Annons

Leveransbesked iPhone 4?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyK

Aktiv medlem
Min fru planerar att köpa en iPhone 4, men vi har märkt att den är slut överallt. Att den vita har leveransproblem pga fel nyans på homeknappen vet jag, men varför är den svarta slut överallt?
Den lur vi letar efter är en iPhone 4 16 GB olåst eller Telenorlåst.

Någon som sitter på information angående leveranstiden? På Telenors hemsida står det bara; leverans inom 4 veckor. Jag skulle vilja ha ett lite säkrare besked.

Jag läste på någon sajt att det råder "internationell komponentbrist" på iPhone 4. Sen hurvida det är sant kan man ju sia om. Att det är svårt att hitta någon som har råder ingen tvekan om.

En vän till mig har stått i kö i över 10 veckor på Elgiganten för en Tele2låst iPhone 4 16GB.

Kollade nyss på Halebops hemsida och deras leveranstid på iPhone 4 var 1 till 2 veckor.

Men om Telenor skriver att det är cirka 4 veckors leveranstid så stämmer det nog.

Jag beställde min från England. Tog mindre än en vecka från det att jag la beställningen tills DHL kom och ringde på dörren med min olåsta iPhone 4. Internationell garanti gör ju dessutom det hela till en smärtfri affär.

Det är enormt stor brist på elektronikkomponenter i hela världen idag. Även om priserna gått upp så hinner inte tillverkarna producera tillräckligt mycket för att möta efterfrågan, speciellt inte avancerade integrerade kretsar (microchips).

En kompis jobbar med elektronikutveckling i ett mycket smalt segment. Han har ledtider på 10-12 månader på vissa komponenter.

Jag beställde min från England. Tog mindre än en vecka från det att jag la beställningen tills DHL kom och ringde på dörren med min olåsta iPhone 4. Internationell garanti gör ju dessutom det hela till en smärtfri affär.

Den ska köpas med abonnemang, så att beställa från ngt annat land är tyvärr inte aktuellt. Men tack för tipset.

Den ska köpas med abonnemang, så att beställa från ngt annat land är tyvärr inte aktuellt. Men tack för tipset.

Ok, eftersom du skrev obundet i första posten så utgick jag från att du endast ville ha tag på en telefon snabbt. Abonnemang kan du ju köpa ändå :)

Min fru planerar att köpa en iPhone 4, men vi har märkt att den är slut överallt. Att den vita har leveransproblem pga fel nyans på homeknappen vet jag, men varför är den svarta slut överallt?
Den lur vi letar efter är en iPhone 4 16 GB olåst eller Telenorlåst.

Någon som sitter på information angående leveranstiden? På Telenors hemsida står det bara; leverans inom 4 veckor. Jag skulle vilja ha ett lite säkrare besked.

Cyberphoto verkar ha på lager

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4g32gbsvartN

Är tveksam om det är värt att vänta på en iPhone 4 nu. Det brukar ju vanligtvis komma en ny iPhone eller åtminstone en uppgraderad version av föregående modell på somrarna, vilket ju är om mindre än 6 månader.

Du menar att det är bättre att vara utan telefon i 6 månader tills Steve eventuellt lanserar en ny modell, en modell som dessutom kommer att finnas i extremt litet antal tills sommaren är över?

Jo, jag väntar också på att uppföljaren kommer, det blir lagom att byta ut min 3G efter sommaren.

Telenor gör en liten ful grej om man beställer en telefon från deras hemsida. Det nya abbonnemanget börjar nämligen gälla direkt och inte när man väl får telefonen ~1 månad senare. I värsta fall får man alltså betala 300-500kr för ett abb man inte kan utnyttja fullt ut pga lev-tiden. :(

Jo, jag väntar också på att uppföljaren kommer, det blir lagom att byta ut min 3G efter sommaren.

Telenor gör en liten ful grej om man beställer en telefon från deras hemsida. Det nya abbonnemanget börjar nämligen gälla direkt och inte när man väl får telefonen ~1 månad senare. I värsta fall får man alltså betala 300-500kr för ett abb man inte kan utnyttja fullt ut pga lev-tiden. :(

När jag beställde från deras hemsida i somras stod det tydligt att abonnemanget börjar gälla den dagen telefonen skickas från deras lager. Jag tror nog att det är så nu också. Om inget annat så är deras kundtjänst inte omöjlig att ha med att göra, de brukar justera det på fakturorna så att man betalar för rätt tid.
Vad får dig att tro att abonnemanget börjar gälla direkt?

Är tveksam om det är värt att vänta på en iPhone 4 nu. Det brukar ju vanligtvis komma en ny iPhone eller åtminstone en uppgraderad version av föregående modell på somrarna, vilket ju är om mindre än 6 månader.

Känns inte som att man vill vänta på en modell som kanske kommer om ett halvår, som man inte vet hur den ser ut eller vilka specifikationer den har. Det man däremot vet är att tillgången kommer att vara usel och priset skyhögt. Så då får man lik förbannat vänta ännu en gång för att få tag på en till rimligt pris och då har det helt plötsligt gått ännu ett år.

Min fru behöver en ny lur inom de närmsta 4-6 veckorna då hennes nuvarande mobil är utsliten rent mekaniskt.

Vad får dig att tro att abonnemanget börjar gälla direkt?

Det faktum att jag själv råkade ut för det för ett drygt år sedan och dessutom fick det bekräftat av deras kundsupport då. Visserligen tog det bara två veckor och var ett billigt abb (199kr) men ett trist sätt tycker jag ändå. Tyvärr har jag inte kvar utskriften av chatten eller fakturan.

Det är naturligtvis möjligt att de har ändrat på det sedan dess, det vore ju kanon isåfall.

Det brukar vara populärt av tillverkare och butiker att säga till sina kunder att mobilerna är svåra att få tag på, då ökar efterfrågan på produkten och folk försöker då göra vad som helst för att få tag på produkten i fråga. Frustration leder till desperation, desperation leder till impulsköp osv..

Köp en annan telefon som faktiskt finns i butik med abbonemang då. Svårare än så är det väl inte.

/ Magnus

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto