller jag att Lightroom 4 gör det möjligt att göra bilder snyggare/bättre än någonsin i Lightrooms historia.

Jag har hittills bara blivit positivt överraskad över den nya processversionens sätt att hantera bilddata. Givetvis kan det dock finnas bilder som inte blir bättre. Konstigt vore annars.

När det gäller brusreduceringen gjorde jag precis samma sak. Jag har även ett märksystem för att enkelt hitta bilder jag tagit som har bra innehåll men bristande teknisk kvalitet. Varje gång Lightroom uppdateras brukar jag gå igenom dem och se om det går att "lyfta" någon till en högre teknisk kvalitet.
 
Jag har inte märkt någon skillnad bara av att byta processversion och inte göra något mer med bilden. Däremot är det, som flera redan skrivit, lättare att få ett bra resultat med de nya reglagen. Det är roligare och känns mer intuitivt att jobba med dem. De är verkligen kraftfulla, så man får hålla igen lite ibland.

När det gäller brusreducering/skärpning var det ju en stor förbättring i LR3 men i 4:an verkar det inte ha skett något mer. Det är sig likt.
 
Om jag vill uppdatera processversionen på en bild jag redan jobbat med i Lightroom 3 så gör jag först en virtuell kopia utifrån den importerade originalversionen av filen utan några redigeringar och konverterar den istället. Anledningen till att jag inte vill ha med tidigare ändringar är dels att jag tycker det blir svårt att förstå exakt vad som förändrat vad i bilden och hur jag jobbar vidare om jag vill förändra något specifikt, dels för att jag tycker många verktyg är mycket bättre i 4:an så jag gör hellre redigeringen från början.

Sedan finns det ingen anledning till att uppgradera processversionen på en bild som man redan jobbat med och är nöjd med resultatet, det finns inget som säger att den blir "snyggare" bara för att man uppgraderar.
 
Jag tog en del porträttbilder häromdagen och laptopen bilderna landade i hade en äldre version av Lightroom. När jag kom hem importerade jag in katalogen till Lightroom 4 på min stationära PC och då kunde jag jämföra äldre och nyare processen på bilder jag inte justerat. Min känsla är att det är en rätt subtil skillnad, men att bilderna i nya processen med defaultinställningarna ger en aning bättre detaljer och att bilden är lite "klarare" på ett odefinierbart sätt, som att man putsat rutan lite grann. Det är dock en rätt liten skillnad och man kan ju undra om det är något man bara ser för att man vill se det eller om det har att göra med lite olika defaultinställningar. Kanske kan man få bilderna att se likadana ut om man bara justerar reglagen lite. Det är ingen dramatisk skillnad i alla fall.
 
Sedan finns det ingen anledning till att uppgradera processversionen på en bild som man redan jobbat med och är nöjd med resultatet, det finns inget som säger att den blir "snyggare" bara för att man uppgraderar.

Man kan alltid prova och se om förbättringar är möjliga, men troligen har man mer att vinna på att ta sig an bilder man tidigare inte tyckt vara så bra som de har potential att vara.
 
Jag tog en del porträttbilder häromdagen och laptopen bilderna landade i hade en äldre version av Lightroom. När jag kom hem importerade jag in katalogen till Lightroom 4 på min stationära PC och då kunde jag jämföra äldre och nyare processen på bilder jag inte justerat. Min känsla är att det är en rätt subtil skillnad, men att bilderna i nya processen med defaultinställningarna ger en aning bättre detaljer och att bilden är lite "klarare" på ett odefinierbart sätt, som att man putsat rutan lite grann. Det är dock en rätt liten skillnad och man kan ju undra om det är något man bara ser för att man vill se det eller om det har att göra med lite olika defaultinställningar. Kanske kan man få bilderna att se likadana ut om man bara justerar reglagen lite. Det är ingen dramatisk skillnad i alla fall.

Jag håller helt med dig. Det är ingen stor initial skillnad men jag tycker att man får ett bättre utgångsläge i PV2012 jämfört med tidigare versioner.
 
Jag tror nog vi alla är överens.

1) Lightroom 4 har förbättrade verktyg som gör att man kan nå ett bättre slutresultat än vad som är möjligt med tidigare version.

2) För bilder som man redan redigerat i tidigare version bör bytet till den nya processversionen ske "manuellt" så att man kan se vilka förändringar det ger.
 
Jag roade mig med att gå igenom ett 20-tal fågelbilder där jag bytte processversion. Skillnaden är hårfin och någon dramatisk förbättring kan jag inte påstå att det blir.

Jag har också provat ,och min erfarenhet är att bilder som är skruvade mycket ändrar sig mer än bilder som är bra direkt ur kameran. Där är skillnaden väldigt liten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.