Annons

Leica7contax optik på Pentaxhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Dopsie

Ny medlem
Jag försöker ta reda på om det finns någon adapter för att använda antingen Leica eller Contax objektiv på K10d. Är det någon som vet ???
 
Dopsie skrev:
Jag försöker ta reda på om det finns någon adapter för att använda antingen Leica eller Contax objektiv på K10d. Är det någon som vet ???
Det finns många varianter av adaptrar på eBay så gå in där och sök - glöm inte att söka globalt också.
 
Tack för svar. Men, jag har kollat - och via E-bay finns det ingen adapter som passar för Leica objektiv på Pentax.
 
meatyard skrev:
Tack för svar. Men, jag har kollat - och via E-bay finns det ingen adapter som passar för Leica objektiv på Pentax.
Jag har sett adaptrar för Leica/Pentax men det är nog bara till M42 skruvfattningar när jag tänker efter. Ibland har jag märkt att man måste vara väldigt specifik och exakt när man söker efter något och söka på under vardera namnen när man letar efter adaptrar. Det beror kanske på var säljaren lagt in sin vara under för rubrik/märke. Kan i alla fall försöka hålla ett öga öppet när jag surfar runt där.
 
Re: Re: Leica7contax optik på Pentaxhus

Roland Mabo skrev:
Det finns för skruvfattad M42 optik, men ej bajonettfattning.

Hälsar
R

Leica har så vitt jag vet aldrig tillverkat optik för M42 skruvfattning. Den/enda Contax-optik som har skruvfattning är till de allra första spegelreflexmodellerna från 1949 och några år in på 50-talet, tillverkade av Zeiss Ikon-Dresden. Dessa kan givetvis användas med M42-adaptern.
 
Re: Re: Leica7contax optik på Pentaxhus

Roland Mabo skrev:
Det finns för skruvfattad M42 optik, men ej bajonettfattning.
Det förklarar varför jag inte sett någon än så länge då! :eek:)

Går det att använda en Leica/M42-adapter med en M42/K-adapter för att komma förbi problemet eller blir det glapp och sämre bilder då?
 
I teorin så borde ju adapter-till-adapter fungera, men i praktiken ställer jag mig tveksam. Har visserligen aldrig provat personligen, men... Med dubbla adapters - eller konverterare - så ökas ju avståndet mellan objektivet och kamerans centrum. Det kan bli en intressant effekt... I praktiken är det väl som att använda en tunn mellanring. En del av ljuset försvinner och man förkortar objektivets närgräns. Hur mycket detta blir av, har jag ingen aning om, men rent teoretiskt borde det bli en sådan effekt tycker jag.

Ärligt talat, med tanke på den mängd högkvalitativa Pentax objektiv som finns så förstår jag inte riktigt tjusningen med Leica och Contax/Zeiss objektiv på en Pentax. Såvida man inte sitter på en mängd gamla gluggar. Dock borde man kunna avyttra dem till anständigt pris och därmed få möjlighet till investering i en mängd gamla Pentax gluggar istället om man så önskar. :)

Hälsar
R
 
Pentax m42/K-adapter ökar inte avståndet alls. Den blir som en M42-gänga inne i bajonetten. Jag har en så jag är helt säker. Funkar utmärkt med alla gammla M42-objektiv förutom att nerbländningen inte fungerar.

//Lars ;-)
 
Frånsett Leica-optik så finns det en del kompetenta Zeiss-gluggar i M42 som man använder till digitala vad jag förstår.....

Är inte så bra på detta,
men vad jag hör och förstått så är bla. 2,8/20 mm mycket poppis...

Det märks bla på att priserna gått upp ganska mycket efter digitaltiden! :(
 
holmbo skrev:
Pentax m42/K-adapter ökar inte avståndet alls. Den blir som en M42-gänga inne i bajonetten. Jag har en så jag är helt säker.

Så du menar att det är samma även när du kör en omvänt? Alltså i detta fall Leica fattning *till* M42 och sedan en M42 till K-bajonett adapter för att montera ihop det. En "hane" och en "hona" M42 ihopmonterade.

Hälsar
R
 
Jag vet inte hur Leica till M42 funkar. Jag bara klargjorde att M42 till Pentax-K inte ökar avståndet. Om Leica till M42 ökar avståndet så blir det naturligtvis vissa problem med fokusering på större avstånd.


Bifogar en bild som visar hur det ser ut med och utan adapter på kameran (Pentax-ME).

//Lars ;-)
 

Bilagor

  • _igp8708 s.jpg
    _igp8708 s.jpg
    18.7 KB · Visningar: 189
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.