Annons

Lenscoat eller bara onödigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trollig

Avslutat medlemskap
Har fotat lite allmänt.

Men nu har jag köpt mig ett 70- 200 och är sugen på o pröva fota djur.

Då såg jag Lenscoat är det nödvändigt?

Vad ska man mer tänka på? camo kläder?

Har tyvärr bara en D90, men ska byta upp mig senare.
 
En av anledningarna till att jag skaffade lenscoat till min 300:a var för att det skyddar optiken (När man går i snårig terräng etc). Sen om det hjälper mig att smälta in mer i omgivningen, ja då är det ett plus.
 
okey, Så jag tänkte med.

Men vilken färg ska man köpa ?

Svart,Realtree Advantage eller nån annan? kom med förslag
 
Jag kör på "Forest Green". Det portabla gömslet jag har är ju oxå åt det gröna hållet. Så jag kände att det var det mest lämpliga.
 
Lenscoat är svindyrt och billigt ihopkommet, kika efter kamo-tejp på blocket eller tradera! Jag hittade en sort som bara fäster på sig själv som var riktigt bra. Dessutom var den vändbar, grön på ena sidan och bege på andra. för 120 kr fick jag till mitt 300 och stativet också!
 
Hittade en sida som handlar om djurs seende.
Att kamouflera sig för vanliga fyrfota djur verkar overkill - viktigare är då att smälta in doftmässigt.
Fåglar däremot ser väldigt bra.

http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Sinne.html#Rad

Älgjägare har ofta gröna kläder för att smälta in (i miljön och socialt), men toppar alltihop med en signalorange hatt :)


Petter ...
 
Hittade en sida som handlar om djurs seende.
Att kamouflera sig för vanliga fyrfota djur verkar overkill - viktigare är då att smälta in doftmässigt.
Fåglar däremot ser väldigt bra.

http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Sinne.html#Rad

Älgjägare har ofta gröna kläder för att smälta in (i miljön och socialt), men toppar alltihop med en signalorange hatt :)


Petter ...

Jag skulle säga att om du går klädd i enfärgat grönt så ser däggdjuren dig. Även i en grå synbild så syns du som ett stort entonigt människoformat fält. Därför är någon typ av oregelbunden färg på kläderna att föredra.
Eller så sitter du i ett gömsle och gömmer dig på det viset.

Lenscoat eller ej. Du har väl ett svart objektiv till din kamera så för camo så känns det inte nödvändigt. Jag har kört med en strumpa som jag klippte av och hade som lite skydd från fokusringen och framåt på mina stora objektiv.

MVH
Magnus
 
Okey, Så camo kläder är ett måste. =).

Duger inte med helt gröna?

Då väljer jag nog bort lenscoat o köper camo tejp o fixar lite själv.
 
Kolla med Wildlife Watching Supplies (i UK). Väldigt trevlig att ha att göra med - kan inte annat än att rekommenderas! Har han inte din storlek så tillverkar han den till dig. Se även denna länk.

Tänk på vid användning av "fel" tejp, detta kan lämna fula märken om man tar bort det. WWS säljer en tejp som inte skall lämna fula märken.
 
Senast ändrad:
Jag skulle säga att om du går klädd i enfärgat grönt så ser däggdjuren dig. Även i en grå synbild så syns du som ett stort entonigt människoformat fält. Därför är någon typ av oregelbunden färg på kläderna att föredra.
Eller så sitter du i ett gömsle och gömmer dig på det viset.

Lenscoat eller ej. Du har väl ett svart objektiv till din kamera så för camo så känns det inte nödvändigt. Jag har kört med en strumpa som jag klippte av och hade som lite skydd från fokusringen och framåt på mina stora objektiv.

MVH
Magnus

Jag har en kompis som var involverad i framtagandety av den "nya" kommouniformen som försvaret numera använder. Kammaouflage-mönstret har ingen effekt för synligheten i skogen jämfört med den gamla enfärgade m59 och m69. För det mänskliga ögat alltså. Däremot har den en stor psykologisk effekt för den som bär uniformen. Den är bra för stridsmoralen.

Petter ...
 
Jag köpte lenscoat till mitt 300a mest för att skydda optiken och att gluggen inte blir så kall att hålla i på vintern. jag tror helt klart att lenscoaten bevarar värdet på gluggen till den dagen du tänkt sälja det!

/M
 
Köpte lenscoat till mitt nikkor 300 2.8 vr, dyrt och nästan helt bortkastade pengar tycker jag. Pga att kontrollerna är utspridda över gluggen blir LC i vägen för användandet, i slutändan har jag bara kvar det på motljusskyddet för att hålla det snyggt, i övrigt var det bara irriterande och gjorde objektivet svårare att hantera. Vettigare med litet tejp eller så då. Kvaliteten på Lc var inte imponerande heller, priset = ocker.
Som ni hör är jag inget fan. ;). Skulle aldrig lagt pengarna på det om jag sett/testat det på objektivet före köp. Delvisnkan det nog fungera bättre på ett objektiv med färre kontroller än ett stort vrobjektiv, men med många små fält som blir separata ringar av neopren blev det riktigt meckigt, och halt att hålla i, funkar mycket bättre naturelle.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.