Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lexar 40x el Sandisc Ultra till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hej alla fotovänner,
Jag är inte jättelångt från att beställa en Canon Eos 300D och sitter och luskar lite på vilket sorts minneskort jag ska investera i. Att det ska vara stort är jag med på eftersom jag i nuläge fotar åtminstonde ett par 36bildersrullar i veckan men vilken hastighet behövs. Räcker Lexars 40x för att inte hindra kameran hastighetsmässigt eller behövs Sandisc Ultras 60x för att låta kameran prestera sitt snabbaste?

Mvh Johan S

Som ägare till ett SanDisk Ultra II 256 Mb och ett Lexar 1GB x40 så kan jag bara säga... det spelar ingen skillnad. Det gör ingen roll. :)

Har inte märkt nån skillnade mellan mina två kort, Lexars 1GB x40 fungerar alldeles utmärkt med 300D, också när jag fotar sport och knäpper så mycket kameran klarar av... Jag skulle utgå ifrån priset!

På nätet kan du hitta jämförelser i skrivhanstigheterna - dvs hur snabbt 300D skriver till olika kort. Men om jag minns rätt så visar mätningarna just det som jag själv upplevt, att skillnaden är mycket liten!

Tack. Det låter bra. Är kvaliten samma? Alltså är de lika driftsäkra och så? Och på ett ungefär hur många bilder skulle du säga att du får in på ditt 1gb kort? 100? 200?

sjohan skrev:
Tack. Det låter bra. Är kvaliten samma? Alltså är de lika driftsäkra och så? Och på ett ungefär hur många bilder skulle du säga att du får in på ditt 1gb kort? 100? 200?

Driftsäkerheten för CompactFlash torde vara 99% eller nått åt det hållet - finns inga rörliga delar i dom (till skillnad från Microdrives)!. På mitt 1GB kort rymms ungefär 300 JPEG på högsta nivå och omkring 100-150 RAW-bilder om jag minns rätt. De varierar ju lite beroende på ISO å sånt.

Lägre kvalitets JPEG rymms det sen... ja mer än vad kameran kan berätta med sina tre siffror! :)

Jag har ett nyinköpt Viking Flash 1Gb. Jag velade ett tag om jag skulle köpa ett snabbt kort, men kom till slutsatsen att jag nog inte skulle märka någon skillnad. Jag får in 309 bilder (enligt displayen) om kortet är tomt. Detta vid största bildformat och bästa jpeg-komprimering. I praktiken får man nog in upp till 400 bilder beroende på vad man fotar.

Ok det låter ju väldigt bra. Får nog bli ett 1gb kort eller möjligen 2 512mb kort. Men först vill jag ha ett mail i min inkorg där det står att jag har fått jobb.. :) Fast det blir nog en i vilket fall. Det går ju åtminstonde ett par hundra på framkallning och film i månaden så ju snabbare jag slår till desto snabbare kommer det att löna sig också. Sen skulle det vara trevligt att ha på resten av sommarens aktiviteter. Tack för era svar!

Tips: Kolla in dustin.se. Dom säljer 512 Mb UltraII för 995 kr inkl moms. Ganska billigt :)

/Peter, som såg det dagen efter att han betalat 1700 för ett lexar 512 :p

Jo jag va inne där och kikade. Som det verkar så är deras orginalbatterier till 300D en 4e del så dyra som scandinavian photo osv. Hur kan dom vara det? Är det nån sorts budgetbatterier som dom säljer som orginal eller hur lyckas dom?

sjohan skrev:
Jo jag va inne där och kikade. Som det verkar så är deras orginalbatterier till 300D en 4e del så dyra som scandinavian photo osv. Hur kan dom vara det? Är det nån sorts budgetbatterier som dom säljer som orginal eller hur lyckas dom?

Minneskorten tror jag att de importerar själva från USA utan dyra generalagenter. Batterierna har jag ingen aning om. En del är väl piratmärken.

defiant skrev:
någon som vet hur snabbt dom olika EOS modellerna skriver på minneskorten??

jag testade med fullt buffertminne (ca. 72 mb.)och det tog 43-46 sek. beroende på kort att tömma det.
Det skiljde ca. 3 sek på ett snabbt och ett långsamt kort, så det är bortkastade pengar att köpa ett snabbt kort, köp ett stort istället.

Jaha ja. Det låter lite konstigt egentilgen men jag tror på dig. Bra att veta. Man kan ju nästan få dubbelt så stort minne, om man inte ska ha dom allra största, för samma peng.

sjohan skrev:
Jaha ja. Det låter lite konstigt egentilgen men jag tror på dig.

Jag har också testat med Microdrive, Sandisk Ultra 1 och ultra II tillsammans med Eos 300D och D60. Inga större hastighetsskillnader. Det är kamerahusen som är långsamma på att skriva på minneskorten.

Det lär komma snabbare kameror i höst på Photokina.

Ok. Ja hastigheten lär inte hindra mig så mycket i vilket fall. Nu kan jag också ta 2,5bilder per sekund och jag kan inte påstå att jag någonsin verkligen utnyttjat det. Så det ska nog inte vara något hinder. Men man kanske skulle vänta i alla fall. Om nya kameror kommer så sjunker väl denna i pris.

froderberg skrev:

Det lär komma snabbare kameror i höst på Photokina.

Har du Magnus hört några mer "konkreta" rykten om vad Canon har på gång? Snart är det ju ett år sen 300D lanserades, så helt långsökt är det väl inte att tro att nått händer i höst... Det går ju en massa rykten, men...?

ANNONS