Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Letar efter lättanvänd kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Evolito

Avslutat medlemskap
På jakt efter en lättanvänd digitalkamera, för en äldre person utan "datorsinne".

Helst 2-3 MP och minst 3xZoom, prisklass 2500-3500 kr

Kom med förslag.

Har gett upp idén om en liten, platt kamera - det blir för dyrt.
 
Japp, det är där jag kollar allting.
Men det känns tryggt om någon har erfarenhet från en som de vill rekommendera med.

Tack annars.
 
En Nikon CoolPix 885 med 128Mb CompactFlash-minne skulle nog bli min rekommendation i så fall. Går lös på strax under 3500:- på cyberphoto (3,3Mp, 3x zoom).

Alternativt 775 om man vill komma ner ytterligare lite i pris (2Mp, 3x zoom).


/A
 
Canon eller Nikon verkar vara favoriter vart man än kommer. Jag har själv en Canon A40, som nu har efterföljts av A60(2MP) och A70(3MP). Dom är bra, bra färgåtergivning, rätt bra optik, har både full auto och manuella lägen. Går på vanliga batterier. Finns filter och linser att köpa till.

Nikon brukar dock vara lite starkare på makro, samt att dom ofta har sin delade vridbara kropp.
Men jag har själv ingen erfarenhet av nikon.
 
Ingen annan som har tips om lättanvänd kamera?
Börjar dra ihop si till köp av 60 års-present nu.

Tycker det är svårt att bestämma sig.
Snälla ni!
 
Evolito skrev:
På jakt efter en lättanvänd digitalkamera, för en äldre person utan "datorsinne".

Alla Canon digitalkompakter jag sett har menyer på svenska. Det skulle vara avgörande för mig om jag var i din situation. Även i övrigt är användargränssnittet enkelt och mer lättbegripligt än på de enklare nikonkameror jag stött på.

Exakt vilken modell som skulle passa har jag dock ingen aning om.
 
Hej

En annan aspekt är hur får man bilderna ur kameran.

Jag har flera Canonkameror, och den kontakt till USB de har är inte för vem som helt att hantera, dessutom dyker ju inte kameran upp som en enhet (hårdisk), man skall köra specialprogram för att tömma den osv.


Dock är, som Göran skriver, manualer och menyer en dröm att använda och compactflash minnen både tåliga o billiga.

Så är din 60 åring helt främmande för datorer är detta en fråga, ev kan downloader från www.breezesys.com vara en lösning i programväg.


Roine
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.