ANNONS
Annons

Leveranser av D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta var det sista jag hörde också (nu på morgonen), tyvärr :)
Har man tur kanske man kan hämta ut dem i butiken nästa helg eller veckan efter, dvs 3 alt 4 december.
 
Re: 28 Nov...

elrohir skrev:
Den 28 Nov skickar nikon sina D300 så ingen handlare lär ha dom innan den 29 nov som jag förstod det på Nikons roadshow.

Har du fått din D300 och 24-70-zoom ännu?! Om så, vill du generöst bjuda oss på några fina bilder tack!
 
Nope, inte ännu det var en önsketanke...
Men Nikon släpper ju objektiven samtidigt som kameran den 28(29 i realiteten). Jag hoppas att man har kameran till nästa helg, isåfall skall jag boka in en plåtning och hårdtesta kamera och objektiv på någon testkanin :D
 
Jag *hatar* att vänta.
Speciellt när de har släppts på många ställen i resten av världen! Det är ju h*lvete att Sverige ska vara så förbannat sega i varenda release!

Vi ligger verkligen efter i ALLT!
Från datorspel till fotoutrustning...

Världen äro inte rättvis över huvud taget :mad:
 
CrazzlY skrev:
Jag *hatar* att vänta.
Speciellt när de har släppts på många ställen i resten av världen! Det är ju h*lvete att Sverige ska vara så förbannat sega i varenda release!

Vi ligger verkligen efter i ALLT!
Från datorspel till fotoutrustning...

Världen äro inte rättvis över huvud taget :mad:

Kameran kommer ju, om än en vecka senare. Sitt ner och kontemplera på hur din första session med kameran ska vara. :) Djupa andetag.

Visst är det en smula frustrerande, jag botar min frustration genom att plåta extra mycket.
 
Personligen så passar det egentligen rätt bra att den inte kommer just nu eftersom den skulle ta tid och resurser jag egentligen behöver lägga på annat. MEN, ändå är det lite frustrerande. Dels pga nyfikenheten, dels också när vi vet att leveranserna nu rullat igång i stora delar av världen men INTE i Sverige, eller europa heller för den delen. Frågan är varför.

EDIT: En tröst då är ju att veta att man är av dessa 50 som definitivt får en kamera innan jul :) att batterikapaciteten förefaller vara god och att man får en vecka extra att köpa julklappar åt andra.
 
Senast ändrad:
johan.morck skrev:
Dels pga nyfikenheten, dels också när vi vet att leveranserna nu rullat igång i stora delar av världen men INTE i Sverige, eller europa heller för den delen. Frågan är varför.

För att Europa är lite mer komplext när det gäller logitiken. Som jag förstått det så kommer hela Europas kvantitet till centrallagret i Holland och ska därefter delas upp. Till skillnad då mot de länder med eget centrallager, där de kan gå direkt till ÅF.

Det blir en extra omlastning för Europa och sånt tar tid. Dessutom antar jag att kamerorna blir landsspecifika i Holland, varpå det tar några extra dagar för det med. Jänkarna har inte samma problem, de kan levereras direkt från fabrik med den engelska manualen.
 
Jeppe skrev:
Jag pratade med Lasse på Nikons roadshow i Malmö i går. Finns i min blogg

Verkar oroväckande om det i första sändningen bara kommer 350-400 D300 och 50-55 D3. Även om jag beställde direkt på morgonen den 23/8 lär jag få vänta på mina kameror. Märkligt att det skall vara så svårt för Nikon att leverera. Canon presenterade sin 40D ett par dagar innan Nikons stora dag och Sony sin A700 några dagar in i september. Båda dessa kom snabbt ut på marknaden. (Min kompis fick sin A700 den 15/10) Vari består Nikons flaskhals?! Det är något grundläggande fel när en konsument beställer en produkt så fort den görs offentlig men ändå får vänta kanske flera månader efter det officiella leveransdatumet för att få denna produkt.
 
Jeppe skrev:
För att Europa är lite mer komplext när det gäller logitiken. Som jag förstått det så kommer hela Europas kvantitet till centrallagret i Holland och ska därefter delas upp. Till skillnad då mot de länder med eget centrallager, där de kan gå direkt till ÅF.

Det blir en extra omlastning för Europa och sånt tar tid. Dessutom antar jag att kamerorna blir landsspecifika i Holland, varpå det tar några extra dagar för det med. Jänkarna har inte samma problem, de kan levereras direkt från fabrik med den engelska manualen.

Tack för den information Jeppe, låter som en rimlig förklaring. Att detta skulle ta 1.5 vecka låter ju dock rätt mycket. Någon nämnde förut att firmware lades in i respektive land, finns det någon sanning i detta? Om så är fallet, vad är fördelarna med det?


KORR: Menade förståss aatt jag var en av 350-400 lyckligt lottade.
 
johan.morck skrev:
Någon nämnde förut att firmware lades in i respektive land, finns det någon sanning i detta? Om så är fallet, vad är fördelarna med det?

Möjligen för att Nikon redan tillverkat ett större antal hus, utan färdig Firmware. Men det skulle innebär uppackning - inmatning och nedpackning. Ca 5 min per hus = 20-30 hus/timme, så visst skulle det gå att göra i landet. Vi snackar då 16 arbetstimmar för första sändningen.

Tycker ändå att Nikon skött detta bra, jämfört med D200. Överhuvudtaget så är väl väntan på kameraprodukter inte så lång. Beställ en ny bil idag - leverans upp till 10 månader efter ;)

Men det är klart att Nikonanvändarna vill ha sina nya kameror, de gamla är ju totalt värdelösa ;)
 
johan.morck skrev:
Någon nämnde förut att firmware lades in i respektive land, finns det någon sanning i detta? Om så är fallet, vad är fördelarna med det?

Det stämmer åtminstone för den första skeppningen. Fördelen är väl att man kan slippa en sista version av mjukvaran väldigt nära in på leverans.

Jag tror inte att detta gäller när väl leveranserna rullar i större kvantiteter.
 
froderberg skrev:
Det stämmer åtminstone för den första skeppningen. Fördelen är väl att man kan slippa en sista version av mjukvaran väldigt nära in på leverans.

Jag tror inte att detta gäller när väl leveranserna rullar i större kvantiteter.

Är detta någon som skiljer sig åt vad gäller kamerorna som redan börjats skeppas/säljas i USA och asien? Kan det vara så att där görs inte denna uppdatering?
 
Jeppe skrev:
För att Europa är lite mer komplext när det gäller logitiken. Som jag förstått det så kommer hela Europas kvantitet till centrallagret i Holland och ska därefter delas upp. Till skillnad då mot de länder med eget centrallager, där de kan gå direkt till ÅF.

Det blir en extra omlastning för Europa och sånt tar tid. Dessutom antar jag att kamerorna blir landsspecifika i Holland, varpå det tar några extra dagar för det med. Jänkarna har inte samma problem, de kan levereras direkt från fabrik med den engelska manualen.

Landsanpassningen görs ofta i det aktuella landet.
Min D200 levererades tex med instruktionsboken löst utanför lådan.

Men visst måste Nikon i nederländerna dela upp kamerorna och skikc arätt antal til lilla Sverige som sedan måste dela upp dom igen till varje återförsäljare och då också lägga med specifika saker för svenska marknaden.

Var en ev firmwareuppdatering görs är ju däremot lite oklart.

Jag tycker dock att det är lite dåligt av Nikon att inte lölpande tala om hur det går så vi som beställt itne behöver jaga info själva och sitta som på nålar.

VET jag att min kamera kommer den 28:e och inte en sekund tidigare så är det inga problem att vänta.

Nu vet jag itne när den kommer eller hur många som kommer coh om jag får min kamera från första sändningen osv...
 
Tips till er som står långt ned på kölistorna....
Kameradoktorn har precis börjat ta upp bokningar och när jag ringde och bokade min D300 idag blev jag lovad att få hämta ut den på onsdag (28:e)!!
 
juliata skrev:
Tips till er som står långt ned på kölistorna....
Kameradoktorn har precis börjat ta upp bokningar och när jag ringde och bokade min D300 idag blev jag lovad att få hämta ut den på onsdag (28:e)!!

Dom verkade väldigt säkra på sin sak, hoppas det stämmer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.