Annons

Levererat bilder. Företag i konkurs

Produkter
(logga in för att koppla)
Såhär är det.

Företag A har bokat in mig för att fotografera åt företag B.

Bilderna har jag levererat till Företag B och faktura till Företag A. Men Företag A har gått i konkurs.

Vad kan jag göra nu? Företag B har ju säkert redan betalt för bilderna till Företag A men jag har ju inte fått betalt för det.

Knepig situation :(

Såhär är det.

Bilderna har jag levererat till Företag B och faktura till Företag A. Men Företag A har gått i konkurs.

Vad kan jag göra nu? Företag B har ju säkert redan betalt för bilderna till Företag A men jag har ju inte fått betalt för det.

Det är väl en konkursförvaltare som reder ut vilka som får betalt vid en konkurs ?

Var inställd på att du inte får nåt. Då biir det desto positivare om du faktiskt får något. Om det är ett stort företag som har konkat så är det väl stor risk att din fordran är långt ner på listan.

Mitt råd är alltid att kommunicera.

Kontakta företag B och hör efter vad arrangemanget innebar. Meddela att du inte fått betalt och att du inte vill att bilderna används innan du har fått betalt.

Titta också i eventuellt avtal vad som står om användning. Du är upphovsman så beställaren behöver licens eller rättighetsöverlåtelse för att kunna använda bilderna.

Kontakta också konkursförvaltaren och meddela din situation.

Möjligen är företagen närstående. I så fall kan du kontakta personerna bakom företagen.

Även om konkurs är vanskligt finns ingen anledning till att du låter dig bli blåst stillatigande.

Mitt råd är alltid att kommunicera.

Kontakta företag B och hör efter vad arrangemanget innebar. Meddela att du inte fått betalt och att du inte vill att bilderna används innan du har fått betalt.

Titta också i eventuellt avtal vad som står om användning. Du är upphovsman så beställaren behöver licens eller rättighetsöverlåtelse för att kunna använda bilderna.

Kontakta också konkursförvaltaren och meddela din situation.

Möjligen är företagen närstående. I så fall kan du kontakta personerna bakom företagen.

Även om konkurs är vanskligt finns ingen anledning till att du låter dig bli blåst stillatigande.

Tack för ditt svar! Jag ska absolut kontakta Företag B. Visste inte om det skulle vara fånigt att kontakta Företag B eftersom de har beställt fotograf och säkert redan betalt till Företag A.

Jag vet inte riktigt vilket tidperspektiv som gäller men om A hux flux går i konkurs och du precis har skickat faktura så har jag svårt att tror att B redan har fått sin faktura och dessutom betalt. Med andra ord, de har fått dina bilder utan att betala något.

Lärdon: Kolla finanserna hos din kund innan du gör något större jobb. Är de aktiebolag så kan man gå in på allabolag.se

Jag har ju inte företag på ngt sätt...
Mitt råd är att ringa B o förklara din sits.
Har B redan betalt så kommer de att säga det.
Då har du en chans att visa dig storsint o vinna goodwillpoäng, sånt sprider sig.

Har de inte betalt så kanske du har en större chans att få ngt. Det hänger väl på konkursförvaltarens syn på avtalet mellan A & B.

Så som jag ser det så har du allt att vinna på att kontakta B på ett vänligt sätt.
Att inte kontakta B har du inget för.

Lycka till!

Släpp aldrig utnyttjande rätten till bilderna om dom inte är betalda för mig verkar hela upplägget skumt låter som a och b är insyltade i varandra har du kollat upp vad dom har för koppling till varandra.

Släpp aldrig utnyttjande rätten till bilderna om dom inte är betalda för mig verkar hela upplägget skumt låter som a och b är insyltade i varandra har du kollat upp vad dom har för koppling till varandra.

Håller med Ove här. Fick lite samma känsla när jag läste TS. Kan absolut vara värt att kolla upp.

Jag skulle också stå på mig och hävda att de inte får använda någon av bilderna tills full betalning föreligger (oavsett vem som sagt att de tänkt att betala).

Jag tror att det är ganska klart vem som äger vad i en konkurssituation. Bara för att en underleverantör inte har fått betalt kan ju knappast drabba en slutlkund. Slutkunden har en skuld till det konkursade företaget och det tror jag att konkursförvaltaren ser till att driva in. Fotografens krav ligger uteslutande på det krusade bolaget, det är vad jag tror. Sen skadar det väl inte att höra sig för hos slutkunden som TS verkar veta vem det är.

Bara för att en underleverantör inte har fått betalt kan ju knappast drabba en slutlkund.

Jo, om firman de handlat av kursat så kan ju slutkund mycket väl drabbas.

Vore jag yrkesfotograf så hade jag garanterat lagt in en klausul om att bilderna icke får brukas enligt avtal förren betalning för dom erhållits till fullo.

Såhär är det.

varför det knepiga upplägget? och oavsett eller ej du har ej fått betalt o ska inte låta någon använda dina bilder kontakta sff o hör med dom. Varför ska du som enskild fotograf låta någon använda dina bilder gratis för att kund B har valt en samarbetspartner som gjort konkurs o blåser sina leverantörer?

Om dom vill använda dina bilder skicka faktura till B o låt A och B ordna sina affärer själva.

varför det knepiga upplägget? och oavsett eller ej du har ej fått betalt o ska inte låta någon använda dina bilder kontakta sff o hör med dom. Varför ska du som enskild fotograf låta någon använda dina bilder gratis för att kund B har valt en samarbetspartner som gjort konkurs o blåser sina leverantörer?

Om dom vill använda dina bilder skicka faktura till B o låt A och B ordna sina affärer själva.

Din affärsuppgörelse är med A, har de gått i konkurs så är du nog blåst! Tänk om du sålt din bil till A och sedan har de sålt den vidare, inte mycket att hämta hos konkursförvaltaren. Du är förmodligen längst ner på listan, inte ens kaksmulor kvar.

Vore bra om TS kunde bidra med lite mer information om bla
Varför går fakturan till ett annat bolag än dom som ska ha fotograferingen.
Hur mycket pengar rör det sig om?

Jag kan förstå om det gäller ett bygge av hus som drivs av en entreprenör med inhyrda rör-el- snickare o whatever men varför ska din fotograferingen betalas av någon annan än kunden som ska ha bilderna ?

Det är alltid viktigt att kolla upp kund etc o rätt enkelt så slipper man hamna i din sits.

Men kolla upp kopplingen mellan a och b o hör sedan med sff vad du kan göra. Utan mer info från dig TS så blir det bara spekulationer men vissa på FS gillar det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar