Annons

Light room- Flytta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrick.Z

Aktiv medlem
Testade idag för första gången Lightroom, Förde över bilderna till skrivbordet (Ej med lightroom), Gav några bilder lite tags och nu till frågan

Vad händer nör jag flyttar katalogen, kommer "tagsen" finnas kvar, Dvs hur känner Lightroom av ifall man flyttar filer via tex utforskaren?

Jag tror den fixar det, dvs den håller reda påvart bilderna ligger även om du flyttar dem.
Ibland kan man behöva köra synchronize på en mapp för att den skall bli uppdaterad.
/Jag är inte stupsäker, men ganska säker på att det är så.

Flytta bildmappen i utforskaren till önskad plats.

Starta LR.

Du kommer då att se att mappen är "rödmarkerad", det finns då ett val "locate missing folder" eller något liknande (har inte LR här). Sök upp mappen på sin nya plats.

Redigeringarna lagras i en databas så de finns kvar.

Min erfarenhet är att detta funkar mycket bra i Lightroom.

mvh
Anders

Mitt tips är att flytta mapparna i LR.. Sitter du med utforskaren och flyttar undermappar till andra undermappar etc så är du lost efter ett tag.
Gör du det i LR dirket slipper du problemen.

Stisse skrev:
Mitt tips är att flytta mapparna i LR.. Sitter du med utforskaren och flyttar undermappar till andra undermappar etc så är du lost efter ett tag.
Gör du det i LR dirket slipper du problemen.

Visst är det bästa metoden. Jag tror det dock bara fungerar så länge man flyttar runt mellan mappar som redan finns i Lightroom. Du kan alltså int flytta mappen till valfri position på din hårddisk.

Eller har jag missta något?

Mvh
Anders

Lite kapning är detta kanske men

visst har det väl varit eller då möjligen är besvärligt med Lightroom i nätverk?

Jag tycker om Lightroom men det är praktiska problem jag inte har lyckats lösa - kanske någon vet.

Bilder på en dator och i den datorn också Lightroom men vill gärna även kunna sitta vid en annan dator (på en annan våning i huset) med Lightroom också i denna dator men jag får inte ihop det med synkning - sökvägar. Skulle ju vilja att båda datorerna hittar rätt Lightroomfil.

Någon som gjort det?

Vi diskuterade något liknande ganska nyligen. Om du söker lite kan du nog hitta lite information.

I korthet så är det det inga problem att ha bildfilerna på en nätverksenhet. Däremot tillåter inte LR att själva databasen ligger på en nätverksdisk. Detta gör det alltså lite knepigt att åstadkomma det du vill.

Det finns förstås lite "workarounds" (kopiera upp katalogfilen centralt och kopiera ner lokalt) men inget är speciellt elegant och kan ställa till det om man inte har koll.

En idé som väcktes var att ha katalogen på ett USB-minne/USB-disk. Men då måste man förstås komma ihåg att bära med sig det mellan datorerna.

Den tråkiga sanningen är att Lightroom inte är designat för nätverksanvändning.

Mvh
Anders

Tack för svaren

Vill bara komma med lite info.

Det funkade att flytta hela mappen i mitt exempe från en stationär hårddisk till en portable körde locate missing folder och synchronize, då fanna allt med :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar