Annons

Leofoto PG-1 Gimbal

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kollat på Lefoto, känns som att dom kopierat Really Right Stuff rakt av.
Har ingen aning om kvalitet då detvinte finns i butik så man kan klämma och känna.

Oftast märks ju inte skillnaden i kvalitet förrän man använt den i ett par år. RRS eller Wimberly har bra rykte men är dyra. Själv valde jag därför Sirui PH-20 då jag haft bra erfarenhet av kvaliteten på deras stativ och kulleder. Får väl se hur bra val jag gjorde om en fem tio år.

Nu är ju inte detta en gimbal, men vill ändå flagga för denna. Har nu köpt två stycken till mina stativ och frågan är om den inte kan fungera lika bra som ett billigare gimbal? Den går att sätta till en lagom friktion och efter balansering så står kameran kvar dit man pekat. Nu använder jag inte stativ i någon större omfattning till fågelfoto men de gånger jag har använt den så har jag varit nöjd.

Jag köpte mittpelare från Dext till mitt Gitzo Systematic. Det passar perfekt så att Leofoto är kopior är otvetydligt. Det är inte samma finish på den som på Gitzo men väldigt prisvärd. Leofoto’s gimbal ser bra ut på pappret och prisvärd med Fotosidans rabatt. Varför inte köpa den, du har ju ångerrätt, och sedan berätta hur den är? Monohuvudet som refereras ovan, liksom videohuvud, kan aldrig jämföras med balansen i en gimbal eftersom den förra alltid kommer att tyngdpunkten skild från rotationspunkten. Därför kan den aldrig balanseras att bli ”viktlös” som på en gimbal.

Monohuvudet som refereras ovan, liksom videohuvud, kan aldrig jämföras med balansen i en gimbal eftersom den förra alltid kommer att tyngdpunkten skild från rotationspunkten. Därför kan den aldrig balanseras att bli ”viktlös” som på en gimbal.
Mitt videohuvud har "spjärna-mot-system". Man får centrera kamerans tyngdpunkt över huvudet. Det finns en låååång kameraplatta som möjliggör det. Sen skruvar man på en ratt tills man ställt in huvudet efter vikten på ekipaget som man sätter ovanpå. När det är gjort balanseras den i vilket läge som helst.
Det går antagligen inte med hur tunga mojänger som helst, men det går i alla fall med 1DX Mark II, Extender 2X III och EF 300 mm f/2,8L IS II USM på stativet. Det har jag provat.

Jag köpte mittpelare från Dext till mitt Gitzo Systematic. Det passar perfekt så att Leofoto är kopior är otvetydligt. Det är inte samma finish på den som på Gitzo men väldigt prisvärd. Leofoto’s gimbal ser bra ut på pappret och prisvärd med Fotosidans rabatt. Varför inte köpa den, du har ju ångerrätt, och sedan berätta hur den är? Monohuvudet som refereras ovan, liksom videohuvud, kan aldrig jämföras med balansen i en gimbal eftersom den förra alltid kommer att tyngdpunkten skild från rotationspunkten. Därför kan den aldrig balanseras att bli ”viktlös” som på en gimbal.
Jag tycker inte om att köpa något och sen behöva påpeka för säljaren att jag inte är nöjd med varan. Det är en av anledningarna till att jag ställer frågor på detta forum.
Jag är beredd att betala bara det blir rätt.
Har köpt en del prylar som har varit billigt och sen som visat att det inte va så bra.
Då blir det dyrt.

Jag tycker inte om att köpa något och sen behöva påpeka för säljaren att jag inte är nöjd med varan. Det är en av anledningarna till att jag ställer frågor på detta forum.
Jag är beredd att betala bara det blir rätt.
Har köpt en del prylar som har varit billigt och sen som visat att det inte va så bra.
Då blir det dyrt.
Självklart ska du ställa frågan i forumet - det är ju det som ett forum är till för. Men nu har ju ingen erfarenhet av just den produkten men många inklusive jag själv har uttryckt förtroende för märket som sådant. Så varför inte prova riskfritt och sedan berätta för oss? Nåväl, svårt att hitta test av Leofoto på nätet men en bra källa till input är B&H reviews som baseras på faktiska köpare, denna köparen verkar mycket nöjd med sin PG-1: https://www.bhphotovideo.com/c/prod...g_1_gimbal_camo_pg_1_gimbal_camo.html/reviews

Självklart ska du ställa frågan i forumet - det är ju det som ett forum är till för. Men nu har ju ingen erfarenhet av just den produkten men många inklusive jag själv har uttryckt förtroende för märket som sådant. Så varför inte prova riskfritt och sedan berätta för oss? Nåväl, svårt att hitta test av Leofoto på nätet men en bra källa till input är B&H reviews som baseras på faktiska köpare, denna köparen verkar mycket nöjd med sin PG-1: https://www.bhphotovideo.com/c/prod...g_1_gimbal_camo_pg_1_gimbal_camo.html/reviews
Ja det är lite synd att det finns så lite information om tester och användare.
Ingen har något negativt att säga om Leofoto.
Kollade med koden och det blir en tusenlapp billigare. Nu har jag sagt att det får kosta men en tusenlapp gör skillnad så är det bara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar