ANNONS
Annons

Leica X1

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar som man får vara något av en Leicanörd för att köpa en Leica X1.
Tråkigt att Lecia skall ha så svårt att få till en modern Lecia CL.
Jag undrar också varför de envisas med att stoppa in undermåliga skärmar i sina kameror. Både M8, M9 och nu X1 får kritik för detta.
Med deras pris borde ju skärmen vara "state-of-the-art".

bilder från X1

Har någon hittat testbilder någonstans från kameran?

www.dpreview.com finns "Samples" bilder: Camera/Leica/Leica X1/ samples.

Man kan också läsa i den senaste LFI 8/2009 om jämförelse mellan 5D Mk2, M9 och M8, utförda med Leica objektiv 50 mm och motsv. 35 mm som motsvarar ca. 50 mm för M8. så får man se hur CCD och CMOS står mot varandra på olika känsligheter.

/Sten-Åke

Blev lite besviken över att den har en "slöare" autofokus än den nya Panasonicen (för slö för gatufoto). Och att den saknar hyperfokal.

Men om man använder MF och ställer skärpan på t ex 2m, så borde man väl kunna ha kameran kvar i det läget, och då blir det ju som att köra hyperfokal. Önskar att den hade indikationen på fokusratten för avstånd, t ex 1m, 2m 5m osv. Eller allra helst att den hade skärpeinställningen på objektivet, så som en vanlig Leica-M har. Men man kan inte få allt, inte ens för 18000:- :)

Jag kanske kommer låta lite provocerande nu men vad skulle kameran ha kostat om det inte var en liten röd plupp på framsidan? Vad man ser av leicas andra kompakter är det ju en rejäl förstoring av prislappen när de byter ut panasonic loggan mot en leica logga.

Jag kanske kommer låta lite provocerande nu men vad skulle kameran ha kostat om det inte var en liten röd plupp på framsidan? Vad man ser av leicas andra kompakter är det ju en rejäl förstoring av prislappen när de byter ut panasonic loggan mot en leica logga.

Kul at se dig igen Robin,
Tror du har rätt i det mesta du skriver här. När t.o.m. Leicanördar som Michael Reicnhmann inte ger bättre betyg så skall man nog passa sig.
Han var först positiv till Leice M8 men sågade den senare vid knäna.
Det är synd att ett sådant märke bara går åt ett håll.
Mot konkursen.

Själv har jag alltid haft en förälskelse i leica, men deras sjuka prissättning har gjort att jag aldrig köpt något av dem. Valet blir ju ganska lätt när man kollar prisskillnaden i combon leica mp och 35/1,4 som blir i runda slängar runt 70 tusen och om man ställer den mot Voitgländer (cosina) bessa r2m med 35/1,4 som kostade drygt 11 tusen så blir valet väldigt lätt. Javisst låter bessan lite mer och har inte den där fina lacken och cosinas 35/1,4 inte har lika fin färgåtergivning som leica dito men prisskillnaden på 60 tusen gör det inte värt det. Så leica bör se upp och försöka få till en ny kundgrupp. Så när nuvarande kundgruppen dör ut så kommer nog leica dö med dem om de inte gör något åt sina dyra priser.

Så leica tryck in en mätsökarkonstruktion i X-1 och fixa till ljustyrkan till f/1,4 och sänk priset till 12 lakan då kommer jag att känna mig intresserad av kameran men som läget är nu så säger jag blankt nej till den.

Själv har jag alltid haft en förälskelse i leica, men deras sjuka prissättning har gjort att jag aldrig köpt något av dem. Valet blir ju ganska lätt när man kollar prisskillnaden i combon leica mp och 35/1,4 som blir i runda slängar runt 70 tusen och om man ställer den mot Voitgländer (cosina) bessa r2m med 35/1,4 som kostade drygt 11 tusen så blir valet väldigt lätt. Javisst låter bessan lite mer och har inte den där fina lacken och cosinas 35/1,4 inte har lika fin färgåtergivning som leica dito men prisskillnaden på 60 tusen gör det inte värt det. Så leica bör se upp och försöka få till en ny kundgrupp. Så när nuvarande kundgruppen dör ut så kommer nog leica dö med dem om de inte gör något åt sina dyra priser.

Så leica tryck in en mätsökarkonstruktion i X-1 och fixa till ljustyrkan till f/1,4 och sänk priset till 12 lakan då kommer jag att känna mig intresserad av kameran men som läget är nu så säger jag blankt nej till den.

Ja det är inga dåliga krav Du har på Leitz, göra en kamera som ser ut och fungerar som en M-kamera och sälja den till samma pris som en dyrare kompaktkamera, det tror jag inte dom går på, nåväl jag kanske tror fel, jag tillhör ju nuvarade kundgruppen, är 75 så jag och mina jämnåriga dör väl ut snart, men inte kommer det att påverka Leits något särskilt, dom kommer nog att fortsätta att tillverka dyra kvalitetskameror och hitta köpare till dom som dom alltid gjort.

Äger en M8 som jag är helt nöjd med, trots man läser uttalanden från alla "Klagonissar" om vad dålig den är, var nöjd med "Bessan" eller köp en begangnad M8 och en äldre 28mm så får Du kameran Du letar efter.
/Sten-Åke

Senast ändrad:
Så leica bör se upp och försöka få till en ny kundgrupp.
Jag tror du missuppfattat det hela. Deras kundgrupp är och har alltid varit folk som antingen a): är så intresserade av foto att det får kosta multum, eller b): har så mycket pengar att det får kosta multum. Leica-kameror och objektiv har aldrig varit billiga.
Således är det samma grupp som X1 riktar sig mot. Kunder som inte gillar de andra plastiga (ja, de är det i jämförelse) APS-C-kompakterna.

