ANNONS
Annons

Leverera bilder från "fältet", hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Williamsson

Medlem
Vilken utrustning är lämpligast att använda när man snabbt vill kunna skicka bilder till media?
Det vore trevligt att få lite tips på utrustning, telefon, pda, program etc etc.
Ännu trevligare om det inte kostar en förmögenhet...

/Jens
 
Jag följde med Jonas Lindkvist på DN en kväll. Han körde bilderna via Photo Mecanic i sin dator och sände med mobil eller Telias trådlösa abonnemang som finns på många ställen.

Han hade också provat PDA med Photo Mecanic, men det krånglade.

Ännu är 3G inte så snabbt för att skicka bilder, så trådlös uppkoppling är bäst.

Själv har jag en 12-tums Power Book med Iview som jag skickar ifrån.
 
För att utveckla Magnus inlägg lite...

Jag använder PC att skicka med numera, men är trogen Mac användare sedan tidigare. Det spelar ingen större roll vad man använder för dator, men Mac är mer användarvänlig och "snyggare".

Du behöver också en snabb kortläsare. (Typ firewire eller USB 2)

Jag använder Photo Mechanic att kolla på "kontaktkartor" med. Bilderna jag vill använda cropas och bildtextas i Photoshop CS.

För att skicka bilderna använder jag FTP-program som Fetch och Transmit för Mac.

Med PC ett program som heter Ipswitch FTP Pro.

För att sända bilder finns ett flertal olika sätt att skicka.

Det bästa och snabbaste är Telia Homerun som är trådlöst och finns på de flesta idrottsarenor i Sverige. Annars är öppna trådlösa nätverk inte heller helt fel. Detta kräver att din dator har ett "Wi-Fi" kort inbyggt eller externt.

Det näst bästa är bredband med kabel.

Det tredje alternativet är att skicka via fjärranslutning (uppringt internet) via fast telefonledning.

Till sist finns mobilen som har räddat mig många gånger i länder som Kina, Egypten, Sydafrika, Ryssland mm...

I Sverige är 3G bästa alternativet, och inte alls långsamt. Sparar man bilden i jpg 7 så tar den ca 40 sek att skicka om den är ca 15 meg.

Det är tyvärr inte utbyggt överallt och fungerar t ex inte här i USA där jag bor.

Annars går det utmärkt att ansluta via GPRS och även uppringt internet med mobilen.

Det bästa sättet att koppla mobilen till dator är med bluetooth. Annars funkar det med sladd också. IR är ej stabilt...

/Niklas Larsson
 
Jag använder laptop (pc) med inbyggt trådlöst lan.

Netstumbler för att hitta öppna nätverk (finns massor i Göteborg :p) + Telia Homerun.

FotoStation Pro för att "tagga" (bildinfo) och massvända bilder rätt (prisa gud för detta underbara program :p)

Photoshop för att fixa nivåer, ljus med mera.

UltraFXP (gratis) för att ftp'a, (i den mån det går), eller maila.
 
Jag har gjort just detta ämne till min grej, att vara FÖRST att leverera en bild från en "händelse". Så jag har provar att skicka bilder på många olika sätt direkt från fältet.

Det som jag fastant för är det sättet jag jobbar på just nu med en PDA och 3G. Jag har en HP 4700 men pocket phojo som har dubbla kortplatser där jag kan stoppa kortet (cf) direkt från kamera och sedan öppna den/de bilder jag vill skicka och spara ner dessa mer jpeg komprimerade på det andra (sd) kortet. Direkt när jag sparat en bild klickar jag på skicka i mitt bildprogram och då börjar datorn att skicka bilden via min 3g mobil i fickan. Sedan är det bara att börja titta på nästa bild att sicka och när man har valt den så har den första sickats i bakgrunden. Sedan när man är klar är det bara att ta ur kamerakortet och forsätta att plåta.

Det som är bra med detta är att man kan göra det direkt utan att behöva gå till bilen. Ofta har jag levererat bilder innan de andra fotograferna ens har tagit alla sina bilder som de vill ta.

En sak man inte ska vara rädd för är att jpeg kompermera hårt. Jag sparar minna bilder 8mp så det blir ca 500kb styck. Det går fort att skicka via 3G. Det är ju inga utställningbilder som jag jobbar med utan ögonblixt bilder som ska finnas på en hemsida eller i en daxtidning och då behöver inte kvalliten var utmärkt. Ingen kommer att klaga på att man kan se jpeg fel om man tittar med lupp, för pappret i vanliga tidningar är långt sämre en minna bilder....

Pocket Phojo är ett specialprogram just för fotografer som ska "tagga" och snabbt fixa till bilder innan de skickar iväg dessa med den inbyggda ftp'n eller mailen.

http://www.idruna.com/pocketphojo.html

/Pontus
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.