Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 4 eller Caputure NX2

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad, lite mer exakt, menar du?

Enligt mig är bildhanterngsbiten i LR en våt dröm helt enkelt. :)
I ellements oranizer jobbar man ju med album och behöver inte röra mapparna i utforskaren. Är det lika dant i LR? (hoppas det för att bild hantera med mapparna i utforskaren är ett helsike men femtielva mappar)
fotohälsningar //joel
 
I ellements oranizer jobbar man ju med album och behöver inte röra mapparna i utforskaren. Är det lika dant i LR? (hoppas det för att bild hantera med mapparna i utforskaren är ett helsike men femtielva mappar)
fotohälsningar //joel

Jag har ett par hundra tusen bilder i min LR-databas, och jag bryr mig inte ett dugg om hur de är lagrade fysiskt på hårddiskarna, för det spelar ingen roll ärligt talat.

Jag har valt att dumpa allt i en "\ÅÅÅÅ\ÅÅMMDD"-struktur bara för att hålla nere antalet bilder per mapp (eftersom de flesta filsystem blir långsamma om man har mer än några tusen objekt i samma mapp).

Det ENDA som är intressant i LR är metadatan man tilldelar sina bilder. Resten spelar ingen roll.

Nej, jag rör aldrig mina bilder utanför Lightroom, jag importerar dem via Lightroom, jag hanterar dem i Lightroom. Tillochmed publiceringen till Facebook/Flickr/kunder gör jag direkt ifrån LR.

Det är väl egentligen bara till fotosidan jag hanterar filerna manuellt på grund av att det inte finns någon metod för att direktpublicera dem.
 
Jag har valt att dumpa allt i en "\ÅÅÅÅ\ÅÅMMDD"-struktur bara för att hålla nere antalet bilder per mapp (eftersom de flesta filsystem blir långsamma om man har mer än några tusen objekt i samma mapp)
Jag gör lika dant och kopierar bilder som ska ut till tillexempel fotosidan i en speciell mapp i biblioteket.
Men bara det är väldigt enkelt att sortera, hitta och leta bilder i LR så.
 
Eftersom man uppenbarligen måste "importera" bilder i Capeture antingen direkt från utforskaren eller från view nx som använder samma mappar som i utforskaren för att sortera bilder så tycker jag valet är ganska enkelt efter det jag fått veta.
Några invändningar? ;-)
//Joel
 
Eftersom man uppenbarligen måste "importera" bilder i Capeture antingen direkt från utforskaren eller från view nx som använder samma mappar som i utforskaren för att sortera bilder så tycker jag valet är ganska enkelt efter det jag fått veta.
Några invändningar? ;-)
//Joel

Vill man ha bilderna sorterade på det viset är det ett lätt val. Jag vill organisera bilderna som jag vill och tycker CaptureNX2 fungerar bättre för mig.
Sedan att bildbearbetningen går så mycket enklare och snabbare för mig i CNX2 gjorde valet enkelt för mig.

/Karl
 
Jag använder både LR och NX2. Samt någon gång PS.
LR för att organisera, snabbeditera samt exportera till blogg, dropbox print etc..
NX för mer avancerad bildbehandling. När man lärt sig programmet är kontrollpunkterna en dröm jfrt med PS lagerhantering och maskning.
PS använder jag för liquify, cloning editering på pixelnivå m.m.

Tyvärr har jag inte hittat någon bra LR plugin för att slippa importera bilderna som jag öppnat och sen behandlat i NEF format i NX.
Behandlar jag dem som TIFF (extern editor NX) så slipper jag importen men då har jag ingen redigeringshistoria.

Rob Cole har gjort en plugin som extraherar JPG ur NEF som öppnats med LR

http://www.robcole.com/Rob/ProductsAndServices/NxTooLrPlugin/index.cfm

Jag har dock inte kommit helt överens med färghanteringen ännu. De renderade JPG filerna stämmer inte helt överens med hur det ser i NX.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.