Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lexar 40x el Sandisc Ultra till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Highweiss skrev:
Har du Magnus hört några mer "konkreta" rykten om vad Canon har på gång? Snart är det ju ett år sen 300D lanserades, så helt långsökt är det väl inte att tro att nått händer i höst... Det går ju en massa rykten, men...?

Det jag hört är att en ny 300D kommer som ska vara snabbare och bättre. Jag gissar på 8 megapixel och samma brusnivå. Om det kommer ett kraftigare syskon, alltså en 10D-ersättare, vet jag inte. Men det är ju troligt. 300D-segmentet är viktigare för Canon.

Nuvarande 300D ska fortsätta säljas men betydligt billigare. Ca 7000 kronor. Det blir en instegsmodell i Eos-systemet. 3000D vore det logiska namnet, men vi får väl se.

froderberg skrev:
Det jag hört är att en ny 300D kommer som ska vara snabbare och bättre. Jag gissar på 8 megapixel och samma brusnivå. Om det kommer ett kraftigare syskon, alltså en 10D-ersättare, vet jag inte. Men det är ju troligt. 300D-segmentet är viktigare för Canon.

Nuvarande 300D ska fortsätta säljas men betydligt billigare. Ca 7000 kronor. Det blir en instegsmodell i Eos-systemet. 3000D vore det logiska namnet, men vi får väl se.

Ok, då har jag kanske gjort rätt i att säga åt alla bekanta som går i DSLR-tankar att vänta till hösten...!

Jag hoppas verkligen att det på sikt kommer nån modell för kring 10-12k kronor med större sensor, typ x1.3 - eller varför inte fullstor sensor :) Jag upplever crop factorn som ett större problem nu än när jag köpte min 300D. Då tyckte jag att det inte var så farligt och gladde mej åt att man vinner rejält i andra ändan... Men nu känns det ofta väldigt begränsande att bara kunna använda motsvarande 27mm med EF-S 18-55...

Jo det låter väl iofs förståndigt men man vill ju ha grejjerna nu. Men det som avskräcker mig en hel del nu när jag har suttit och läst en massa om kameran är ljusmätningen, vitbalansen och den inbyggda blixten. Är dom så dåliga som folk har skrivit överallt eller är det mest för att dom verkligen har letat efter saker att klaga på?

Highweiss skrev:
Ok, då har jag kanske gjort rätt i att säga åt alla bekanta som går i DSLR-tankar att vänta till hösten...!

Canon har haft lång tid på sig att konstruera denna nya modellgeneration. Tänk på att 300D är en förklädd 10D som i sin tur är en modifierad D60. 300D är/var ett snabbt och lönsamt sätt att dra pengar från det stora uppdämda folkliga behovet av en billig D-ESR. Canon lär har otroligt stora marginaler på modellen och att sänka priset är inga problem. Canon har säkert jobbat på efterträdaren i tre år (då D60 kom).

Jag hoppas verkligen att det på sikt kommer nån modell för kring 10-12k kronor med större sensor, typ x1.3 - eller varför inte fullstor sensor :) Jag upplever crop factorn som ett större problem nu än när jag köpte min 300D. Då tyckte jag att det inte var så farligt och gladde mej åt att man vinner rejält i andra ändan... Men nu känns det ofta väldigt begränsande att bara kunna använda motsvarande 27mm med EF-S 18-55...

Det är lättare och billigare att fixa en lågbrusig 8MP 1,6x sensor än en 1,3x om än med färre pixlar. Canon säger att de ska hålla sig till APS-C-format för konsumentmodellerna framöver och alla proffsmodeller ska bli fullformat. Vi kommer säkert få se fler EF-S-objektiv i höst.

ANNONS