Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 3, importera bild igen

Produkter
(logga in för att koppla)
En sak man skall hålla i minnet är att all flytt av bilder, radering av bilder eller göra kopior av bilder alltid skall ske i Lightroom.
Kopior av bilder i Lightroom är lika med virtual copies. Det vill säga samma raw-fil med andra redigeringar.
Hitta aldrig på något i utforskaren i PC eller Finder på Mac med bilderna. Det blir som att finna nyckeln för Lightroom och användaren får inga ledtrådar om det är fågel. fisk eller mitt emellan.
Så gör alltid alla förändringar i LR.

Precis. LR bygger på en databas med information om bilderna, samt instruktioner som säger vad du vill göra med bilderna (metadata, keywords, redigeringar m.m.). Själva bilderna som sådana lagras någon annanstans. De finns inte i själva databasen. Databasen har bara pekare som säger "här finns bild A, här finns bild B" o.s.v.

Jo precis, men den redigerade bilden finns väl inte, såvida man inte har exporterat ut den till skrivbordet eller någon mapp, den ligger bara cachad i LR tills dagen man exporterar den?

Jo precis, men den redigerade bilden finns väl inte, såvida man inte har exporterat ut den till skrivbordet eller någon mapp, den ligger bara cachad i LR tills dagen man exporterar den?

Precis, den redigerade bilden består av originalbilden samt de instruktioner du gett inne i LR. Du ser den redigerade bilden inne i LR. Vill du däremot ha bilden utanför LR så får du exportera.

Tack för det då vet jag, har lärt mig många saker idag!

Är ju perfekt att när man har framkallat en bild, så är det ju den redigerade bilden som ligger i biblioteket, och för att se hur den såg ut original så går man in i den redigerade och väljer för och efter-vy.. korrekt?

Glöm inte att när du exporterat en JPG så finns den inte i LR. Så du bör synka den mapp där du sparade bilden.
Min filosofi är att spara framkallade och exporterade bilder i en undermapp i samma mapp som originalen.
Det gör det lätt att se både raw filerna i original och de framkallade och exporterade jpg jag skapat.
Vill man seda bara se det ena eller det andra går man in i metadata sökningen i Library och väljer filetype och väljer vad man vill se.

Glöm inte att när du exporterat en JPG så finns den inte i LR. Så du bör synka den mapp där du sparade bilden.

Detta är förstås en möjlighet. Man behöver inte ens synka, det finns en lite ruta att kryssa vid export "Add to catalog" och "Add to stack" så slipper man det extra steget men synkroniseringen.

Min gissning är dock att det flesta väjer att inte inkludera exporterade filer i Lightroom. För egen tycker jag det räcker med att ha originalfilen i Lightroom.

Du har helt rätt Anders. Dessutom fick jag lära mig något om att "Addd to cataloge och add to stack".
Här har jag tydligen i alla år kört ett onödigt steg.
Skälet jag också vill ha alla JPG i katalogen är att jag vill se vad jag tidigare gjort med samma fil.
Här kan jag t.ex. ha mappar som föreslagna till beställaren.
Valda av beställaren.
Detta är mitt sätt att hålla reda på detta i LR vilket fungerar bra för mig.
Gudkselov så är LR tillräckligt flexibelt för att jobba på en mångd olika sätt.

Om man exporterar och återimporterar så har man två varianter av samma bild i LR, som två olika bilder. Egentligen är det onödigt eftersom LR "har" båda bilderna som det är: den redigerade samt originalbilden utan justeringar. Justeringarna är ju bara instruktioner i databasen.

En variant är att istället använda "Publish services" som t.ex. låter dig publicera/exportera bilder till en mapp på hårddisken. Du kan t..ex. ha en service per projekt, eller kund eller vad du vill. Ett enkelt högerklick låter dig uppdatera alla bilder inom en service för att återspegla eventuella förändringar du gjort. Du har fortfarande bara en bild i LR men har dessutom aktuella exporterade bilder utanför LR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar