Det verkar som att Canon drabbats av logistik kollaps. Inte bara viktiga konsumentgluggar som de ovanstående saknas. Viktiga yrkesvektyg som 135/2, 200/2, 400/2.8 o 500/4 verkar vara svåra eller omöjliga att få tag på.
Själv har jag fått vänta på 100/2.8 macro och 400/5.6 - obegripligt efter som det är konstruktioner som är gamla som gatan och dessutom antagligen går i rätt stora volymer. Förhoppningsvis får jag dom via webhallen nästa vecka. 50/1.4 verkar också ha tagit slut - ett normalobjektiv!
Jag kan begripa att det kan bli strul med enstaka avancerade produkter som EOS 5mkII men att man ska behöva skriva upp sig på en lista för att få tag i ett extra batteri är genant!
Man kan bara spekulera i orsaken - är det generationsskifte på gång i objektivfamiljen, är det valutaraset som gör att Canon Europe håller på leveranser, har gluggfabriken brunnit, har man gått så långt i "lean production" att minsta prognosmiss skapar bristsituationer eller är det bara vanlig hederlig inkompetens?
Det som är mest underligt med tanke på att det är ett japanskt företag är avsaknaden av förklaringar och ursäkter. Var är respekten för kunden? Jag hade väntat mig en rad gråtande top executives på presskonferens, presenterandes långtgående åtgärdsplaner.
Dessutom verkar Canon Svenska ha munkavle, inga kommentarer vad jag vet hittills.
Du som är Canonchef och "lurkar" på detta forum, träd fram! Vi vet att du är där ;-)