Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveransproblem?? Trots prishöjning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotomikael

Medlem
Canon 17-40L och t ex 70-200/4 IS finns ingenstans pa lager (se prisjakt). Efter prishojningen trodde jag, att efterfragan skulle minska. Enl Cyberphotos hemsida skulle objektivet komma i vecka 4, flyttades till vecka 8 och nu skriver Cyberphoto "levernsdatum okant". Hur ar det med andra objektiv? Forklaring??
 
Det verkar som att Canon drabbats av logistik kollaps. Inte bara viktiga konsumentgluggar som de ovanstående saknas. Viktiga yrkesvektyg som 135/2, 200/2, 400/2.8 o 500/4 verkar vara svåra eller omöjliga att få tag på.

Själv har jag fått vänta på 100/2.8 macro och 400/5.6 - obegripligt efter som det är konstruktioner som är gamla som gatan och dessutom antagligen går i rätt stora volymer. Förhoppningsvis får jag dom via webhallen nästa vecka. 50/1.4 verkar också ha tagit slut - ett normalobjektiv!

Jag kan begripa att det kan bli strul med enstaka avancerade produkter som EOS 5mkII men att man ska behöva skriva upp sig på en lista för att få tag i ett extra batteri är genant!

Man kan bara spekulera i orsaken - är det generationsskifte på gång i objektivfamiljen, är det valutaraset som gör att Canon Europe håller på leveranser, har gluggfabriken brunnit, har man gått så långt i "lean production" att minsta prognosmiss skapar bristsituationer eller är det bara vanlig hederlig inkompetens?

Det som är mest underligt med tanke på att det är ett japanskt företag är avsaknaden av förklaringar och ursäkter. Var är respekten för kunden? Jag hade väntat mig en rad gråtande top executives på presskonferens, presenterandes långtgående åtgärdsplaner.
Dessutom verkar Canon Svenska ha munkavle, inga kommentarer vad jag vet hittills.

Du som är Canonchef och "lurkar" på detta forum, träd fram! Vi vet att du är där ;-)
 
Det var ju länge sedan Canon annonserade sitt program för arbetstidsförkortning, se bara här, en artikel från 26 januari.
 
Är det fortfarande problem med leverens av objektiv från canon? Har man berättat vad det beror på?
 
Man kan bara spekulera i orsaken - är det generationsskifte på gång i objektivfamiljen, är det valutaraset som gör att Canon Europe håller på leveranser, har gluggfabriken brunnit, har man gått så långt i "lean production" att minsta prognosmiss skapar bristsituationer eller är det bara vanlig hederlig inkompetens?

Jag tror på generationsskifte. Dagens kameror kräver bättre gluggar. 24-70:n är oxå slut (nästan överallt). Glöm inte att det är Photokina i år...där mng tror att bla nya 24-70 kommer och andra intressanta gluggar.
 
Hur skulle man fönya den? Den har väl inte många år på nacken. Om man tittar prisjakt så är det mycket "rött" på vanliga standardgluggar fortfarande
 
Kommer 24-70 i mkII snart tro ni? Jag har försökt få tag på en sådan till vettigt pris i nästan två månader hos inet och cyber. Jag ringer och tjatar och de ringer mig ibland och berättar läget.. "vi får inga leverenser av de här gluggarna". Då har jag beställt 24-70 och 16-35. Borde gå att få tag på. Ska nog gå ver till nikon
 
Ja, den kom väl 2003 om jag inte missminner mig. Tidigare, innan digitalepoken så modifierade man hea optiken och bytte namn på den. Nu vrkar det som att man gör små ändringar och kallar den mkII
 
Canon är hopplösa med lagerhållning, jag kommer inte ihåg när jag sist köpte ett objektiv i Sverige.

Titta utanför Sveriges gränser, det finns säkert att få tag i från t.ex. B&H eller Adorama i USA.
Ofta blir det billigare också, och du har det budat till din dörr efter några dagar.

Sedan har i och för sig inte Prisjakt alltid rätt info, det kan löna sig att ringa runt lite.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tack för tipsen. Ska kolla på det.

Jag har ringt runt. Enligt Rajalas hemsida så ska den finnas inne men när jag skulle beställa som var den restad där också. Sen var de alldeles för dyra för att ställa sig i kö. Har ställt mig i kö hos cyber, inet och hegethorns.. Bedrövligt av canon. Funderar på att sälja allt och gå över till nikon. Enligt rajala kunde jag få mina motsvarande grejer hos nikon i handen direkt:)
 
Nikon har lika stora svårigheter att få fram progrejer som Canon.
Efterfrågan på vissa prylar har varit stor senaste tiden pga något som händer i Stockholm
 
Vad händer i sthlm menar du?

Jag har ringt alla firmor jag kan komma på men samma svar överallt.. "Ingen aning när de kommer". Vissa säger att de ska komma under dagen eller i veckan och vill ha handpenning direkt för en köplats.
 
Vad händer i sthlm menar du?

Jag har ringt alla firmor jag kan komma på men samma svar överallt.. "Ingen aning när de kommer". Vissa säger att de ska komma under dagen eller i veckan och vill ha handpenning direkt för en köplats.

Har ingen aning, fotbollsVM går ju i Sydafrika
 
Hänger inte med alls..

En förklaring jag fått av en firma var att all proffsoptik är i just sydafika för att kunna lånas ut osv när något pajar, men tycker inte förklaringen håller riktigt..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.