Advertisement

Annons

Levererat bilder. Företag i konkurs

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu gissar jag, men jag tror att företag A är en reklambyrå, och företag B är det företag som egentligen skall använda bilderna. Då blir det smidigt för företag A att kontakta fotografen, och betala för det, även om de egentligen inte använder bilderna själva.

Det enda kruxet i detta fallet är att fotografens egentliga kund, reklambyrån, har konkat och därmed inte betalat fotografen.

Företag A har bokat in mig för att fotografera åt företag B.

Bilderna har jag levererat till Företag B och faktura till Företag A. Men Företag A har gått i konkurs.

Vad kan jag göra nu? Företag B har ju säkert redan betalt för bilderna till Företag A men jag har ju inte fått betalt för det.

Vad står i avtalet som du har med företag A ang användning av bilderna?
Har du sålt bilderna till A med tillåtelse för dom att sälja bilderna och ( vilka ) rättigheter har företag B fått?
Be att se deras avtal med A
Går det inte att lite snällt påpeka för B att dom ( kanske ) använder bilderna utan tillstånd eftersom du har rättigheterna på bilderna oavsett vad samt då att avtalet är brutet eftersom A inte fullföljt sin del ( vet att det räknas på annat sett vid konkurs men ändå )

Att lägga in en rad att bilderna inte får användas innan full betalning skett tycker inte jag verkar konstig men i detta fallet så måste ju den raden finnas hos företag A och då hjälper detta inte TS

Givetvis ska man ha betalt. Men Martin var inne på att kräva förskottsbetalning, vilket nog reducerar kundkretsen betydligt.

Om kunden inte verkar vara helt ok så hade jag valt förskottsbetalning när jobbet görs eller en större förskottsbetalning. Det är vanligt i andra branscher som tex bygg/måleri dels för att kunna täcka in inköp av material etc.

Tack för alla bra svar som ni har gett mig!

Jag har ännu inte kontaktat företag B men tänkte göra det under nästa vecka men behöver bara lite mer kött på benen.

Såhär är det. Företag B är ett stort bolag med lite drygt 200 anställda och ett riktigt avtal har väl egentligen aldrig skrivits förutom att Företag A har mailat mig och sagt att Företag B vill ha ett evenemang dokumenterat samt bilder för att använda i årsredovisning och hemsida bland annat. Jag har aldrig vart kinkig när det gäller användning av mina bilder tycker det bara är kul att se bilderna användas. Men när jag inte har fått betalt och jobbat gratis för det så känns det allt annat än kul!

Handlar inte om så mycket pengar cirka 130.000kr exkl moms men det är mycket för mig som enskild firma.

Hmmm... 130K är inte så mycket pengar??? Trådstartaren och jag har uppenbarligen helt olika syn på vad som är "mycket pengar".

En sak som kan vara värt att kolla upp är det konkursade företagets ekonomi, så långt du kan. Det är inte ovanligt att företag som är på väg att konka beställer så många varor(*) de kan, för att bättra på sina möjligheter efter konkursen. Men det kan mycket väl vara olagligt om ekonomin är så dålig att VD/styrelsen borde ha insett att företaget skulle konka.

--------------

* Jag har bara varit med om att företag på väg att konka beställer varor, men din tjänst är i stort sett en vara i detta sammanhang: de har beställt något som de kan fakturera sin kund för, och därmed hamnar de (kanske) i en bättre sits efter konkursen.

Tack för alla bra svar som ni har gett mig!

Jag har ännu inte kontaktat företag B men tänkte göra det under nästa vecka men behöver bara lite mer kött på benen.

Såhär är det. Företag B är ett stort bolag med lite drygt 200 anställda och ett riktigt avtal har väl egentligen aldrig skrivits förutom att Företag A har mailat mig och sagt att Företag B vill ha ett evenemang dokumenterat samt bilder för att använda i årsredovisning och hemsida bland annat. Jag har aldrig vart kinkig när det gäller användning av mina bilder tycker det bara är kul att se bilderna användas. Men när jag inte har fått betalt och jobbat gratis för det så känns det allt annat än kul!

Handlar inte om så mycket pengar cirka 130.000kr exkl moms men det är mycket för mig som enskild firma.

Om du lyckats få ett fotouppdrag som ger en intäkt på 130.000 och inte tycker att det är mycket pengar torde du driva en mycket lukrativ verksamhet. 130.000 kronor är mycket för en fotograf oavsett bolagsform ...

Eftersom du inte tycker det är så mycket pengar får du väl se detta som lärpengar och i fortsättningen skriva avtal med kunder som accepterat din prisnivå.

Om du lyckats få ett fotouppdrag som ger en intäkt på 130.000 och inte tycker att det är mycket pengar torde du driva en mycket lukrativ verksamhet. 130.000 kronor är mycket för en fotograf oavsett bolagsform ...

Eftersom du inte tycker det är så mycket pengar får du väl se detta som lärpengar och i fortsättningen skriva avtal med kunder som accepterat din prisnivå.

Oj skulle kanske nämt att det var ett 5 dagars jobb som också tog 2 dagar att redigera så det var ett långt uppdrag :( 130k är väldigt mycket för mig.

Jag måste absolut börja med riktiga avtal men jag vill inte heller att det ska vara jobbigt för kunden. Allt ska gå så fort och smidigt idag och det är stor konkurrens.

Håller på knåpar ihop ett mail till Företag B nu. Vet ännu inte om jag ska bara förklara situationen och hoppas på det bästa eller skriva att bilderna inte får användas tills att jag fått betalt....

Håller på knåpar ihop ett mail till Företag B nu. Vet ännu inte om jag ska bara förklara situationen och hoppas på det bästa eller skriva att bilderna inte får användas tills att jag fått betalt....
Jag skulle nog rekommendera dig att ringa företaget istället för att maila, då blir det lite mer personligt och lättare att få en bra kontakt som förhoppningsvis kan leda till att du får betalt. Ett mail är väldigt anonymt och det är lätt att avfärda som oviktigt för mottagaren, särskilt om det hamnar hos en chef som får mängder av mail dagligen.

Oj skulle kanske nämt att det var ett 5 dagars jobb som också tog 2 dagar att redigera så det var ett långt uppdrag :( 130k är väldigt mycket för mig.

Jag måste absolut börja med riktiga avtal men jag vill inte heller att det ska vara jobbigt för kunden. Allt ska gå så fort och smidigt idag och det är stor konkurrens.

Grunden för alla uppdrag är en offert med bekräftelse att allt är ok dels för dig o kunden själv. Jag tycker att du ska kolla upp med SFF vad som gäller i ett sådant här fall. Men om du inte ens har en bekräftelse på uppdraget utav beställaren så ser det lite svajigt ut. Att skicka en offert med pris o villkor tar inte speciellt lång tid att göra.Oftast när man gjort ett gäng så har man en rätt bra fungerande mall för kommande offerter räcker oftast att justera namn o pris.

Du kan alltid gå på dem som ägde bolag A även om bolaget är satt i konkurs. Dem kan ha bedrivet bolaget på obestånd vilket i sin tur gör dem ansvariga ekonomiskt privat. Detta händer om halva aktiekapitalet är förbrukat och om dem inte upprättar en kontrollbalans. Har för mig att dem är ansvariga även om kontrollbalans upprättas. Har dem då beställt tjänsten av dig när så var fallet. Då har du rätten på din sida men ta hjälp av en affärsjurist
Om du orkar så kan du läsa lite här https://lagen.nu/2005:551#K25P13S1

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar