Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lensbaby (Muse) - bra/dåligt för foto och film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snapphane

Aktiv medlem
Hej, satt i vanlig ordning och surfade runt bland fotorelaterade artiklar och snubblade över Lensbaby. Visst har sett märket innan men aldrig gjort en riktig djupdykning.

Nu väcktes intresset och jag har kollat runt en del. Dock tycker jag att användarna verkar lysa lite med sin frånvaro och man hittar väl inte allt för mycket information. Så in in forumet tänkte jag.

Har väl själv tänkt att Muse verkar "bäst", köper jag är det för att leka och ha roligt och då är även priset avgörande. Composer (Pro) blir lättare att arbeta med, men dyrare och är väl lite mindre lekfull.

Även sett lite videos på YouTube och här verkar även optiken lysa. Blir väldigt härliga och lite smågalna videos som skulle passa bra på ungen här hemma.

Så har ni erfarenhet av systemet, lämna era synpunkter :-D

Jag har en obetydligt beg composer pro double glass till salu. Mycket effektfull och kul grej. Dock tyckte jag att den var väl effektfull för fr så jag har inte använt den så mycket. På en cropkamera hade den nog passat bättre. Ljusstark är den också, f/2.

Hej, satt i vanlig ordning och surfade runt bland fotorelaterade artiklar och snubblade över Lensbaby. Visst har sett märket innan men aldrig gjort en riktig djupdykning.

Nu väcktes intresset och jag har kollat runt en del. Dock tycker jag att användarna verkar lysa lite med sin frånvaro och man hittar väl inte allt för mycket information. Så in in forumet tänkte jag.

Har väl själv tänkt att Muse verkar "bäst", köper jag är det för att leka och ha roligt och då är även priset avgörande. Composer (Pro) blir lättare att arbeta med, men dyrare och är väl lite mindre lekfull.

Även sett lite videos på YouTube och här verkar även optiken lysa. Blir väldigt härliga och lite smågalna videos som skulle passa bra på ungen här hemma.

Så har ni erfarenhet av systemet, lämna era synpunkter :-D

Lensbaby är hur kul som helst att använda om än inte alltid såklart (just nu plåtar jag mest med Lensbaby). Muse har jag själv inte testat, dock har jag den första versionen av Lensbaby som i princip har samma konstruktion som en Muse fast utan möjlighet att byta optiken.

Har även Composer Pro med både Sweet 35 och Edge 80 (de två optiker med riktig bländarring istället för lösa som man byter ut). Composer Pro är lättare på ett sätt att använda då det går att ta två bilder som är likadana plus att man kan hålla kameran precis som vanligt eller sätta den på ett stativ och plåta med långa slutartider t.ex.

Vad som passar dej bäst kan bara du avgöra, men vilken som du än väljer så kommer du att ha kul. Det finns en liten inlärningskurva som man behöver komma över för att bli bra på att sätta dess "sweet spot" men när du lärt dej så kan Lensbaby med antingen Double Glass, Sweet 35, Edge 80 eller Fisheye optik ge dej riktigt skarpa bilder (de andra ger inte samma skärpa men det är också en del av charmen).

Ja just nu tittar jag på Muse mest för priset. Även en begagnad Composer Pro kostar mer än en ny Muse. Och det extra det tillför med att kunna låsa läget känns inte värt priset.

Tror nog allt det får bli ett köp när budgeten tillåter :)

Ja just nu tittar jag på Muse mest för priset. Även en begagnad Composer Pro kostar mer än en ny Muse. Och det extra det tillför med att kunna låsa läget känns inte värt priset.

Tror nog allt det får bli ett köp när budgeten tillåter :)

Fair enough.

Muse kostar ju runt 1500kr med Double Glass optiken vilket väl får ses som ett rätt billigt första steg in i Lensbaby-världen. Lycka till. :)

Precis, de har en ännu billigare som bara finns till Canon/Nikon. Men då med fast bländare på f/5.6. Och det är ju inget roligt :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar