Annons

Leveranser av D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick min från Dustinhome i onsdags förra veckan men den stod/står fortfarande som "Ej i lager" så jag antar att det står fler i kö där iaf.

Beställde min 2007/11/29

/Henrik
 
Trots min önskning om kameran först 2008, fick jag flera påminnelser om att kunna hämta min beställning tidigare.
Men nu är det gjort då det är 2008.

Testade lite igår..
 
Fick min från Cyberphoto igår, tror jag hade köplats 134 när jag bestälde. CaptureNX-CD i lådan oxå, gott det, förr eller senare ska väl det ta slut antar jag.

Sicken härlig kamera! Fokuserar helt underbart tyst och rappt med Sigmas 18-50/2,8 HSM.

Per
 
Villka rykten går om leveranser av D300? Står på vänte lista på en från fyndbörsen, och ser att det har kommit en laddning till sverige men inget till mig. Kan man tänka sig ett det kommer mer snart eller är det bara att beställa från USA med de problem det blir med garantier o.dyl.

MVH Assar W.
 
Undra hur många som fått Nikon Capture NX på än CD. Jag hämtade min D300 den 29/11-2007 och här fanns ingen Capture CD, utan ett serienummer som jag skulle skriva in, efter det jag laddad hem programet. Detta fungerade bra, men det verkar som det fattas än hel del funktioner.

Var är funktion där jag kan ändra en bild som tagits med 10,5 mm fisheye till bildvinkel på 120 grader?

Sedan fick jag idag ett brev från Solid försäkringar som har ett sammarbete med SP. De tycker jag ska försäkra kameran i 2 år för 977 kr. De säger att deras försäkring täcker upp betydligt mera än en vanlig hemförsäkring. (Försäkringen ersätter kostnader för otursskador som tex tapp-och fuktskador samt stöld och förlust. Dessutom täcker försäkringen funktionsfel som ej täcks av garantin) Är det värt 1,3 kr om dagen för att detta skydd. Jag är personligen motståndare till att ta några extra försäkingar, men när jag tittade på våran hemförsäkringen, stod det att det var en hel del begränsningar, som jag inte kunde tyda
 
chiyoda skrev:
Undra hur många som fått Nikon Capture NX på än CD. Jag hämtade min D300 den 29/11-2007 och här fanns ingen Capture CD, utan ett serienummer som jag skulle skriva in, efter det jag laddad hem programet. Detta fungerade bra, men det verkar som det fattas än hel del funktioner.

Det ar ingen som fatt nogon CD. Allt som levereras ar ett serienummer......Och detta serienummer ar till den skarpa versionen som har alla funktioner, inklusive den funktion som ratar upp bilderna fran 10.5:an......Kommer tyvarr inte ihag pa rak arm var den finns. Nikon har ju bytt en del av layouten i Capture 1.3 jamfort med 1.2:an.

Sitter pa en dator utan de svenska tecknen i Bukarest om ni undrar varfor de saknas. Fantastiska internet!!!. Far lite abstinensbesvar utan FS :)
 
chiyoda skrev:
Var är funktion där jag kan ändra en bild som tagits med 10,5 mm fisheye till bildvinkel på 120 grader?

Nu har jag inget 10.5 mm-fish eye, men funktionen finns väl under '1. Base adjustments -> Lens Adjustments -> Fisheye lens' i fönstret 'Edit list' (i högerkant på skärmen med standardinställningar).
 
Tack för de snabba svaren. Jag ha laddad ner än svensk manuell av Capture, men jag hittar inte de menyerna. Jag får kika vidare. Det var pgr av detta jag trodde att skickats ut olika versioner, någon LE version kanske.

Finns det några D3:eek:r eller D300:a nere i Bukarest, och vad ligger priset på dem där nere
 
Mankan G skrev:
Det ar ingen som fatt nogon CD. Allt som levereras ar ett serienummer......Och detta serienummer ar till den skarpa versionen som har alla funktioner, inklusive den funktion som ratar upp bilderna fran 10.5:an......Kommer tyvarr inte ihag pa rak arm var den finns. Nikon har ju bytt en del av layouten i Capture 1.3 jamfort med 1.2:an.

Sitter pa en dator utan de svenska tecknen i Bukarest om ni undrar varfor de saknas. Fantastiska internet!!!. Far lite abstinensbesvar utan FS :)

Med min D300 kom bara ett serienummer till Capture NX medan D3:an levererades med en CD med programmet. Det kanske har med tidpunkten att göra så att i senare leveranser medföljer CD.
 
chiyoda skrev:
Tack för de snabba svaren. Jag ha laddad ner än svensk manuell av Capture, men jag hittar inte de menyerna. Jag får kika vidare. Det var pgr av detta jag trodde att skickats ut olika versioner, någon LE version kanske.

Finns det några D3:eek:r eller D300:a nere i Bukarest, och vad ligger priset på dem där nere

Det är inte menyer i vanlig mening du ska leta efter, utan i själva listan över editeringar, dvs samma samma lista där du kan välja vitbalans, exponering etc. Där ska fisheye dyka upp där jag angav (för mig finns den där men är gråtonad då jag inte har någon 10.5-NEF att testa på). Den version av Capture NX som är med är fullversionen.
 
Fick besked från ScandinavianPhoto att de väntar leverans i början på februari enligt Nikon. Tydligen skall det finnas 160 personer i kö.

På lunchen gick jag förbi expert i Borås. Tjejen sa; "njae, just nu har vi inga men vi väntar en ny stor sändning snart. Kö? ja, du kan väl skriva upp dig men då är du först på kön"

hrm...
 
Tack Joakim
Jag har hittat funktionen nu. Det ska bli ganska intressant att göra om några bilder med 120 graders bildvinkel och rätta linjer
 
Äntligen

Äntligen kom den så, 3 veckor försenad.
Har provskjutit lite med mina gamla objektiv. Äger inget AF. Men det funkar ju kanon med dom gamla. Vicken kamera.
Nu gäller bara att hitta snabbknapparna, så jag inte behöver gå in i menyn varje gång jag byter objektiv.
Hopplöst dock att det är mörkt och surt när man åker till jobbet, mörkt och surt när man kommer hem. Fast å andra sidan hinner jag igenom handboken till helgen å då bär det ut i skogen.

Har jag dessutom hunnit få stort minneskort, fjärrutlösaren, batterihandtaget, blixten och ett ordentligt stativ, så är lyckan fullständig

Jag är salig.
 
Teodorian skrev:
Med min D300 kom bara ett serienummer till Capture NX medan D3:an levererades med en CD med programmet. Det kanske har med tidpunkten att göra så att i senare leveranser medföljer CD.

Så är det nog. Med min D300 fick jag i alla fall en CD med svensk Capture NX.

Per
 
Re: Re: Äntligen

meathead skrev:
Katastrofväder när man sitter med en splitter ny D300 :(

/Henrik

Men är det inte därför vi har köpt våra D300? Att kunna plåta när det är mörkt (mindre brus på höga ISO) och surt (tätad)?
 
Grrrrr....

I torsdags försvann mitt paket från Dustin med D300 och ett par minneskort någonstans i Postens hantering.

Det har ännu inte kommit tillrätta, undersökning pågår, men sannolikheten talar väl för att den är stulen av någon postiljon med lite märkeskoll kanske...

Som salt på såret har jag fått sitta 77 minuter i telefonkö till Dustin idag, för att få lite besked om hur ärendet skall hanteras framöver - och ifall den inte dyker upp, när jag kan få en ny D300 levererad. Inga besked om det senare.

[hemsk harrang av fula ord raderad av forumvärd] :)
 
Re: Grrrrr....

clindh skrev:
I torsdags försvann mitt paket från Dustin med D300 och ett par minneskort någonstans i Postens hantering.

Det har ännu inte kommit tillrätta, undersökning pågår, men sannolikheten talar väl för att den är stulen av någon postiljon med lite märkeskoll kanske...

Som salt på såret har jag fått sitta 77 minuter i telefonkö till Dustin idag, för att få lite besked om hur ärendet skall hanteras framöver - och ifall den inte dyker upp, när jag kan få en ny D300 levererad. Inga besked om det senare.

[hemsk harrang av fula ord raderad av forumvärd] :)

En sannolikt betydande anledning till långa leveranstider är just att kameror försvinner i transporterna. Det sker hela tiden och i organiserad form och i mycket större mängder än vi kan föreställa oss. Jag vill inte uppge min källa till detta men jag har ingen anledning att betvivla uppgiften. Flera leveranser av D3 och D300 har således försvunnit. Därav att det är så svårt för både leverantör och säljande företag att uppge tid för leverans till slutkund.
 
Re: Äntligen

vifra skrev:
Äntligen kom den så, 3 veckor försenad.
Har provskjutit lite med mina gamla objektiv. Äger inget AF. Men det funkar ju kanon med dom gamla. Vicken kamera.
Nu gäller bara att hitta snabbknapparna, så jag inte behöver gå in i menyn varje gång jag byter objektiv.
Hopplöst dock att det är mörkt och surt när man åker till jobbet, mörkt och surt när man kommer hem. Fast å andra sidan hinner jag igenom handboken till helgen å då bär det ut i skogen.

Har jag dessutom hunnit få stort minneskort, fjärrutlösaren, batterihandtaget, blixten och ett ordentligt stativ, så är lyckan fullständig

Jag är salig.

Kan vi inte få se ett självporträtt som bekräftar detta..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.