Sen tycker jag att man ska tänka på en sak. Det är onekligen väldigt många som ojar sig över hur dyrt det är, eller hur? Det måste samtidigt betyda att dessa personer HAR ett intresse för produkterna. Man klagar ju inte på priset på produkter man ändå inte vill ha.

Personligen är jag inte intresserad av X1 eftersom objektivet har för dålig ljusstyrka och det saknas vettig sökare med AF-indikering. Priset hade nog varit 12-15 lök om någon annan tillverkat samma kamera. Det är betydligt dyrare att göra saker som ser bra ut, känns bra och är snygga, än saker proppfulla med elektronik med "det senaste".

Visst är jag extremt sugen på både M9 och X1..och har därför ojjat mig mycket över priserna, helt korrekt Martin hehe

Men har nu bestämt mig för att köpa en skanner istället.. :) Då kan jag plåta både halvformat, fullformat, mellanformat och storformat med kameror som kostar en spottstyver av vad M9 o X1 kostar. Fina fisken :)

Jag tror du missuppfattat det hela. Deras kundgrupp är och har alltid varit folk som antingen a): är så intresserade av foto att det får kosta multum, eller b): har så mycket pengar att det får kosta multum. Leica-kameror och objektiv har aldrig varit billiga.
Således är det samma grupp som X1 riktar sig mot. Kunder som inte gillar de andra plastiga (ja, de är det i jämförelse) APS-C-kompakterna.

Sen tycker jag att man ska tänka på en sak. Det är onekligen väldigt många som ojar sig över hur dyrt det är, eller hur? Det måste samtidigt betyda att dessa personer HAR ett intresse för produkterna. Man klagar ju inte på priset på produkter man ändå inte vill ha.

Personligen är jag inte intresserad av X1 eftersom objektivet har för dålig ljusstyrka och det saknas vettig sökare med AF-indikering. Priset hade nog varit 12-15 lök om någon annan tillverkat samma kamera. Det är betydligt dyrare att göra saker som ser bra ut, känns bra och är snygga, än saker proppfulla med elektronik med "det senaste".

Tror Du glömt gruppen som vill köpa begangnade kvalitetskameror som ofta får valuta för vad dom betalar om dom köper Leica.
/Sten-Åke

Jag tycker bara att det är onödigt att spekulera i vad X1 skulle kostat om den tillverkats av nån annan. Det finns nämligen ingen annan än Leica som skulle ge sig på att tillverka en sån här typ av kompaktkamera. När andra tillverkare fyller sina kompakter med video i HD, lång-zoom, GPS, osv så lägger Leica krutet på att fylla sin kamera med sånt som är nödvändigt för en (stillbilds)fotograf. T ex så är X1 den första kompakten på digitalmarknaden som har traditionella rattar för inställning av slutartid och bländare. Det är först med denna kamera som det ges en rimlig chans att köra manuellt med en digital kompaktkamera (utan att behöva gå in i olika menyer). Visst, det kommer säkert att komma fler av den här typen av ädelkompakter i framtiden. Men frågan är om det hade gjort det, ifall nu inte Leica hade gått i bräschen och visat vägen med X1.

Senast ändrad:
Det är väl samma grupp? En begagnad Leica är fortfarande mycket dyrare än de flesta andra begagnade kameror.

Det behöver det väl inte vara, det är stor pris-skillnad på nya och beg. Leicor, att andrahandsvärdet är högt bevisar att Leica har hög kvalitet och håller längre än de flesta andra märken.
/Sten-Åke

Det behöver det väl inte vara, det är stor pris-skillnad på nya och beg. Leicor, att andrahandsvärdet är högt bevisar att Leica har hög kvalitet och håller längre än de flesta andra märken.
/Sten-Åke
Nu tror jag iofs att det där med andrahandsvärdet kommer att förändras för kamerorna i och med steget in i den digitala världen.

Fast jag är också lite förundrad över det här tjatet om priset. Folk verkar inte ha några större problem att lägga ett par hundratusen på en bil, och där kan man verkligen prata om kapitalförstöring.

Nu tror jag iofs att det där med andrahandsvärdet kommer att förändras för kamerorna i och med steget in i den digitala världen.

Fast jag är också lite förundrad över det här tjatet om priset. Folk verkar inte ha några större problem att lägga ett par hundratusen på en bil, och där kan man verkligen prata om kapitalförstöring.

När jag nämner andrahandsvärdet på Leica så menar jag både analoga och digitala, det var ju en analog MP och 1,4/35 som nämndes tidigare, hur det blir med de digitala får vi se framöver, tycker M8 har ännu inte gått ner i pris så mycket som många antagit att den skulle göra.

Håller med Dej helt i ditt andra påstående om "Tjatet om priset"
/Sten-Åke

Om X1 har samma typ av glas som M seriens Elmarit objektiv, så borde denna kameran också kosta en god del mer än konkurrenterna.

Sensorn är givetvis viktig i en kamera, men om man jämför dagens "ledande" modeller mellan de stora märkena så menar jag att skillnaden är mycket marginell.

Hade jag valt system idag, hade det mer eller mindre enbart varit på bakgrund av vilket glas som tilltalade mig mest.

Leica's Elmarit objektiv är det bästa jag någonsin har prövat, totalt enastående.

Jag tror att den lilla kameran har potential till att slå ut alla kombinationer Canon och Nikon klarar att sätta ihop med motsvarande brännvidd, och det är ganska intressant.

Om objektivet levererar i sedvanlig Elmarit kvalitet, så köper jag X1, utan tvekan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar