ANNONS
Annons

Lensbaby 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)
LeadHead skrev:
Någon som vet vad närgränsen ligger på?

Lite sent svar men jag fick min Lensbaby 2.0 för ett par veckor sedan och hittade den här tråden idag när jag sökte här i forumet, efter att ha varit ute med min nya baby idag (läs mer på min blogg).

Närgränsen på Lensbaby 2.0 är ca 1 fot (ca 30 cm) enligt dokumentationen.

/G

gerhardp skrev:
Lite sent svar men jag fick min Lensbaby 2.0 för ett par veckor sedan och hittade den här tråden idag när jag sökte här i forumet, efter att ha varit ute med min nya baby idag (läs mer på min blogg).

/G

Orkar inte registrera mig för att kommentera på din blog ;-) Men visst tusan funkar tidsautomatiken, iaf på min 1DsMkII, kan inte se att det skulle skilja på din.

/N

gerhardp skrev:

/G

Hästbilden är suverän Gerhard!

//Larsa, som börjar bli sugen.

wikman skrev:
Orkar inte registrera mig för att kommentera på din blog ;-) Men visst tusan funkar tidsautomatiken, iaf på min 1DsMkII, kan inte se att det skulle skilja på din.

/N

Man kan ju fråga sig varför den inte skulle göra det?

//Larsa

Vidvinkelconverter

Någon som provat Lensbabies med 0.45x konverter? Fungerar det bra? Är det ett "nödvändigt" köp? Är 50mm för lång brännvidd för de bilder som den inbjuder till?

/Jonas

Konverter i Sverige

Vet någon om det finns någon vidvinkelkonverter som passar Lensbabies 2.0 att köpa i Sverige, då den som finns på Lenbabies hemsida kommer från Raynox och Tokina så måste det finnas någon som passar. Vilken diameter har frontringen?

/Jonas

Ang. mitt inlägg om tidsautomatik så bör den självklart fungera, men han skrev i sin blog att man skulle glömma allt vad tid & bländarautomatik heter.

Jag har en x0.7 converter till min (så att den blir 35mm), det är standard 39mm gänga på linserna så i princip allt som passar på en videokamera passar på babyn.

Upptäckte en kul grej när min konverter fastnade och fel gänga lossnade när jag skrivade av den, då trillade lilla koppen med linsen ur och den gick att sätta tillbaka baklänges, vilket gav en "macrobaby", skall försöka skjuta lite testbilder så.

wikman skrev:
Men visst tusan funkar tidsautomatiken

Ja, det gör den ju såklart. Den är ju lixom inbyggd i kamerahuset. Ibland slinker tangenterna bara iväg. Skall genast korrigera mig.

"Bländarautomatik och autofokus är bara att glömma." ;-)

/G

wikman skrev:
Ang. mitt inlägg om tidsautomatik så bör den självklart fungera, men han skrev i sin blog att man skulle glömma allt vad tid & bländarautomatik heter.

Jag har en x0.7 converter till min (så att den blir 35mm), det är standard 39mm gänga på linserna så i princip allt som passar på en videokamera passar på babyn.

Upptäckte en kul grej när min konverter fastnade och fel gänga lossnade när jag skrivade av den, då trillade lilla koppen med linsen ur och den gick att sätta tillbaka baklänges, vilket gav en "macrobaby", skall försöka skjuta lite testbilder så.

Visst menar du 37 mm gänga? Jag hittar inget med 39mm på tex ScandinavianPhoto därimot många med 37 eller med med adaprar för en massa storlekar men aldrig 39 mm.

Jonas

saab skrev:
Visst menar du 37 mm gänga? Jag hittar inget med 39mm på tex ScandinavianPhoto därimot många med 37 eller med med adaprar för en massa storlekar men aldrig 39 mm.

Jonas

Så är det säkert :) Min Canon converter heter iaf WD-H37.

En snabb koll på lensbabies.com bekräftar också att det är 37mm som gäller.

/N

Om jag förstår min kamera och Lensbabies.com rätt så har jag ingen ljusmätning med min D80 och ett Lensbaby-objektiv, så är tyvärr fallet va?
Hur svårt/jobbigt är det att fota utan automatik? Jag antar att det blir en hel del testfoton?

fredda665 skrev:
Om jag förstår min kamera och Lensbabies.com rätt så har jag ingen ljusmätning med min D80 och ett Lensbaby-objektiv, så är tyvärr fallet va?
Hur svårt/jobbigt är det att fota utan automatik? Jag antar att det blir en hel del testfoton?

Sunny 16? Vid fullt solljus har du ISO som slutartid vid bländare 16. Sen är det bara räkna exponeringssteg.

100 - 200 - 400 - 800 - 1600 - 3200
16 --- 11 --- 8 --- 5,6 --- 4 ---- 2,8

Lensbaby finns nu i tre versioner, men jag förstår inte riktigt vad poängen med låsbar tilt är på 3G. Optiken har en skarp sweetspot med suddiga kanter, även utan tilt, och det blir utdragna fartränder när man tiltar. Vill man då lägga skärpan längs marken med precision (tilta framåt och låsa), så blir det ändå suddigt eftersom oskärpan finns inbyggt i glaset. Man missar de rena tilteffekterna.

Låsmekanismen på 3G hade jag gärna tagit, frågan är bara hur lätt optiken är att lossa?

Där ser man vilka bra tumregler det finns! Tack så hemskt mycket för den.
Nej just nu lutar det åt en Lensbaby 2. Jag kan inte riktigt motivera det mycket högre priset på 3G.

Jag är också sugen på en lensbaby men förstår inte riktigt skillnaden mellan 2G och 3G. Att man kan låsa 3G och att den är nästan dubbelt så dyr förstår jag, men är det allt? Vad vinner man på att kunna låsa den?

En låsning kan underlätta för kompositionen, särskilt vid makrofoto. Jag har originalet och vad jag förstår så ska den vara mjukare och mer "drömlik" i skärpa/oskärpan än de andra två varianterna. 2G har väl magnetisk hållare för bländarskivorna men om det finns någon bildmässig specialitet vet jag inte än, så i nuläget verkar 3G vara mest intressant för mig, just för låsningens skull.

Kolla gärna mina favoriter på Lensbabies-forumet för mer bildinspiration. :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar