Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

leveransläget på Canon L-optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Jansson

Aktiv medlem
Hej har precis slängt iväg en order på dessa objektiv hos technincdirekt:

Canon 17-40 4L
Tamron 28-75 2.8
Canon 70-200 4L

Det jag undrar över är om någon har koll på leveranssituationen för dess objektiv. Det har ju varit tal om att Canon haft svårt att leverera på sistonde. En snabb överblick hos Cyberphoto och Adorama, gav intrycket av att 17-40 och Tamron inte borde vara något problem men situationen för 70-200 ser lite mörkare ut.

Undrar bara om någon beställt detta objektiv på sistonde och hur lång väntetid man kan tänkas få? Jag har ingen bråtska med att få grejjerna men till sommaren vill man ju definintivt ha dem. Bör man vara inställd på månader eller?

Mvh /Björn

Jag gjorde ett försök att beställa 70-200/4L på Cyberphoto i början av året. Efter 4-5 veckors väntan gav jag upp och beställde på Adorama och hade objektivet i min hand efter några dagar.

Tror inte man ska klandra Cyber i mitt fall, det verkar som om leveranssituationen för många av Canons produkter varierar ganska mycket över tid. Vissa objektiv tycks vara mycket populära och 70-200/4L är ett av dem. Beg försvinner de tämligen omgående (gäller även 17-40).

Ser ut att vara bra grejor du beställt ;-)

Det är ju svårt att veta om man får vänta månader eller bara några dagar tydligen. Huvudsaken jag får det till början av Juni, men lite tidigare vore ju inte fel :)

Måste erkänna att det skall bli väldigt trevligt byta ut min soligorzoom och gamla Canon 35-80/4-5.6 mot lite finare objektiv. Men får lägga ett gott ord för Soligor 19-35, helt okej för sin peng.

Köpte mitt 70-200 4L för inte så länge sen från scandinavianphoto.. fick det på ett par dagar men det ser ut att vara slut nu ja..

Cyberphoto har jag slutat handla ifrån fast att dom kanske är en hundralapp billigare med en del saker för dom har aldrig nått hemma och vet aldrig när dom får hem heller.

Björn -->> Vad tjänar du på att handla 70-200 4L från Technincdirekt.. asså vad kostar det dig när du har det i handen?? med frakt o det hela..?

Jag köpte 17-40/4L från directshopper.de, fick vänta över tre månader i höstas. Beställde 70-200/4L från Cyberphoto i slutet på februari, fick det i mitten av mars, efter ca tre veckor.

//Joseph - som hatar att vänta!

Smajly skrev:
Köpte mitt 70-200 4L för inte så länge sen från scandinavianphoto.. fick det på ett par dagar men det ser ut att vara slut nu ja..

Cyberphoto har jag slutat handla ifrån fast att dom kanske är en hundralapp billigare med en del saker för dom har aldrig nått hemma och vet aldrig när dom får hem heller.

Björn -->> Vad tjänar du på att handla 70-200 4L från Technincdirekt.. asså vad kostar det dig när du har det i handen?? med frakt o det hela..?

Jag tjänar typ 900:- på 70-200
sedan så tjänar jag ganska så mycket på 17-40
och även på tamronet så sammanslaget var det ganska givet att beställa från tyskarna. Men det är ju lite knepigt med support verkar det som. På filter och andra tillbehör verkar dom inte vara billigare, snarare tvärtom. Hoppas bara grejjerna kommer till början av juni, annars känns det lite bittert, sommaren är min favorit tid att fotografera.
Känns ju lite surt att smyga omkring med sitt gamla skrot och ha en svindyr beställning på ett par finfina zoomar som aldrig kommer svävandes över en.

Tre månader lät ju oroväckande, men det måste varit oturligt, men just nu känns det som att något kommer krångla för mig med denna beställning.

Enl. Canon beror leveransproblemen på L-optiken bl.a. på stor efterfrågan. Dessutom har Canon svårt att få fram glasämnen.

Mvh. Bengt

Jag har nu väntat 6v. på mitt Canon 100:2,8 Macro, men om det beror på NY-Camerashop i tyskland eller något annat låter jag vara osagt.
jag har kontaktat NY-Camera och undrat vad som hänt men inte fått något svar...
that sux!

Jag beställde min 70-200/4 från Scandinavianphoto i fredags och hämtade den på posten i tisdags. Inga problem.

Har precis fått besked från technikdirekt att de inte har någon beräknad leveranstid på vare sig 17-40 eller 70-200, så oväntat. Nu är det väl bara att ställa in sig på några månaders väntetid, konstigt då många andra butiker verkar ha dem inne, men det billiga priset får man väl straffas för. Har inte råd att köpa objektiven från Sverige, det skulle bli 3000:- dyrare, rätt mycket i mina studentögon. Någon som har fått samma meddelande och inte behövt vänta i evigheter?

Har du jämfört priset med att beställa från B&H (www.bhphotovideo.com) i USA?
De ser ut att ha både 17-40:an och 70-200 i lager för $650 respektive $550 plus frakt. Med moms och tull så går det lite drygt 10kr/$ (det är 25%moms och 7% tull om jag minns rätt).

Senast ändrad:
Det kan ju vara ett alternativ, men hur funkar garantin? Har beställt ett par hörlurar en gång i tiden från USA och det var ett himla krångel, det var fel på dem och jag fick skicka tillbaka för att sedan få betala moms och tull återigen, ingen höjdare, men har objektiven världsgaranti? erfarenheter någon?

Var inne på deras sajt och räknade lite, det blir inte dyrare och de har allt i lager.

Frågan återstår, hur fungerar garantin, måste man skicka tillbaka eventuella trasiga objektiv till dem och riskera moms m.m. ytterligare en gång vid fel eller är det än fungerande världsgaranti?

Hallojsansa:)!

Tydligen problem med dessa fint klingande ""världsgarantier"", trots det förtroendeingivande begreppet:-/

Man kan ju alltid höra med Canonservice här i landet vad dem säger,,

Temat har varit uppe i många trådar och att det är vanligt med problem.

Vid problem måste man alltså skicka varan tillbaka till köplandet,, hur det är med moms mm vågar jag inte säga men har inte hört att det skall vara ngt problem.

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Att tjäna dessa tusenlappar man gör är ju bara värt det på säkra grunder. technikdirekt är en säker grund, inom EU är det inga problem, men för att köpa från USA så vill jag ha en klar bekräftelse på att världsgarantin fungerar, att skicka tillbaka till USA är inte ett alternativ för mig. Då väntar jag helldre tills tyskarna kan leverera.
Konstigt att dessa tyska butiker har problem med leveranserna, det verkar ju inte råda brist på objektiven i övrigt.

Så vitt jag vet så har Canon världsgaranti på objektiven så det skall inte vara några problem att få dem servade här, men mitt objektiv har inte krånglat så jag har inte provat..
Från tidigare trådar så vet jag att det finns åtskilliga här på fotosidan som handlar från B&H, så eventuellt kanske någon av dem kan upplysa oss om hur det fungerar :).

Det finns[0] även en del info om Canons garantier på B&Hs hemsida - tex att världsgarantin inte gäller "grey market" prylarna (kallas också imported) utan för dem måste man gå via B&H vid garantiärenden.

[0] Eller fanns för jag hittade den inte nu när jag tittade lite snabbt efter den..

Senast ändrad:
Jo det har jag också lyckats klura ut efter lite letande i trådar. Slängde i väg ett mejl till technik direkt angående min order. Bad om en lite utförligare beskrivning angående leveranstiden. Jag har egentligen ingen bråtska med att få objektiven, mer än att jag vill ha dem till början av juni.
Men att vänta tre månader då alla andra butiker verkar ha objektivet hemma känns inte acceptabelt.

Hoppas någon med lite insyn i garantiförhållandet kan svara, har letat i gamla trådar men inte hittat något exempel där världsgarantin till 100% bekräftats.

Ja Fotobutiken i Focus brukar ha sakerna hemma men de kan osse bero på deras pris.. Kollar man bara runt lite så ser man att dom brukar ligga ett antal hundringar över andra stora säljare.. synd..

Gitter man bara vänta ett tag så kan man tjäna litta på det osse.. få filter med o annat kul för samma peng..

Har fått besked idag att technikdirekt inte fått något leveransbesked från Canon och dom räknar med en väntan på ca 6-8 veckor innan objektiven skulle komma. Jag antar att dessa 6-8 vackor kan dra ut till hur lång tid som helst. Det verkar som att Canon prioriterar vissa butiker som B&H med andra.
Har skickat ett mejl till Canon angående världsgarantin, men skulle uppskatta om någon här inne med lite kunskap i frågan kunde tala om för mig vad som gäller. Det verkar ju vara många som beställer från USA, och garantin är ju en viktigt fråga, hur har ni andra resonerat?

Det är för stunden frestande att slänga iväg en order till B&H och ha grejjerna inom nån vecka istället för att vänta ut technikdirekts osäkra spådomar.

ANNONS