Annons

Lightroom 4 eller Caputure NX2

Produkter
(logga in för att koppla)

joel olofsson

Aktiv medlem
Hej! :)
Känner att jag vill ha ett bättre raw program (än camera raw 5,5 som hängde med mitt elements 8) efter att ha sett raw kusen som följde med senaste magasinet och nu undrar jag alltså följande: Lightroom 4 eller Caputure NX2.
Tacksam för svar.
Fotohälsningar //Joel
 
Båda går att ladda ner och testa. Jag har använt CaptureNX2 i flera år och har svårt att tänka mig något annat. Resultatet blir väldigt bra. Många tycker det är knöligt att använda men jag anser att arbetsgången är ungefär likadan som i Lightroom. Jag har LR också.

Det jag inte gillar i Lightroom är att bilderna måste importeras innan jag kan behandla dem. Jag håller ordning på bilderna i filsystemet, taggar dem osv i ViewNX så jag har inget behov av katalogiseringen i LR, det blir bara jobbigt.

Backup tar jag manuellt till externa diskar.

Min arbetsgång är som följer.
- tanka över bilderna till datorn via kortläsare
- titta på dem, tagga och betygsätt i ViewNX, radera mm
- öppna dem från ViewNX i CaptureNX och behandla, skala ner för webben mm

Jag föreslår att du testar båda och ser vilket du trivs bäst med. En fördel med LR är att det finns många som kan det och mycket kurser och material att titta på.

/Frode
 
Hej!

Jag använder faktiskt båda. Om jag gör något kommersiellt laddar jag först in bilderna i Capture NX 2 och spar sedan ut dom i TIFF. Laddar sedan in TIFF-filerna i LR4 för en sista fix.

Capture NX 2 är oslagbart när det gäller färg, skärpa och kontrast. Punkt slut, spelar ingen roll hur skillad du är i PS. Så länge du fotar Nikon dvs.

Jag använder dock sällan Capture NX 2, jag använder mest mina VSCO presets i LR4. Men för arkitekturjobb eller produktfoto är Capture NX 2 riktigt bra.

Du kan kolla in min sida/blogg, flertalet bilder där har gått genom C NX2 och LR3. Senaste inlägget med klockan har gått i C NX2.

http://stefanhellberg.com

Lycka till!
 
Hur är "soreranen" i lr?
Jobbar man med utforskare-mapparna eller slipper man det som i oranizer?
Har testat View NX men bara nåra veckor för ett par år sen. Samma fråga där: Jobbar man med utforskare-mapparna eller slipper man det som i oranizer?
//Joel
 
Hur är "soreranen" i lr?
Jobbar man med utforskare-mapparna eller slipper man det som i oranizer?
Har testat View NX men bara nåra veckor för ett par år sen. Samma fråga där: Jobbar man med utforskare-mapparna eller slipper man det som i oranizer?
//Joel

I ViewNX har du mapparna precis som i Utforskaren. I LR vet jag inte.

/Frode
 
I ViewNX har du mapparna precis som i Utforskaren. I LR vet jag inte.

/Frode
okej. Det jag hatar mest med foto är att sortera fotona i datorn. I elements har jag alltid importerat bilderna i automatiska mappar namngivna efter fotogaferingdatum och gjort all hantering som man vanligen gör i utforskaren där. som flytta till usbsticka, säkerhetskopiera mm.
//Joel
 
Har provat både LR och ACR, och inget av de två kommer i närheten av NX2.
Du kan göra så mycket mer med en NEF i NX2, som ovanstående inte klarar.
Bla Nikons Picture Control och Color Control, Vitbalans, mm

Jag har alltid haft Nikon, har dock aldrig provat NX2. Har svårt att tänka mig att det kan göra något som LR4 inte kan, men nu när du säger det så måste jag ju "find out the hard way".
 
Jag tillhör också dom som mycket hellre använder Capture NX2 (CNX2) mycket hellre än LR.

CNX2 pratar bättre med Nikons kameror och NEF-filer. Du kan göra Picture Controls som du kan lägga till både i kameran och CNX2 och jobba i bägge med dom. CNX2 läser också NEF-filerna "bättre" och får med sig alla inställningar från kameran, du kan givetvis ändra dessa men det utgör för mig en bra start eftersom man kan börja processen redan i kameran.

Jag tror inte CNX2 kan speciellt mycket mer än vad LR kan, men jag kommer mycket snabbare och enklare till mitt önskade resultat med CNX2.

Det finns dock en brasklapp att slänga in angående CNX2 och det är att det fungerar bäst om man fotar med Nikonobjektiv eftersom det inte klarar av att korrigera för tredjepartsobjektiv. Fotar du mest med ditt Sigma 200-500 f2.8 så får du nog dras med någon annan produkt.

/Karl
 
Jag har alltid haft Nikon, har dock aldrig provat NX2. Har svårt att tänka mig att det kan göra något som LR4 inte kan, men nu när du säger det så måste jag ju "find out the hard way".

Tycker jag absolut du ska göra, tror det finns att ladda ner och testa.
Det förutsätter dock att du fotar i RAW, och att din PC/Mac inte är för "slö" NX2 älskar mycket RAM.
 
Tycker jag absolut du ska göra, tror det finns att ladda ner och testa.
Det förutsätter dock att du fotar i RAW, och att din PC/Mac inte är för "slö" NX2 älskar mycket RAM.

Fotar i RAW och har dator av senare modell. Dock är alla mina filer på datorn i DNG-format då jag konverterar direkt i överföringen från kameran.
 
Då sitter du här hårt fast i Adobes grepp.

/Karl

Varför det?

DNG är ju det mest öppna filformat som finns. Adobe har ju tillochmed i licensen skrivit att den som arbetar för att stänga formatet automatiskt förlorar rätten att använda det. Själj kör jag förvisso DNG med inbäddad NEF. Disk är billigt ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.