Annons

Lightroom 2 - synca keywords?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

När man importerar foton kan man ju lätt ange ett antal keywords och då läggs dess på ALLA foton som man importerar. En bra funktion. Vad som är mindre bra är dock att dessa keywords ligger kvar till nästa import. Rätt så sällan har jag ju samma keywords vid två olika importer. Nåväl, det är ju bara att vara noggrann så löser det sig.

Min egentliga fråga gäller hur man kan applicera samma kyewords till flera foton samtidigt när de väl är importerade i LR?

Om jag i Library modulen markerar flera foton, expanderar Keyword list, högerklickar ett keyword, då kan jag välja "Add this keyword to selected photos". Vilket i och för sig är bra, men om jag vill lägga till flera olika keywords måste jag upprepa proceduren, eller?

Jag skulle önska att jag kunde markera flera foton, högerklicka och välja add keywords och sedan skriva in flera. Eller att det fanns en "sync" funktion liknande den som finns för metadata eller bildredigeringar i develop modulen.

Har jag missta något?

Mvh
Anders
 
Japp, det har du :)

När du är i Grid-view markera dom bilder det gäller, klicka på sprayburken och skriv in det aktuella ordet, och sedan klickar du på vilken som helst av dom markerade, så blir alla dom taggade.

Och om den inte finns framme på verktygslisten, så klickar du på pilen längst till höger i listen och väljer Painter, så kommer den fram.

Jag använder alltid sprayburken, när jag taggar, för ofta vill jag tagga typ bild 3, 9, 17, 23 och 35 med ordet "Rödklöver" tex. Och istället för att markera bilderna, så väljer jag sprayburken, skriver in ordet, och sedan rullar jag igenom miniatyrerna och "målar" på dom aktuella bilderna.
Tycker det gär snabbare än att markera bilderna först.
 
Stor tack Jörgen - hade helt glömt bort den lilla burken!!

Den gör precis det jag vill!


EDIT: ? Fast nu när jag testar så verkar det inte fungera?? Keyworden "tar inte"....

Jag måste vara söndagstrött....?
mvh
Anders
 
Senast ändrad:
Jag tror att du klickar på miniatyrerna i "filmstripen" och där "tar" den inte.
Slå på Gridview, och klicka på miniatyrerna där uppe, så ska det nog funka.

Edit
Kom att tänka på en annan sak, när du skrivit in keywordet, så tryck "Return" en gång, eller klicka någonstans utanför ordrutan, så den blir grå. Annars är ordet inte registrerat.
 
Nu fattar jag ingenting...


Jag är i Library, Grid-view.

Markerar två bilder, spelar ingen roll om jag gör det i griden eller i stripen. Klickar sedan på ett Keyword Suggestion. Då får båda bilderna samma keyword - precis det som jag inte trodde fungerade när jag skrev mitt inlägg....

Samma sak om jag trycker en "4" så får alla markerade bilder ratingen fyra.

Däremot - om jag använder "paintern" då händer ingenting, oavsett om jag väljer keywords, rating eller någon annat....

Märkligt....

Mvh

Anders
 
Aha - nu fattar jag äntligen, tror jag.... Man måste ju också klicka med paintern på markerad/markerade bilder.

Ibland är man lite trög.

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.