Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 3, importera bild igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett annat problem vid import av bilder i LR. Jag får med andra nyckelord (samma 8 nyckelord hela tiden) än de jag anger vid importen. Efter varje import får jag markera bilderna ock klicka bort "skräpet". Hur får jag bort de 8 nyckelorden som spökar?

/Torbjörn

Du har inte ett "preset" som innehåller de åtta nyckelorden, och som är valt att läggas till de bilder som importeras?
 
Jag har ett annat problem vid import av bilder i LR. Jag får med andra nyckelord (samma 8 nyckelord hela tiden) än de jag anger vid importen. Efter varje import får jag markera bilderna ock klicka bort "skräpet". Hur får jag bort de 8 nyckelorden som spökar?

/Torbjörn

Kolla noga hur det ser ut i högerspalten innan importen. Kolla särskilt hur det ser ut under: Apply During Import. och där i rutan för Keywords. Där har du troligen problemet.
 
Lightroom förvirrar tydligen igen. Vad man måste veta om när man jobbar med Lightroom är att programmet aldrig påverkar bildfilerna som importerats. Ändrar man exponering, vitbalans eller någon av de många andra inställningarna så förblir bildfilen helt orörd. Detta gäller även beskärning.

Efter att man importerat en bild i Lightroom så ska man aldrig använda sig av något annat än Lightroom för att flytta runt på bilden på hårddisken eller mellan hårddiskar. Använder man något annat så tappar Lightroom koll på var bilden finns någonstans. Skulle man ändå ha råkat göra det finns det, som någon nämner, sätt att reparera skadan.

Vid import så kollar Lightroom om en bild redan är importerad, är den det så går det inte importera den igen. Detta är dock en funktion som går att stänga av, men normalt sett så bör man alltså inte göra det för att undvika dubbelimport - det leder bara till förvirring och oreda om man inte vet vad man sysslar med. När Lightroom upptäcker en fil som redan är importerad så gråas den ut i importskärmen, på det vis som TS skriver.

Efter man har gjort en export av en bild så behöver man inte importera ursprungsbilden igen för att kunna ändra inställningarna och sen göra en ny export. Man letar bara upp ursprungsbilden inne i lightroom.

Rekommenderar att man plockar upp någon bok eller ser någon video som förklarar hur Lightroom fungerar.
 
hjälp

Jag gick in i Visa i Utforskaren och då hämtar den bilden, originalbilden, och då är den nu liten i storlek. 2420*1613, 233 Kb.

Jag är medveten om att Lightroom inte ska arbeta på detta viset, men hur har jag då gjort för att den ska ha blivit så här? det är alltså inte bara just denna bilden det har hänt med. även flera. inte alla, men flera=) hur har jag lyckats?!

Jag har även gått in och exporterat på nytt med ny o större storlek, men det går inte att ändra tillbaka. Kan man på något annat sätt fixa till det så att man kan få en bra upplösning till en större bild eller är jag helt utom räddning?
 
Senast ändrad:
Är dina originalbilder i JPG, är det så att du exporterat in i samma katalog där dina originalbilder ligger och på så vis skrivit över dessa?

Har du skrivit över dina originalfiler på detta vis och du inte har någon backup, ja då får jag tyvärr säga att dessa bilder är förlorade. Mitt råd är att du skapar en katalog som du exempelvis namnger Export. Denna katalog bör inte ligga någonstans i samma trädstruktur som dina originalbilder, utan helt avskild så minskar du risken för liknande olyckshändelser i framtiden.
 
Senast ändrad:
Jag gick in i Visa i Utforskaren och då hämtar den bilden, originalbilden, och då är den nu liten i storlek. 2420*1613, 233 Kb.

Jag är medveten om att Lightroom inte ska arbeta på detta viset, men hur har jag då gjort för att den ska ha blivit så här? det är alltså inte bara just denna bilden det har hänt med. även flera. inte alla, men flera=) hur har jag lyckats?!

Jag har även gått in och exporterat på nytt med ny o större storlek, men det går inte att ändra tillbaka. Kan man på något annat sätt fixa till det så att man kan få en bra upplösning till en större bild eller är jag helt utom räddning?

Jag föreslår att du läser manualen och sätter dig in i vad Lightroom är och vad som händer vid olika moment. Att be om råd här kommer att förvirra dig mer än hjälpa dig, eftersom de som svarar inte vet hur din installation ser ut. Vi har ingen aning om hur du lagrar dina bilder, vilka mappar du sparar exporter i eller hur pass datorvan du är.

Titta i manualen. Sätt dig in i vad Lightroom är för program och hur du använder det för att snabba upp ditt arbetsflöde med bilder. Du kommer att ha stor nytta av det, och minska risken att göra fel som får tråkiga konsekvenser.
 
Om det är som du säger, att dina originalbilder ersatts med bilder som är mindre både till pixelantal och filstorlek, så antar jag att du lyckats göra en export till samma plats som originalet och sedan kryssat i att du vill skriva över originalet. Mycket dumt, och jag förstår inte varför möjligheten ens ges i Lightroom att göra så. Har du ingen backup så... tja.... tyvärr.
 
När jag scrollar listan med alla nyckelord finns inte de här 8 förbockade med. Hur kan jag se de "preset" som jag ev (av misstag) har gjort?

/Torbjörn
I LR har du under fliken Metadata, "Redigera metadata" scrolla längst ner så ser du om du har nyckelorden där..
 
Jag förstår mig inte riktigt på Lightroom 3. Jag är en relativ ny användare av programmet, och jag importerade först några bilder för att sedan ta bort dom, och då försvann även originalfilen. Jag trodde att lightroom kopierade originalfilen, och att det var kopian man arbetade med?

Hur gör man om man vill ha kvar originalfilen som den är, och jobba med en kopia, så man sedan kan jämföra resultaten, eller gör jag fel?
 
Som tidigare sagts i tråden rör inte lightroom filen överhuvudtaget. Man kan närsomhelst klicka på en symbol under "huvudfönstret" nere till vänster för att jämföra originalutssendet på bilden med som det aktuella utseendet efter redigering.

Vill man ha flera kopior så väljer man att göra en virtuell kopia av filen som man kan redigera vidare.

Oavsett om man har gjort 10 virtuella kopior så är det bara en instruktion om hur originalfilen skall visas för användaren, inget ändras i originalfilen.


Väljer man att ta bort en fil så får man frågan om den även skall tas bort från disk, svarar man då ja så kommer den tas bort från disken och går inte att få tag i igen. (Om den inte ligger kvar i papperskorgen)

Man kan välja om lightroom skall kopiera originalfilen vid importeringen och lägga den på en ny plats, vilket man normalt gör när man överför från ett minneskort exempelvis. Importerar man befintliga bilder på hårddisken vill man normalt ha dem på samma plats de alltid varit och då läggs de bara till i lightrooms katalog.
 
Jag förstår mig inte riktigt på Lightroom 3. Jag är en relativ ny användare av programmet, och jag importerade först några bilder för att sedan ta bort dom, och då försvann även originalfilen. Jag trodde att lightroom kopierade originalfilen, och att det var kopian man arbetade med?

Hur gör man om man vill ha kvar originalfilen som den är, och jobba med en kopia, så man sedan kan jämföra resultaten, eller gör jag fel?

Hej, när du importerar en bild som finns på disken så gör LR i princip en pekare till filen på disken. Om du i LR vill ta bort den så kan man välja att bara ta bort pekaren ("Ta bort" i svensk version) i LR eller att ta bort själva filen på disken ("Ta bort från disk" i svensk version). Väljer man "Ta bort från disk" så tas alltså själva bildfilen bort helt från disken. Vill du bara ta bort den från LR men inte ta bort filen från disken så välj "Ta bort". LR kopierar alltså inte bildfilerna utan skapar bara en databas med pekare till filerna på hårddisken.
 
Som tidigare sagts i tråden rör inte lightroom filen överhuvudtaget. Man kan närsomhelst klicka på en symbol under "huvudfönstret" nere till vänster för att jämföra originalutssendet på bilden med som det aktuella utseendet efter redigering.

> Det enklaste sättet att jämför före- och efterbilder är att trycka Y.

Vill man ha flera kopior så väljer man att göra en virtuell kopia av filen som man kan redigera vidare.

> Ett bra kommando för att göra en virtuell kopia är Ctrl + '. (ctrl + apostrof).

QUOTE]
 
Okej tack för svaren då vet jag!

Ett litet annat program jag har haft.. När jag har redigerat en fil i LR, så ligger den ju kvar i lightroom, men hur gör jag för att exportera ut filen på exempelvis skrivbordet, antingen som en jpeg eller något annat format?
 
Högerklicka på bilden, gå ner till Exportera. Då får du upp olika alternativ, var du vill lägga bilden, filformat och filstorlek t ex.
 
tack så mycket!

Så hur mycket man än redigerar så rör inte LR originalbilden, utan LR sparar bilden som en "kopia" i programmet själv, och om man vill ha den redigerade bilden så måste man exportera den?
 
Senast ändrad:
En del av oss har varit med sedan LR var på en fri beta. När den sedan släpptes var det ett program med en bråkdel av vad det har idag i version 3.
Så många av oss har nu våra arbetsflöden i ryggmärgen och har lärt oss en mängd tricks som vi tycker är självklara. Så när vi förklarar för någon som är nybörjare så blir råden onödigt krångliga.
Jag har själv samma problem när jag försöker följa någons beskrivningar om avancerade tekniker i PS.
Så mitt råd är att gå igenom Light room killer tips, från start till mål. Det är gratis men tipsen är i små mumsbitar.
Om du vill ha en mer pedagogisk genomgång så föreslår jag du köper Luminans Landscapes "Lightroom Tutorial" med Michael Reichmann & Jeff Schewe.
Deras råd är praktiska och sedda från en fotografs syn på hur man tar en bild från kamera till utskrift.
En annan "tutorial" de har som också är mycket bra är Camera2Print som är bredare och hanterar hela flödet från exponering till utskrift i "Fine Art Prints"
 
tack så mycket!

Så hur mycket man än redigerar så rör inte LR originalbilden, utan LR sparar bilden som en "kopia" i programmet själv, och om man vill ha den redigerade bilden så måste man exportera den?

Precis. LR bygger på en databas med information om bilderna, samt instruktioner som säger vad du vill göra med bilderna (metadata, keywords, redigeringar m.m.). Själva bilderna som sådana lagras någon annanstans. De finns inte i själva databasen. Databasen har bara pekare som säger "här finns bild A, här finns bild B" o.s.v.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.