Pilleman
Ny medlem
Har någon hittat testbilder någonstans från kameran?
Finns på Leica-camera.com
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kanske kommer låta lite provocerande nu men vad skulle kameran ha kostat om det inte var en liten röd plupp på framsidan? Vad man ser av leicas andra kompakter är det ju en rejäl förstoring av prislappen när de byter ut panasonic loggan mot en leica logga.
Själv har jag alltid haft en förälskelse i leica, men deras sjuka prissättning har gjort att jag aldrig köpt något av dem. Valet blir ju ganska lätt när man kollar prisskillnaden i combon leica mp och 35/1,4 som blir i runda slängar runt 70 tusen och om man ställer den mot Voitgländer (cosina) bessa r2m med 35/1,4 som kostade drygt 11 tusen så blir valet väldigt lätt. Javisst låter bessan lite mer och har inte den där fina lacken och cosinas 35/1,4 inte har lika fin färgåtergivning som leica dito men prisskillnaden på 60 tusen gör det inte värt det. Så leica bör se upp och försöka få till en ny kundgrupp. Så när nuvarande kundgruppen dör ut så kommer nog leica dö med dem om de inte gör något åt sina dyra priser.
Så leica tryck in en mätsökarkonstruktion i X-1 och fixa till ljustyrkan till f/1,4 och sänk priset till 12 lakan då kommer jag att känna mig intresserad av kameran men som läget är nu så säger jag blankt nej till den.
Jag tror du missuppfattat det hela. Deras kundgrupp är och har alltid varit folk som antingen a): är så intresserade av foto att det får kosta multum, eller b): har så mycket pengar att det får kosta multum. Leica-kameror och objektiv har aldrig varit billiga.Så leica bör se upp och försöka få till en ny kundgrupp.
Jag tror du missuppfattat det hela. Deras kundgrupp är och har alltid varit folk som antingen a): är så intresserade av foto att det får kosta multum, eller b): har så mycket pengar att det får kosta multum. Leica-kameror och objektiv har aldrig varit billiga.
Således är det samma grupp som X1 riktar sig mot. Kunder som inte gillar de andra plastiga (ja, de är det i jämförelse) APS-C-kompakterna.
Sen tycker jag att man ska tänka på en sak. Det är onekligen väldigt många som ojar sig över hur dyrt det är, eller hur? Det måste samtidigt betyda att dessa personer HAR ett intresse för produkterna. Man klagar ju inte på priset på produkter man ändå inte vill ha.
Personligen är jag inte intresserad av X1 eftersom objektivet har för dålig ljusstyrka och det saknas vettig sökare med AF-indikering. Priset hade nog varit 12-15 lök om någon annan tillverkat samma kamera. Det är betydligt dyrare att göra saker som ser bra ut, känns bra och är snygga, än saker proppfulla med elektronik med "det senaste".
Jag kanske kommer låta lite provocerande nu men vad skulle kameran ha kostat om det inte var en liten röd plupp på framsidan? Vad man ser av leicas andra kompakter är det ju en rejäl förstoring av prislappen när de byter ut panasonic loggan mot en leica logga.
Det är väl samma grupp? En begagnad Leica är fortfarande mycket dyrare än de flesta andra begagnade kameror.Tror Du glömt gruppen som vill köpa begangnade kvalitetskameror som ofta får valuta för vad dom betalar om dom köper Leica.
Det är väl samma grupp? En begagnad Leica är fortfarande mycket dyrare än de flesta andra begagnade kameror.
Nu tror jag iofs att det där med andrahandsvärdet kommer att förändras för kamerorna i och med steget in i den digitala världen.Det behöver det väl inte vara, det är stor pris-skillnad på nya och beg. Leicor, att andrahandsvärdet är högt bevisar att Leica har hög kvalitet och håller längre än de flesta andra märken.
/Sten-Åke
Nu tror jag iofs att det där med andrahandsvärdet kommer att förändras för kamerorna i och med steget in i den digitala världen.
Fast jag är också lite förundrad över det här tjatet om priset. Folk verkar inte ha några större problem att lägga ett par hundratusen på en bil, och där kan man verkligen prata om kapitalförstöring.