Annons

Lightroom 4.1 skarp version ute nu...

Produkter
(logga in för att koppla)
Och du har "glömt" ett "e" i ute! ;-)
Även frasen "har varit ut och lämnat bort" är lite konstig. ;-)

Du har rätt men jag kan försöka skylla på min pedersöredialekt från österbotten i finland :) . Vissa ord blir lite som från västerbotten och norrbotten, inte blir int och ute blir ut.
 
Du har rätt men jag kan försöka skylla på min pedersöredialekt från österbotten i finland :) . Vissa ord blir lite som från västerbotten och norrbotten, inte blir int och ute blir ut.

OK! Ursäkten/förklaringen godtages. ;-)
Själv kommer jag från Skåne, Malmö närmare bestämt, och vi har också en del egenheter i skånskan och malmöitiskan. Det är det som till viss del är charmen med våra dialekter!
 
Trögheten som RC1&2 hade problem med i Develop-modulen verkar vara borta, äntligen.
 
Jag installerade 4.0 på min i och för sig gamla dator men där 3.6 fungerar fullt tillfredsställande (windows 7). Efter ett par veckor stod jag inte ut längre med segheten bl a i developdelen utan gick tillbaka till 3.6.

Nu skulle jag väldigt gärna vilja höra - gärna från flera personer - att segheten är borta och att prestanda är fullt jämförbar med 3.6. Vad glad jag skulle bli då! :)

/Per
 
Jag installerade 4.0 på min i och för sig gamla dator men där 3.6 fungerar fullt tillfredsställande (windows 7). Efter ett par veckor stod jag inte ut längre med segheten bl a i developdelen utan gick tillbaka till 3.6.

Nu skulle jag väldigt gärna vilja höra - gärna från flera personer - att segheten är borta och att prestanda är fullt jämförbar med 3.6. Vad glad jag skulle bli då! :)

/Per

Jag hade precis samma problem, upplever att denna 4.1 tuffar på ungefär som 3.6.

EDIT: Var nog lite snabb, det hängde sig precis, dock inte lika länge som tidigare. Det är bättre men inte hundra.
 
Senast ändrad:
Men det är något mysko med kopplingen LR4 -> CS6.
Om jag väljer antingen en CR2 eller DNG fil från LR4 och väljer "Edit in CS6" så dyker "snurran" och "termometern" som visar "Reading Camera Raw format" upp i CS6 och det tar ca 15 sekunder innan bilden öppnas och dyker upp på skärmen. En PSD fil öppnas däremot omdelbart, typ. Detta trots att PSD filen är större, vanligen mycket större, än mina CR2 resp DNG filer.

Det hjälpte inte trots att jag nu har även uppdaterat till ACR 7.1 i CS6.
 
Min spontana reaktion var att bilderna dyker upp mycket snabbare både i Library och Develop modulerna. 4.1 verkar allmänt piggare än 4.0 :)


// Jani
 
Jag har ingen aning, men jag gissar att anledningen till att de inte finns med går att hitta hos Olympus. Tänkte helt enkelt om du som kör Olympus visste mer.

Det finns heller inga profiler för min Sonykamera, men det lär ska gå att göra egna profiler om man känner behovet av det. Det är nog som sagt snarast upp till kameratillverkarna att göra profiler - Adobe har nog fullt upp med annat :)
 
Men det är något mysko med kopplingen LR4 -> CS6.
Om jag väljer antingen en CR2 eller DNG fil från LR4 och väljer "Edit in CS6" så dyker "snurran" och "termometern" som visar "Reading Camera Raw format" upp i CS6 och det tar ca 15 sekunder innan bilden öppnas och dyker upp på skärmen. En PSD fil öppnas däremot omdelbart, typ. Detta trots att PSD filen är större, vanligen mycket större, än mina CR2 resp DNG filer.

Det hjälpte inte trots att jag nu har även uppdaterat till ACR 7.1 i CS6.

Hmm, jag har testat med flera Canon RAW-filer och DNG-filer men inga konstigheter för min del.
Jag har också uppdaterat till ACR 7.1.
// Jani
 
Är det bara jag som tycker att Lightroom 3 är bättre än 4? Känns som att 4:an är mycket långsammare än 3:an, kanske beror på min dator, vad vet jag.

Skulle gärna vilja veta om de har "piffat" upp 4.1:an lite så att det går snabbare, någon som vet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.