Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

leverans från pixxass

Produkter
(logga in för att koppla)

MartLenn

Aktiv medlem
Hej!

Ni som beställt från pixxass.de, hur skickade de leveransen? Bud eller vanligt postpaket?


//Martin
 
9 dagar från att du beställde?

Jag har precis fått reda på att det jag beställde för precis en vecka sen ännu inte är skickat p.g.a. att de inte hade en väska i lager. Blä. Har dock fått löfte om att det ska skickas på fredag, hoppas de håller vad de lovar.
 
MartLenn skrev:
9 dagar från att du beställde?

9 dagar från det att de skickade paketet. Problemet är att liggetiden hos IPS, den tyska postens tjänst för distribution av paket till utlandet, är väldigt oberäknelig.
 
Brukar Pixxass skicka statusmail? Har beställt en kamera + tillbehör i onsdags, pengarna drogs redan samma dag men hittills har de inte hört av sig. Vad ska jag göra, vänta några dagar till eller skicka mail till dem och fråga? Förstår de engelska?
 
De förstår engelska, men svarar lite knackigt. Dock är de väldigt snabba på att svara på mail(åtminstone mån-fre innan 17:00).

Jag tycker du ska skicka ett mail och fråga; själv har jag nu väntat 1.5 vecka i onödan på att de ska skicka mitt paket. Som jag skriver ovan väntade de tills idag för att väskan jag beställt skulle komma idag. Det har den dock inte gjort, så de har skickat paketet utan väska och betalar tillbaks mina väskkostnader. Lite kass kundpolitik tycker jag nog.

Jag fick mitt colli-id först efter att ha bett om det.
 
Dom bekräftar ordern och berättar konto och bank att sätta in pengarna på, sen hör man inget mer förrän paketet står på trappan.

Ja, dom förstår engelska, men dom är inget bra på det!

Citat från en mailkonversation med PIXXASS:
"What now do you want to still know?"
 
Nu har jag fått mitt colli-id efter att ha skickat mejl till dem (som MartLenn sa). Pixxass hade skickat beställningen till DHL den 3 juni och sa att DHL skulle skicka beställningen den 4 juni, men när jag kollar på DHL:s hemsida hittas inte paketet. Vad beror det på? Hittar ni mitt paket? colli-id: 084109474316
 
Jag har inte heller lyckats hitta mitt paket via websökning. Den information svenska DHL gav mig var att paketet antagligen byter kod när den passerar gräsen, och därför inte är sökbart i deras system.

http://nolp.dhl.de/nextt-online-public/report_popup.jsp?lang=en finns en sökmöjlighet för 12-siffriga nummer, men jag tror att den bara fungerar för paket skickade inom tyskland(med tyskt postnummer angivet).

Nu har jag mailat tyska dhl med min fråga och försöker få tag i information den vägen.
 
uppdatering:

Nu har jag pratat med tyska DHL, och tydligen lämnar de över paketet till svenska posten, som ger paketet ett nytt paket-id. Detta nummer är inget som tyska DHL kunde ge mig, och jag har en känsla av att svenska posten inte lyckas heller. Har upplevt samma fenomen med ett paket från franska Nomatica en gång.
Nåja, mitt paket hade iaf lämnat Tyskland i lördags, så det ligger säkert och väntar på mig, men jag har inte fått nån lapp än. Bah, posten är slöa!
 
ännu en uppdatering:

Vid tredje försöket att prata med postens kundtjänst lyckas jag äntligen bli kopplad till utlandsavdelningen, där de efter lite knappande lätt hittar mitt paket och kan ge mig ett nytt svenskt kolli-id. Äntligen!
Nu står det att "Försändelsen körs just nu ut till mottagaren", så jag är glad =)


Posten kan alltså hitta paket även om de tilldelats ett nytt kolli-id, deras kundtjänst är dock inte alltid tillräckligt kompetent för att veta om det själva.
 
Vad är det för uppgifter Posten behöver för att hitta paketet? Räcker det med namn och adress?
 
Posten behöver numret från pixxass, alltså de 12 siffrorna. Be att få prata med utrikeskundtjänsten så kan de hjälpa dig. Påpeka gärna också att paketet antagligen bytt kolli-id när det kom till Sverige.
 
Ringde alldeles nyss till posten och kopplades vidare till utrikeskundtjänsten utan problem och de hittade mitt paket direkt (använde pixxass kollinr); den ska ha kommit fram idag! Jag fick ett nytt kollinr och kan hämta den redan nu. Jag är så glad! Bara en timme kvar tills jag slutar jobba... Tack MartLenn!
 
Grattis, du verkar ha mer tur än mig!

Efter att hela dan väntat på att paketet skulle komma(som ju "Försändelsen körs just nu ut till mottagaren" antyder) gav jag upp och ringde kundtjänst igen. Enligt dem var paketet aviserat, dvs. jag skulle få en avi i morgon. Stack genast iväg till Willys(där posten har sitt serviceställe) med kollinumret i högsta hygg, men de hade inte fått paketet än.. Dumma, dumma posten! Paketet har t.o.m. varit i Lund och vänt en sväng i morse.. :(
 
Nej, jag har samma otur som du. Willys hos mig hade inte heller fått in paketet men på postens hemsida står det också "kl 11.18: Försändelsen körs just nu ut till mottagaren". Enligt kundtjänsten skulle paketet ha kommit fram och får jag avin imorgon... Ja då är det bara o vänta...
 
Paketet kom igår! Jag är nöjd. Bara synd att man måste be Pixxass om kollinr och dubbelkolla att paketet verkligen har skíckats eftersom dem inte skickar något mail själv men annars är jag jättenöjd... Inte med Posten, det tar för lång tid och deras uppgifter på internet är missvisande.

Hoppas du fått ditt, MartLenn.
 
Någon mer som fått problem med betalningen till Pixxass? Enligt min bank Skandiabanken är Swift-koden (BIC) felaktig och de har inte den rätta. Har inte fått svar från Pixxass på mitt mail efter tre timmar och vill få iväg pengarna så snart som möjligt.
 
anisette skrev:
Har inte fått svar från Pixxass på mitt mail efter tre timmar och vill få iväg pengarna så snart som möjligt.
Ibland svarar dom blixtsnabbt, inom 10 minuter.
Tyvärr har dom också visat en betydligt sämre svarsvilja, det tog 11 dagar för dom att svara på hur jag skulle göra med min 4 dagar gamla trasiga kamera, vid det laget var den redan skickad på lagning i Sverige.
 
Ja, de hörde av sig tidigt i morse och meddelade att ett av objektiven inte fanns i lager, men nu svarar de inte på mail.

Har Swift-koden alltså fungerat för er andra? Kan jag inte betala så måste jag avboka och försöka med någon annan butik. Bråttom för att hinna få det innan semestern :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.