Annons

Leverens 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gillar att cykla ju!

Och kände mig lite dum som avbokade min order på kameran hos dem, så jag tyckte att de borde få tjäna något på mig åtminstone...

Dessutom fick jag retur när jag mailade att jag skulle avboka ordern på deras order@... adress, och jag var för slö för att orka fylla i deras webbformulär, så det var enklare att trotsa isen och cykla dit istället. Inga frågor om min logik tack ;-D
 
Lite deppigt att veta att min 30d+17-85 ligger någonstans mellan stockholm & göteborg i en postcontainer och kommer fram först på måndag, men det riktigt låga priset jag fick betala gör att jag ändå ler :)
 
Johan-A skrev:
riktigt låga priset?

Det var en leverantör som satt lite väl lågt pris i veckan, vilket fick bla InWare House att sälja 30D hus för strax över 10k. Kan väl säga att jag fick mitt kit strax under vad en 30d+18-55 kostar på nätet.
 
Johan-A skrev:
Jag ligger på kö på Inwarehouse, då borde de med få sina hus i dagarna ju ;)

Logiskt så borde dom få dom på måndag, grossisten fakturerade det låga priset så då har ju inte IW något emot att sälja det till samma låg pris, kan ju vara så att det är Canon som klantat sig och står sitt kast mot leverantören. Så vi får hoppas att även du får ditt hus i veckan till ett grymt bra pris ! :)
 
vet du vilken grossist det var?

Tycker inwarehouse borde vara stora nog att köpa direkt från canon men skenet kan lätt bedra när det gäller nätbutiker.
 
Datordistributören scribona har 4 kit på lager, dom flesta datorleverantörer borde kunna ta hem dom. Distributören GNT har 1 på lager och har fler på ingående.
 
Eftersom folk har bett om kommentarer från oss som har fått tag i kameran kommer här mina första intryck:

+ Gedigen. Den inbyggda blixten och till viss del programhjulet är enda undantagen.
Annars tycker jag att byggkvaliteten iaf. känns lika bra som på EOS 3.
+ Oerhört rapp hantering, t.ex. vid bildvisning
+ Väldigt överskådligt menysystem. Bara att hoppa in och köra även för en analogist (ok, jag har tjuvtränat lite med min Olympus My Mini)
+ Fin LCD-skärm
+ Digital

- Oergonomisk jfrt. med den större EOS 3 trots att mina händer grovt underdimensionerade för 3:an
- Sökaren är helt ok. Relativt liten men ändå ljusår bättre än på EOS 300. 300:ans storlek med 30D:s ljusstyrka hade varit optimalt för mig (med glasögon).
- Exponeringsskalan "laggar" efter när man ändrar bländare eller slutare. Sen stör jag mig redan på att det bara är +/- 2 steg (vilket jag iofs. visste). Med så pass gott dynamiskt omfång vill jag som spotmätarfanatiker definitivt ha +/- 3 steg.
- Enligt högst ovetenskapliga tester med handhållen fotografering av baksidan av manualen, verkar kameran bakfokusera med både 24-70/2.8L och 50/1.8. M.a.p. 1,6-cropen så är jag glad att gluggen är en 24-70 och inte en 28-70, för det hade varit riktigt trist...

Jag har inte kunnat ladda in bilderna i datorn än då drivrutinerna av någon anledning inte vill installeras ö.h.t.

Jag har kört installationen på "Digital EOS Solutions Disc", dvs. EOS utility, DPP, etc. Men drivisarna verkar inte ha installerats och jag har inte lyckats bläddra mig fram till några av Windows igenkännbara drivrutiner på skivan. Jag får bara upp den lilla "pratbubblan", "Ny maskinvara har hittats - Canon Digital Camera". Sen dödjobbar Windows lite och ingenting händer...

Om jag kör installationsprogrammet i katalogen "WIA 30D" på skivan, får jag ett fel om "PTP Driver for Windows XP not found".

Någon som kan tipsa om vad jag kan göra? Jag ska hursomhelst installera om Windows pga. andra problem så förhoppningsvis löser det sig.
 
Senast ändrad:
Håller med om det mesta, utom att min verkar fokusera helt OK. Än så länge är jag i smekmånadsmode, men problemen kommer säkert :)

Problemen med mjukvaran verkar vara vanliga. Jag har inte heller fått in några drivrutiner, och efter vad det verkar genom att skanna runt lite på nätet är vi långt ifrån ensamma. På canons sida kan man inte ladda ner ersättningsdrivisar, utan de redovisas som "coming soon" så man får väl ha tålamod. Att ha en kortläsare hjälper ju...
 
Så här långt har allt fungerat fint för mig. Kameran fokuserar som den ska med min 85/1.8, 300/4 och 28-135/is
Installationen av programvaran har fungerat, sitter med en PC win2000. Jag är verkligen nöjd med DPP som numer ger mig en fin konvertering.
Känns liten och lätt i förhållande till min 1DMkIIn, som en andrakamera blir det nog alldeles utmärkt även om jag inte är varm i kläderna med den än.
/Karin
 
Efter några timmars installerande, telefonerande (manuell Windows-aktivering efter tusen hårddiskkrascher och annan utbytt hårdvara) och tusen besök till Windows Update installerade jag EOS Utility m.m. igen och den här gången hittade den kameran.
 
Jag har antagligen min hemma på mitt utlämningställe när jag kommer hem från jobbet idag. *spännande*

/ ola
 
Yes!!! Fick (ok då, köpte;-)) min 30D från fotokungen på lunchen idag.

1:a intryck:
*mkt känslig för "nagelskrap"
*Damm på sensorn
*hög ljudnivå på spegeln (jämfört m 10D)
*Satans snabb
*Bra buffert (körde ca 15-16 bilder (största jpg, extreme III) innan hastigheten gick ner något).

/Patrik
 
wohoo...efter jobbet sticker jag ner på YFO i Malmö och hämtar min. Hoppas nu inte sensorn är full av smuts, som många andra verkar ha råkat ut för...
 
gameburg skrev:

*mkt känslig för "nagelskrap"

Jag testade och upptäckte att det tvärtom är "nageln som är känslig för kameraskrap". Märkena som blir är alltså sliprester från nageln (kamerans ytfinish är lite som sandpapper) som fastnar på den skrovliga ytan. Om man gnuggar lite med fingerspetsen så går det bort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.