Intryck från M8:a demot...
"Dansken" var tydligen Brian Felskov, VD för "Nordisk Foto Import A/S". Lite "overkill" att han själv höll i demot, men det förklarar kanske hans attityd
Själv fann jag honom mycket trevlig och tillmötesgående. Lite speciellt klientel som tog sig dit, Sven Nilsson var ende yrkesfotografen ;-) när jag var där, men gott om köpstarka amatörer (som alltid hos Schönherrs ;-)
Men nu var det ju M8:an som det handlade om:
1. Klar Leica M-känsla i huset trots all elektronik, robust, greppvänlig osv.
2. Sökaren i Leica MP/M7-klass, ramarna annorlunda (24+35,50+75,28+90) men det vänjer man sig nog ganska snart vid.
3. Slutaren mycket tyst för att var en metall-ridå, inget klassiskt "M-ljud" - men helt OK!
4. Snabb uppstart o reaktionstid, bra buffert, bara lite seg när man zoomar in i bilden på skärmen...
5. Fint avtryck som funkar bra med "softies" (till skillnad från M7:an), tidsratten som vanligt, bottenplattan nästan som vanligt, alla reglage kändes intuitiva och "Leica".
6. Bildkvalitet - kanske det allra viktigaste i en kamera för över 40.000 Kr - den ville inte Brian att man kommenterar - än. Men jag tog med eget minneskort och egen glugg, och efter en första titt i PS kan jag bara konstatera - de absolut bästa 10 milj. pixlar jag någonsin sett
Det kommer att bli mycket spännande attt se testerna (i olika sammanhang) mot Canons fullformatare!
Jag är "såld" på konceptet, har bokat mitt ex hos YFO i Malmö, nu är det bara och vänta (och spara pengar
/johan e