Annons

lensbaby composer erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Någon som har lekt med dessa lensbaby?

Är de enkla att använda? Funkar de bra? Är de prisvärda?

Blir den liggande efter en månad?
 
Lensbaby

Hej

Du spørger om lensbabyen. Jeg er dansk, men håber at det går.

Har brugt lensbabyen i over to år nu. Det er herligt at jobbe med og jeg laver lidt mystiske billeder, ofte i sort hvid. Indholdet er enkelt i billederne og jeg søger for at der er form og kontraster og en enkel historie, så billedet ikke bliver for rodet/ for meget.

Det er manuelt betjent, næsten, for man sætter tid eller blænde selv. Fokuseringen er helt manuel og du "vridet"/tilter komposeren til softspot og efterstiller skarpheden med fokuseringsringen.

Blænderingene skiftes med en lille magnet.

Det er et enkelt system, hvor man lige skal give sig tid og lege lidt med det. Prisen er lidt høj i forhold til kontrutionen.

Jeg syntes det fungerer fint til de mere kreative billeder.

Min lensbaby er i brug lige så ofte som mit faste 50 mm og mit lille zoom. Sidst har det været i England og fotograferet gamle huse og klosterruin. Men det kan bruges til meget. Selv til bryllup.

Se Sue Robertsons billeder (kan googles) Hun er fantastisk med sin lensbaby.

Jeg har også lidt billeder liggende her på Fotosidan med lensbabyen du evt kan se på.

Håber at det er en hjælp for dig og held og lykke til.

De bedste hilsener
Birgitte
 
Mitt blev liggandes och såldes senare. Kändes trist eftersom jag gillar många lensbaby bilder jag sett på typ nätet. Jag blev aldrig bra på att hittta rätt med fokus och tröttnade därför. Kanske tränade jag för lite?
 
Hej

Du spørger om lensbabyen. Jeg er dansk, men håber at det går.

Har brugt lensbabyen i over to år nu. Det er herligt at jobbe med og jeg laver lidt mystiske billeder, ofte i sort hvid. Indholdet er enkelt i billederne og jeg søger for at der er form og kontraster og en enkel historie, så billedet ikke bliver for rodet/ for meget.

Det er manuelt betjent, næsten, for man sætter tid eller blænde selv. Fokuseringen er helt manuel og du "vridet"/tilter komposeren til softspot og efterstiller skarpheden med fokuseringsringen.

Blænderingene skiftes med en lille magnet.

Det er et enkelt system, hvor man lige skal give sig tid og lege lidt med det. Prisen er lidt høj i forhold til kontrutionen.

Jeg syntes det fungerer fint til de mere kreative billeder.

Min lensbaby er i brug lige så ofte som mit faste 50 mm og mit lille zoom. Sidst har det været i England og fotograferet gamle huse og klosterruin. Men det kan bruges til meget. Selv til bryllup.

Se Sue Robertsons billeder (kan googles) Hun er fantastisk med sin lensbaby.

Jeg har også lidt billeder liggende her på Fotosidan med lensbabyen du evt kan se på.

Håber at det er en hjælp for dig og held og lykke til.

De bedste hilsener
Birgitte

Tack! Väldigt bra svar :)
 
Mitt blev liggandes och såldes senare. Kändes trist eftersom jag gillar många lensbaby bilder jag sett på typ nätet. Jag blev aldrig bra på att hittta rätt med fokus och tröttnade därför. Kanske tränade jag för lite?

Den tråkiga sanningen är ju att du tränade för lite ;). Men jag är också lite lat av mig och är det inte enkelt, eller så roligt att jag vill fortsätta så gör jag inte det. :)
Men som tur är är jag rätt envis också så ger jag mig fan på nått brukar det bli bra.

Men... Det kanske blir en ändå, även om den blir liggandes. Bättre att prova och ångra sig än inte prova alls, det kan ju bli bra också. :)
 
Lensbaby

Den tråkiga sanningen är ju att du tränade för lite ;). Men jag är också lite lat av mig och är det inte enkelt, eller så roligt att jag vill fortsätta så gör jag inte det. :)
Men som tur är är jag rätt envis också så ger jag mig fan på nått brukar det bli bra.

Men... Det kanske blir en ändå, även om den blir liggandes. Bättre att prova och ångra sig än inte prova alls, det kan ju bli bra också. :)

Jag kan verkligen rek. Lensbaby.
Köpte min för ett år sedan ca och visst blir den liggande oanvänd tidvis men det blir ju även andra objektiv också !?
I alla fall i min kamerautr !
Jag har ett par bilder inlagda här på fotosidan som jag är nöjd med.
Visst får man trixa och öva en del men det är ju bara trevligt !!??

Mvh Lars
 
Jag kan verkligen rek. Lensbaby.
Köpte min för ett år sedan ca och visst blir den liggande oanvänd tidvis men det blir ju även andra objektiv också !?
I alla fall i min kamerautr !
Jag har ett par bilder inlagda här på fotosidan som jag är nöjd med.
Visst får man trixa och öva en del men det är ju bara trevligt !!??

Mvh Lars

Precis, man har ju sina favoritobjektiv. Men de åker på ibland o då är det alltid kul. Blir lite nystart.

Flest grejer när man dör? ;)
 
Nu är jag visserligen en Nikon användare men jag som ni går och och funderar på Lensbabys. Vilken av alla modeller kör ni ? Det finns ju så många konfigurationer att köra på.
 
Hej Mikael

Jeg bruger komposer med dobbeltglas og vældig glad for den. Du vælger softfokus ved at bevæge "kuglehovedet" og derefter stille skapheden på objektivet.

Har valgt lensbayen for at give mine billeder lidt mystik og en "primitiv" næsten gammelt analogt udtryk.

Det er rigtigt, at der er flere modeller og dertil kan du skrue eller skifte forskellige glas udenpå lenssbabyen. Jeg har en vidvinkel ogå. Mit billede "Where are You" er taget med vidvinkel. De andre billeder er med composeren og er med 25mm (50 mm i gamle dage) Det er det jeg bruger mest.

Du kan se meget mere på deres hjemmeside.

Hilsener
Birgitte
 
Tack för svaren.

Tror själv att jag köper en composer + macrolinser.
Får man med någon lins när man köper en composer typ dubbelglas ?

MVH
Micke
 
Menar du macroliner som i separata linser man skruvar på med olika styrkor?
De kan jag höja ett varningens finger för. Jag tyckte det var svårt att få skarpt.
De kostar inte så mycket men mina bara ligger o skräpar, jag köpte tamrons 90 mm macro och blev skitnöjd. Spara ett år till ett sånt är mitt råd.
 
har kollat runt lite till.. Blir den nya Composer pro i metall. Inga macrolinser inköps för prevcis som Chewbacca säger så är Tamron 90 tokigt billigt för det man får. En Composer alltså =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.