Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lifestyle

Produkter
(logga in för att koppla)

SirJohn

Aktiv medlem
Jag har försökt att hitta tidigare forumtrådar i ämnet men hittar inget så jag ställer frågan rätt ut.

I samband med modellfotografering så kommer oftare och oftare uttrycket "lifestyle" fram. "Jag vill plåta mer lifestylebilder" eller dyl... Jag har sett lite olika bilder där fotografen beskriver bilden som en i lifestylesegmentet. Dock kan detta variera väldigt. Allt från begränsat till helt befintligt ljus till avancerade ljussättningar. Det enda riktiga gemensamma tycks vara "naturliga" poser och autentisk miljö...

Nu undrar jag... om en agentur vill att en modell skall utöka sin portfolio med mer lifestyle-bilder. Om sedan modellen vill att jag skall plåta dessa bilder... vad skall jag tänka på för att få lifestyle-looken som agenturen är ute efter? Vilka är ingredienserna som MÅSTE vara med och som ABSOLUT INTE får vara med?

Ett tips kan ju vara att gå in på exempelvis www.matton.se och leta bilder i olika lifestyle kategorier. Då får du nog en hyfsad bild av vad lifestyle kan innebära.

Min egen definition blir nog något i stil med "människor i miljö". Det verkar vara rätt vanligt att människorna inte ser ut som att dom poserar utan befinner sig i "äkta" situationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar